Matblogger Linda Stuhaug (28) er kjent for sukkerfrie kaker, desserter og hjemmelaget mat.

Linda Stuhaug: Så sunn at det ble usunt

Publisert: 2022-11-21 16:07

Da Linda Stuhaug som 15-åring bestemte seg for å legge om livsstilen ble hun besatt av å være sunn.

Er det et spørsmål matblogger Linda Stuhaug aldri svarer på, så er det hvor mange kalorier det er i oppskriftene hennes. Årsaken er enkel; hun ønsker ikke ha det fokuset. Bakgrunnen er langt mer komplisert.

Om du har forsøkt å kutte ned på sukker de siste årene, men likevel er glad i det som er søtt? Da har du sannsynligvis hørt om Stuhaugs søte, men sukkerfrie, kaker, desserter og snacks der vanlig hvitt sukker er byttet ut med sukkererstatning, fersk eller tørket frukt.

28-åringen fra Naustdal delte sin første oppskrift på egen blogg i 2013, og siden den gang har fanskaren vokst. Per dags dato har hun rundt 180.000 følgere på Instagram.

Stuhaug har tidligere gitt ut to kokebøker om sunn hverdagsmat og middager, og er nå aktuell med sin tredje kokebok «Sunnare søtsaker». Der har hun valgt å gå tilbake til der det hele startet, nemlig med sunnere og sukkerfrie søtsaker.

Linda Stuhaugs favorittsnacks er snickersruter. De lages med dadler, peanøttsmør og mørk sjokolade.

Hadde stort søtsug

Interessen for sukkerfrie alternativer startet med hennes egen livsstilsendring. En reise som langt ifra har vært problemfri.

– Jeg var 15 år, overvektig og en skikkelig søtmums, forteller Stuhaug til Vektklubb.

Hun elsket alt som var søtt og godt, men måtte kutte ned på søtsakene om hun skulle gå ned i vekt.

– Kroppen higet etter det søte, jeg hadde veldig stort søtsug, forteller hun.

Når man ønsker å redusere vekten kan man ha mye å hente på å redusere spising av snacks, godterier, sukkerrike matvarer og sukkerholdig brus, har Vektklubbs eksperter Anette Skarpaas Ramm og Silje Bjørnstad nevnt ved flere anledninger.

Men for Stuhaug var søtsuget for stort til å droppe alt som er søtt og godt. Det var da hun oppdaget sukkererstatning.

– For meg ga det meg en mulighet til å kunne spise litt av det søte, samtidig som jeg holdt på livsstilsendringen.

Linda Stuhaug elsker å stå på kjøkkenet og eksperimentere med egne oppskrifter.

Stuhaug begynte å bake og eksperimentere med sukkererstatning, og særlig sukrinvarianter som Vektklubbs matspaner forklarer består av sukkeralkoholen erythritol.

– Erythritol finnes naturlig i noen frukter som for eksempel pærer og melon. Det er altså et naturlig søtstoff som fremstilles gjennom gjæring av glukose, skrev klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll da hun testet Sukrin i bakst i 2015.

Sukrin tas ikke opp i kroppen og er derfor kalorifritt. Vanlig Sukrin er like søtt som sukker, mens Sukrin+ er dobbelt så søtt som sukker.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Så sunn at det ble usunt

Stuhaug var som tidligere nevnt bare 15 år da hun bestemte seg for å slanke seg og endre livsstil. Hun slukte all informasjon hun kom over om mat og kropp.

– I starten gikk det rolig og kontrollert med små endringer i kostholdet og mer fysisk aktivitet. Fra sommeren til jul hadde jeg gått ned 10 kilo, forteller hun.

Etter påfølgende nyttårsaften og med ekstra høy motivasjon for det nye året, bestemte hun seg for å sette inn et ekstra gir. Noe som skulle vise seg å bikke over til det sykelige.

– Jeg ble altfor tynn og utviklet en spiseforstyrrelse, sier hun og forteller hvordan fokuset på kalorier og hva som var sunt tok overhånd.

Bare på et halvt år gikk hun fra overvektig til undervektig.

– Jeg var i en kalorisirkel og skulle ha stålkontroll på hva jeg fikk i meg. Jeg pushet kaloritallet lenger og lenger ned, forteller hun.

Overdreven kalorikontroll

Det som skulle være en sunn livsstilsendring hadde utviklet seg til en overdreven besettelse for sunn mat og trening. All mat skulle veies til den minste detalj og hun trente enda mer.

Heldigvis, etter flere signaler, både fra andre og egen kropp, skjønte hun at det hadde gått for langt. Herfra startet en årelang kamp for snu om tankegangen.

– Når man har regnet kalorier i så lang tid er det aller vanskeligste å legge fra seg det kaloritallet. Det er bare et blikk på maten så regner hjernen ut kaloriinnholdet.

Hun innså også at kaloriinnhold ikke nødvendigvis sier noe om hvor sunn maten er, hvordan mat smaker eller hvor mye næringsstoffer det er i maten.

– Å stå på kjøkkenet og lage egenkomponerte oppskrifter var terapi for meg i denne perioden. Det hjalp meg å gradvis se på mat som venn og ikke fiende, som næring og ikke kalorier, forteller hun.

Hver uke får hun fremdeles spørsmål om kaloriinnhold i oppskriftene hun legger ut.

– Jeg velger å ikke ha det fokuset. Hvis man ønsker å vite kaloriinnholdet må man regne på det selv, svarer hun.

Vektklubb besøkte Linda Stuhaug i 2014 da hun delte fire gode oppskrifter som er godt til kvelds. Smoothie med avokado var en av dem.

Hjemmelaget mat

Stuhaug har alltid vært opptatt av tradisjonsmat og hjemmelaget mat. Hun er glad for å se at det er en økt interesse for å lage mat med gode råvarer og bevissthet rundt mat som er bearbeidet til det ugjenkjennelige, nemlig ultraprosessert mat.

– Ultraprosessert mat er laget for at vi skal ha lyst på den og at det er lett å spise mye av den, sier hun.

Når du lager mat fra bunn og bruker enkle og sunne råvarer, står på kjøkkenet og gleder deg over et godt måltid, får man et helt annet forhold til maten, tror Stuhaug.

Se også: Lindas forslag til sunn kveldsmat

Dette har hun alltid på kjøkkenet

De fleste av Stuhaugs søte oppskrifter er laget med helt vanlige ingredienser man får kjøpt i matbutikken, foruten sukkererstatning og sukkerfri sjokolade.

Om du blir inspirert til å lage godsakene selv, fremfor å kjøpe noe på butikken kommer du langt med disse råvarene i hus:

  • Nøttesmør, gjerne hjemmelaget
  • Havregryn
  • Dadler
  • Banan
  • Kesam
  • Egg
  • Melk
  • Frukt og bær
  • Nøtter

– Jeg har ikke søtsug nå lenger, ikke sammenlignet med slik det var før, men hvis jeg får lyst på noe søtt, så er det hjemmelagede snickersruter som er favoritten.

Hvis du vil prøve deg på Stuhaugs egne oppskrift finner du snickersruter her og sjokolademousse her.

– Jeg vil at sunn mat skal være en opptur. Å lage gode måltider og glede seg over maten gir mer ro og matglede. Jeg tror det er viktig i forhold til helse og hvordan vi har det, sier hun.

Luftig og sukkerfri sjokolademousse med vaniljesaus og friske bær.
Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her