TV-TRIM: Etter at Torunn Mosby Larsen kjøpte denne sykkelen, kan hun se favorittseriene med god samvittighet. – Det blir mindre sjokolade og pølse enn før, men det er én ting jeg ikke vil forsake, og det er TV-seriene jeg følger med på.

Slik holder du vekten etter slankekuren

Publisert: 2012-02-23 15:31

Å unngå å legge på seg igjen etter endt slankekur er ofte vanskeligere enn å gå ned i vekt. Her får du tips til å holde vekten.

– Mange sulter seg ned i vekt, bare for å legge på seg igjen når kuren er over. For å klare å holde vekten stabil etter en vektreduksjon, må man finne sitt nullpunkt, forklarer Jeanette Roede, kommunikasjonsdirektør i Grete Roede AS.

Nullpunktet er den livsstilen hvor du spiser like mye som du forbrenner. Da går vekten hverken ned eller opp.

– Mange synes det er lettere å slanke seg enn å stabilisere vekten. Ved endt slankekur er det to ting du er dreven på: Det ene er å leve på kur. Det andre er å leve som før. Men ingen har lært deg hvordan du holder din nye vekt.

Få tips til hvordan du holder vekten stabil nederst i saken

Lege og førsteamanuensis i ernæringsvitenskap Kjetil Retterstøl mener selvdisiplinen er tynnslitt etter endt kur. Da er det lett å ty til gamle vaner:

– En slankekur går jo ut på å si nei til alt. Når kuren endelig er over, lengter du etter å si litt ja, forklarer han.

– Men betyr det at man aldri mer kan leve normalt etter at man har vært på slankekur?

– Jo, men normalt betyr ikke at du kan leve nøyaktig som før. Du må finne en sunnere livsstil som du trives med, og som samtidig gjør at du holder vekten.

Hvordan kan du få hele familien til å spise sunt? Be Vektklubb-kokk Tommy Østhagen om råd her, han stiller til nettreff tirsdag 28.februar klokken 11.

Opp og ned

Vektklubb.no-medlem Torunn Mosby Larsen har rast opp og ned i vekt mange ganger.

– En gang slanket jeg meg med pulver og mistet tyve kilo på to måneder. Problemet var at jeg la på meg nesten det dobbelte etterpå. Grunnen var nok at jeg gikk rett tilbake til min gamle livsstil.

Nå har hun gjort et nytt forsøk. Tretti kilo er borte.

EGG OPP I HALSEN: Torunn Mosby Larsen gikk på lavkarbokur og mistet ti kilo. Etter endt kur er egg det siste hun kan tenke seg. – Jeg spiste egg og bacon til frokost og omeletter til lunsj.

Foto: Petter Emil Wikøren

– Ti av de kiloene tok jeg av på ti uker ved hjelp av lavkarbo. De kiloene akter jeg ikke å legge på meg igjen, erklærer 28-åringen fra Vennesla bestemt.

Torunn har avsluttet den ekstreme lavkarbokuren. Nå er hun i ferd med å finne ut hvordan hun kan leve lykkelig uten å bli tyngre.

– Jeg vil enda mer ned i vekt, men jeg tror ikke kroppen min har godt av lavkarbokur i lengden. Ikke trivselen heller. Jeg er drittlei egg og ble veldig slapp av lavkarbodietten.

– Hvor redd er du for å legge på deg igjen etter å ha sluttet på kuren?

– Jeg har veldig panikk for å gå opp igjen, men jeg er mer bevisst enn før. Jeg unner meg ting, men spiser mindre mengder. Det blir frukt når jeg er småsulten i stedet for sjokolade eller pølse. I tillegg trener jeg mer. Vekten går faktisk ikke opp, men sakte nedover.

Hungersnød

Både lege Kjetil Retterstøl og Jeanette Roede er enige om at ingen bør gå på slankekur resten av livet.

Jeanette Roede i Grete Roede AS.

Foto: privat

– Det som gjør at du krymper, uansett om virkemidlet er pulver, lavkarbo eller lavfett, er at energiregnskapet går i minus, forklarer Roede.

Men det er ikke bare fettet som krymper. Forbrenningen og muskelmassen svinner også.

– Kroppen tror det er hungersnød. For å overleve lengst mulig skrur den ned forbrenningen slik at den lille energien som er der varer lengst mulig, forklarer Retterstøl.

Når du er ferdig med kuren, trenger kroppen langsom tilvenning for å skjønne at det ikke er hungersnød lenger.

– Du må øke matinntaket sakte så forbrenningen rekker å holde tritt. Folk har kommet utsultede fra konsentrasjonsleire, spist masse mat og dødd av det. Kroppen har rett og slett fått matsjokk, forteller Retterstøl.

To år:

– På hold vekten-kursene våre pleier vi å si at du kan utvide dagsinntaket med ett til to hundre kalorier i uken, avhengig av hvor aktiv du er. Økningen fortsetter gradvis til du er oppe i den kalorimengden som holder vekten stabil. Folk som har vært på mange slankekurer kan trenge lengre tid, forteller Roede.

– Først når du har holdt vekten i to år, kan vi slå fast at du har klart å stabilisere vekten, forklarer doktor Retterstøl.

Overlege Kjetil Retterstøl.

Foto: Marie Sjøvold

Fysisk aktivitet gjør balanseringen rundt nullpunktet lettere.

– Økt muskelmasse får opp farten på forbrenningen. En kilo muskler forbrenner nemlig mer energi enn en kilo fett, sier han.

Torunn har kjøpt ergometersykkel og plassert den foran TV-en.

– Noen TV-serier klarer jeg meg ikke uten. I stedet for å legge meg i sofaen som før, setter jeg meg nå på sykkelen og tråkker i de 45 minuttene serien varer.

Tips til stabil vekt

  • Du kan ikke forvente å ta tilbake din gamle livsstil hvis du ønsker å holde vekten. Prøv å finne en livsstil som du trives med, og kan leve med på sikt. Tenk over hvordan du kan leve sosialt og kose deg uten at det blir for mye.
  • Regn ut ditt daglige kaloribehov slik at du vet hva som er målet ditt. Husk at både alder, vekt og aktivitet spiller inn. Du finner flere kaloribehov-kalkulatorer på nett, her er noen eksempler.
  • Hjemmesidene til Iform og Norsk helseinformatikk
  • Bruk god tid på å gå fra kur til et mer normalt kosthold. Prøv å legge til omtrent 100 kalorier pr. dag i uken. Hvis målet ditt er å ende opp med omtrent 2100 kalorier om dagen, og du har levd på 1400 daglig, bør du starte med 1500 kalorier daglig i en uke eller to. Trapp så opp til 1600 kalorier, og så videre.
  • La økningen komme i form av næring som er nyttig for kroppen. Tykkere brødskiver, litt ekstra potet eller noen nøtter er bedre bensin enn godteri og kake.
  • Hold deg fysisk aktiv. Da er det lettere å gå i null.
  • Vær klar over at trening ikke automatisk gir deg fribillett til å spise hva som helst.
  • Ikke få panikk når du kjenner suget etter kaloribomber. Å kjenne på suget er ikke farlig. Det er hva du gjør med det som teller. Si ja til deg selv noen ganger, men ikke for ofte.
  • Vurder om du har satt idealvekten din for lavt. Din trivselsvekt er der du trives, ikke bare med det du ser i speilet, men med livet generelt. Kanskje du skal unne deg å veie et par kilo mer for å kunne nyte livet mer?
  • Ikke bli slave av tallene på vekten. Når du har funnet din trivselsvekt, er det helt normalt å variere to kilo opp eller ned. Å veie seg en gang i uken til omtrent samme tid er mer enn nok.
  • Du kan bruke andre parametre enn vekten for å sjekke om du holder deg stabil, for eksempel et belte eller et par tettsittende bukser.

(Kilder: Jeanette Roede i Grete Roede AS, Kjetil Retterstøl, lege, spesialist i medisinsk biokjemi og førsteamanuensis ved avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo)

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

BLI MEDLEM I VEKTKLUBB.NO HER

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her