Line Møller / VG

Min sunne hverdag: Ingvild Sundland

Publisert: 2022-02-18 18:34

For ett år siden tok Ingvild Sundland (34) et oppgjør med egne spisevaner og prioriteringer. Men selv om hun dropper smør og spiser sunnere kommer hun aldri til å gi opp smågodt.

I spalten Min sunne hverdag snakker Vektklubb med spreke, sunne og inspirerende folk om trening, kosthold, helse og motivasjon. Vi har allerede tatt en prat med blant andre skitrener Marte Kristoffersen, matspaner Eli Anne Myrvoll Blomkvist og tidligere Vektklubb-medlem Fredrik Tandberg Nilsen.

Vektklubb har tidligere skrevet om Ingvilds livsstilsendring der hun i januar i fjor bestemte seg for å sette seg selv først. Som gründer har Ingvild de siste ti årene jobbet mye for å få bedriftene opp og stå.

Den største livsstilsendringen som gjorde at brikkene falt på plass var ikke å kutte smør på brødskiven, men at hun laget seg et morgenritual. Ingvild starter alltid dagen med frisk luft og bevegelse.

– Etter en gåtur føles det som man har stått opp på riktig fot, og er klar til å takle verden, forteller hun.

Ett år etter og tyve kilo lettere enn da hun startet livsstilsendringen, ser hverdagen hennes slik ut:

– Hva finner vi alltid i kjøleskapet ditt?

– Det var et godt spørsmål og jeg må faktisk ta en liten titt. Det er et par ting jeg sverger til å alltid ha i tilgjengelig etter at jeg la om kostholdet. Som nordmann flest setter jeg pris på brødskive med smør og pålegg, og det var viktig for meg å beholde brødmaten når jeg skulle legge om kostholdet mitt, hvis ikke var jeg redd for at jeg kunne falle av, fordi omveltningene ble for store, og jeg bare ville klart å holde ut en kort periode.

– Jeg begynte å se på næringsinnholdet i forskjellige brødtyper og fant ut at kaloriinnholdet varierte ganske mye. Etter å ha prøvd et par forskjellige typer, sørger jeg nå for å alltid ha 100 % speltbrød fra Jacobs både i kjøleskapet og fryseren. Dette brødet er skikkelig godt når man rister det!

Blir du lurt: Unngå fellen i brøddisken

– Så var det utfordringen min med smør, for de fleste av oss som skal ned i vekt og blir oppmerksom på kaloriinnhold, vil meierismør gi deg hakeslepp – det fikk i hvert fall, jeg! Etter litt research fant jeg ut at smøret bare måtte legges på hyllen, og landet på at jeg kunne bytte det ut med Snøfrisk. Her finnes det en lettversjon, men etter at jeg testet ut Snøfrisk kantarell ble jeg hektet, og nå bruker jeg det som erstatning på både brød og knekkebrød – og for meg er det den nye normalen og jeg digger det!

– Jeg måtte også ta en liten runde med pålegg jeg spiste, men i dag har jeg alltid peppermakrell, grillede kyllingvinger, røkt laks, skinke og egg (stekt eggehvite) i kjøleskapet.

Bjarne gikk ned 70 kilo: – Visste ikke at kostholdet hadde så mye å si

Privat

– Hva spiser du helst til frokost?

– Nå har jeg valgt meg en hverdag hvor jeg ikke spiser frokost, men det hender at jeg våkner og er kjempesulten og da koker jeg meg et egg. Ikke veldig spennende, men det metter godt, er sunt og for meg gir det meg akkurat passe mengde til å holde det gående til lunsj. Lunsjen derimot består av speltbrød, snøfrisk kantarell, makrell, laks, kylling og skinke eller stekt eggehvite – og et lite glass Pepsi Max.

– Sunn og smart mat på farten?

– Skal jeg være helt ærlig, prøver jeg faktisk å unngå og spise på farten, fordi jeg synes det kan være vanskelig å da «holde seg på matten». Dette er fordi jeg ofte i settingen jeg må spise på farten er rukket å bli veldig sulten. Og når man er veldig sulten, er det fort gjort å ikke ta de mest sunne eller beste valgene. Men som for de fleste andre, kommer det alltids dager hvor det er uunngåelig å spise på farten, og da pleier jeg å ta meg en banan eller et eple, og heller spise et ordentlig måltid når jeg er hjemme igjen.

Line Møller / VG

– Hva liker du best å trene?

– Jogging har utrolig nok blitt min favorittrening! Og hadde noen sagt dette til meg for et år siden, tror jeg at jeg hadde ledd meg skakk av det. For jeg har virkelig hatet jogging som pesten. For meg startet dette anstrengende forholdet til jogging på skolen, da vi bli «tvunget» til å løpe Sognsvann rundt på tid i gymtimen. Jeg har alltid vært opptatt av å prestere bra og skolen var ikke noe unntak. Men her var det så utrolig mange folk i god form (og jeg var ikke selv i dårlig form), som spurtet rundt Sognsvann enkelt som bare det, og jeg utviklet faktisk stressastma for jogging i denne perioden. Når jeg tenker tilbake nå, så husker jeg det som skikkelig fælt, og jeg følte meg både mislykket, utrolig stresset og det ga meg fullstendig avsmak på jogging som en treningsform.

Løpeprogram: Fra sofasliter til løper på ni uker

– Din favorittøvelse?

– Etter at jeg fikk kontroll på kostholdet og litt løping, ville jeg også inkludere litt flere øvelser i treningshverdagen min. Hvis jeg skal velge en favorittøvelse, tror jeg faktisk det må bli så enkelt som situps. Utrolig effektiv og enkelt å gjøre, og gir absolutt raskt gode resultater! Men jeg må også snike inn sissy squats, også utrolig enkelt og effektivt – og resultatene lar heller ikke vente på seg!

Privat

– Hvordan sniker du inn trening i hverdagen?

– Jeg føler meg ganske heldig som ikke behøver å måtte snike noe inn i hverdagen, men det er fordi jeg har gjort et valg om å prioritere trening. Nå er jeg såpass heldig at jeg styrer min egen arbeidsdag, men jeg har lært at for meg er det best å trene på morgenen, fordi da har jeg fortsatt kontroll på dagen. Man vet aldri hva som dukker opp i løpet av en dag, og plutselig er man sliten, får andre planer eller det kommer noe annet i veien, og da er fort trening det første som ryker i prioriteringene.

– Hva er «god form» for deg?

– Jeg vil faktisk si at det er overskudd og energi til å gjøre alt man har lyst til. Nå er jeg langt ifra i toppidrettsutøverform, men jeg føler selv at jeg er i «god form» i dag fordi jeg har overskudd til å gjøre alt jeg ønsker å gjøre, og mer til.

Kronikk: Enkle leveregler for bedre helse

– Beste treningsmusikk eller låt?

– Treningsmusikk varierer veldig for meg, både basert på hva slags humør jeg er i, og hva slags trening jeg skal gjøre. Men generelt digger jeg musikk med litt fart i, som får meg i gang og som gjør at jeg gjerne får lyst til å riste litt på dansefoten

– Når legger du deg om kvelden og når starter dagen?

– Jeg er både en morgenfugl og et kveldsugle, og elsker både tidlige morgener og være oppe om kvelden, men er også glad i å få meg nok søvn. Men i dag står jeg gjerne opp kl. 8 og har da en time på meg til å trene og gjøre meg i stand for dagen, som jeg da prøver å sette i gang kl. 9. På kvelden prøver jeg å bevege meg mot sengen i 22-tiden og målet er da at jeg sover innen 23.

Privat og Line Møller / VG

– Hva motiverer deg og hvordan holder du motivasjonen oppe?

– Jeg har lært meg å finne motivasjon i flere ting. I begynnelsen var det i hovedsak vektnedgang, men den motivasjonen kan ikke brukes i det lange løp. I dag blir jeg motivert av å følge meg bra, ha mer overskudd og ikke minst se kroppen forandre seg i tak med innsatsen jeg legger inn.

– Og jeg skal ærlig si at motivasjonen forsvinner innimellom, men det som er så fint er at man er så heldig å ha opplevd hva god motivasjon gir, så man higer etter å komme tilbake dit. De gangene jeg faller fra, og det kan skje både her og der, og gjerne når jeg minst venter det – er det som får meg tilbake på rett kjøl, ønsket om å få den gode følelsen tilbake. Både hodet og kroppen husker så godt hvordan det er å spise riktig og være i bevegelse, at når jeg detter av, vet jeg uten tvil at dit vil jeg tilbake, fordi det er der jeg har det bra – både fysisk og psykisk.

– Hva er din «guilty pleasure»?

– Ha! Det har jeg nok av, for å si det mildt. Men jeg har alltid vært glad i smågodt. Og jeg har lært på denne reisen som nå har vart i litt over et år, at det er viktig å ikke kutte ut disse tingene helt, fordi da detter man av, i hvert fall gjør jeg det. Så jeg har null problem med å kose meg litt i helgene, og det tror jeg er veldig viktig å huske på.

– Har du et godt triks for å dempe søtsug?

– Du tenker på bortsett fra å gi etter? Nei da, for meg funker det faktisk best å være i fysisk aktivitet. Da er det akkurat som hjernen får noe annet å fokusere på, og glemmer at den absolutt har lyst på noe søtt – for søtsug kan noen ganger virkelig være intenst, og det føles ut som man må flytte fjell for å stå imot.

Fire grunner: Velg «bliss balls» når du fyser på noe godt

– I tillegg er det for meg helt essensielt å ikke ha noen søtsaker tilgjengelig hjemme, fordi jeg er en av de som kan slite med viljestyrken hvis suget blir for stort.

Privat

– Er det noe du aldri spiser?

– Med unntak av ting jeg ikke spiste tidligere fordi jeg rett og slett ikke liker det, så er det ingen ting jeg aldri spiser i dag. Men jeg kan begrense hvor ofte jeg spiser noe eller hvor mye. Jeg har testet og funnet ut at hvis jeg setter for strenge begrensninger, gjør jeg det bare enklere for meg selv å mislykkes, og det er definitivt ikke noen suksessoppskrift.

– Beste kjappe og sunne middag?

– Nå tenker jeg at jeg burde nevnt et eller annet både smart og sunt, men for å være helt ærlig så pleier jeg ikke nødvendigvis spise raske og supersunne middager. Men innimellom når jeg trenger å lage noe raskt og godt, lager jeg meg en taco hvor jeg har byttet ut det meste av ingrediensene med sunnere eller kalorifattige alternativer, så jeg kan spise enkelt, godt og raskt!

Sunne oppskrifter: Middag med laks til under 500 kcal

– Hva liker du å spise på restaurant?

– Jeg elsker å spise ute! Og jeg gjør det gjerne minst en gang i uken, uten at man behøver å ha dårlig samvittighet for det. Da går det i alt fra pizza, pasta og kjøtt til min lidenskap for gourmetmat. Nam-nam!

– Ditt beste råd for å ha det bra med seg selv:

– Her har jeg flere råd, men noe av det viktigste, og kanskje vanskeligste er å sette seg selv først. Det tok meg lang tid å lære at det er greit og helt nødvendig, for å kunne være en ressurs for andre. Ellers er jeg stor tilhenger av å jobbe seg gjennom det som holder en tilbake, fordi det er ingen hemmelighet at mange av oss, legger på oss av grunner knyttet til følelser og psyken. Hvis man klarer å ta tak i disse tingene, har man veldig gode forutsetninger for å ikke bare ha visse perioder hvor man har det bra med seg selv, men at det blir den ny normalen.

– Min erfaring er at hvis man klarer å få på plass disse to første tingene, så er veien kort til å faktisk komme dit hvor man er glad i seg selv – og det tror jeg er den største gaven man kan gi både seg selv og andre.

– Og til slutt, vil jeg også råde en til å finne en fysisk aktivitet man liker. Det er utrolig hvor mye det har å si på psyken, og en dårlig dag kan bli en god dag, hvis man for eksempel tar seg en gåtur i rask gange eller en løpetur. Jeg har befunnet meg på begge sider av gjerdet, og jeg kan ikke få lagt stor nok vekt på at livet er altfor kort til å ikke ha det bra – alle fortjener det!

Hvilke andre inspirerende personer bør vi snakke med? Send oss et tips her!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her