Matspaneren forventet å finne kjøleskapsgrøten i nettopp kjøledisken, men nei, pakken finner du blant tørrvarene.

Matspaneren tester kjøleskapsgrøt fra Synnøve

Publisert: 2021-03-23 11:14

Et sunt, men dyrt, grøtprodukt. Og like lett å lage selv.

Har du kastet deg på kjøleskapsgrøttrenden? Det har i alle fall Synnøve Finden gjort. De har nå kommet med to ferdige grøtblandinger som står sammen med frokostblandingene i butikken. Alt du må gjøre er å blande inn melk eller annen væske og sette grøten i kjøleskapet over natten.

Matspaneren testet supersmoothie: - Ikke mer super enn annen smoothie

Innhold:

Begge grøtposene inneholder cirka 76 prosent havregryn, drøye 7 prosent solsikkefrø og rundt 5 prosent chiafrø. Utover det er grøtblandingene tilsatt ulike smaker. Den røde pakken er med pekannøtter, tørkede eplebiter og kanel. Den blå er med tørkede blåbær og vanilje.

Begge variantene er tilsatt litt sukker eller melis, men det står ikke oppgitt mengde. På den røde pakken står sukker etter 3 prosent eple, så det vil si at innholdet av tilsatt sukker er lavere enn 3 prosent. På den blå pakken står melis etter 5,4 prosent chiafrø.

Tidligere testet: Er chiafrø verdt oppstusset?

Hva smaker det?

Jeg har laget kjøleskapsgrøt selv innimellom og jeg liker det. Havregrøt og melk smaker jo som tradisjonell havregrøt, så mye av smaken ligger i hva man tilsetter i grøten og hva man har som topping.

Ferdigblandet kjøleskapsgrøt fra den røde pakken. Litt lite væske i blandingsforslaget, synes matspaneren.

Begge grøtblandingene fra Synnøve Finden er tilsatt solsikkekjerner som gir litt krønsj og tyggemotstand. Den røde varianten smaker nokså tydelig av kanel, mens den blå varianten har en mild vaniljesmak. Jeg synes begge er gode så her må du bare se hva du foretrekker av kanel og vanilje.

Jeg synes imidlertid at én desiliter væske til én desiliter gryn er litt lite. Jeg ønsker en mer kremet grøt og vil tilsette litt mer væske neste gang. For testens skyld brukte jeg vanlig lettmelk denne gangen, men jeg synes det er godt å tilsette en blanding av melk og yoghurt. Man kan også bruke ulike varianter av plantemelk.

Les også: Frokostene du kan lage klar kvelden før

Ferdigblandet kjøleskapsgrøt fra den blå pakken med blåbær og vaniljesmak.

Hvor sunt er det?

Havregryn er sunt, det er vel mer eller mindre opplest og vedtatt. Frø, kjerner og nøtter er også næringsrike matvarer som i tillegg til sunne fettsyrer også inneholder mange ulike vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Begge grøtblandingene inneholder litt sukker eller melis. Dette er jo ikke noe vi behøver, men mengdene er såpass små at det gjør heller ikke noe stor skade. Ingen av grøtblandingene inneholder salt.

Å spise havregrøt med frukt, bær, nøtter og frø er en smart start på dagen som både gir deg energi, umettet fett, proteiner og kostfiber. I teorien er dette en frokost som kan holde deg mett noen timer.

Kjøleskapsgrøten fra Synnøve er både «sunn» og smart mat, men kanskje smartere for lommeboken om du lager grøt selv. Ikke tar det mange minutter ekstra heller, om du har havregryn og chiafrø i kjøkkenskapet.

Sulten mellom lunsj og middag? 10 mellommåltider til under 200 kcal

Bær og nøtter er sunn topping til kjøleskapsgrøt og kan varieres i det uendelige. Topp også gjerne med cottage cheese, mer frukt og bær og en liten skje nøttesmør hvis du ønsker et fyldigere grøtmåltid.

Slik lager du kjøleskapsgrøt selv

Her er en oppskrift på kjøleskapsgrøt du kan bruke som base og smake deg frem med ulike tilsetninger:

1 dl havregryn
1 ss chiafrø
2 dl væske (for eksempel melk, yoghurt, plantemelk, juice eller en blanding av flere)

Slik gjør du det: Bland alt sammen i et glass, for eksempel et gammelt syltetøyglass. Rør rundt og ha på lokk. Sett i kjølekskap over natten.

Tilsett gjerne andre frø, kjerner og nøtter etter smak. Jeg liker best å ha chiafrø og linfrø i selve grøten, så topper jeg gjerne med hakkede nøtter, frukt/bær og kanel når grøten skal spises. Hvis du vil ha litt søtsmak i grøten kan du for eksempel tilsette en teskje honning.

Grøt fra den røde pakken toppet med et halvt eple, kanel og to til tre valnøtter. Tilsammen cirka 260–280 kcal.

Næringsinnhold

Per 100 gram grøtblanding og per porsjon definert som 50 gram (1dl) grøtblanding.

  • Kjøleskapsgrøt med blåbær og vanilje (blå pose): 400 kcal, 11,8 gram fett hvorav 1,7 gram mettet fett, 55 gram karbohydrat hvorav 8,7 gram sukkerarter, 13,1 gram protein og 10,4 gram kostfiber.
    En porsjon er definert til 50 gram (1 dl) grøtblanding som gir cirka 200 kcal, 5,9 gram fett, 27,5 gram karbohydrat, 6,6 gram protein og 5,2 gram kostfiber.
  • Kjøleskapsgrøt med eple, kanel og pekannøtter (rød pose): 418 kcal, 15 gram fett hvorav 1,9 gram mettet fett, 52 gram karbohydrat hvorav 6,1 gram sukkerarter, 13,4 gram protein og 10,9 gram kostfiber.
    En porsjon som er 50 gram (1 dl) grøtblanding gir 209 kcal, 7,5 gram fett, 26 gram karbohydrat, 6,7 gram protein og 5,5 gram kostfiber.

I tillegg kommer energi og næringsstoffer fra melken du tilsetter og eventuell topping.

Det er veldig enkelt å lage kjøleskapsgrøt selv om du har havregryn, litt frø, melk eller juice tilgjengelig. Skal du derimot på tur, for eksempel på hytta, der matvareutvalget er begrenset, kan en pose kjøleskapsgrøt være kjekt å ta med.

Sammenlignet med lignende matvarer

Her har vi sammenlignet næringsinnholdet per 100 gram med annen grøt eller havregryn. Merk at det er forskjell i opplyst næringsinnhold fra produsentens side om det er tørrvare eller tilberedt vare. Dette vil derfor ikke være en rangert liste med reelt kaloriinnhold fra høyest til lavest.

  • AXA Bjørn lettkokte havregryn (tørrvare): 370 kcal, 7 gram fett hvorav 1,3 gram mettet fett, 60 gram karbohydrat hvorav 1,2 gram sukkerarter, 11 gram protein og 8,5 gram kostfiber.
  • AXA Ekspress havregrøt rosin og vaniljesmak (tørrvare): 360 kcal, 6 gram fett hvorav 1 gram mettet fett, 61 gram karbohydrat hvorav 12 gram sukkerarter, 12 gram protein, 9,5 gram kostfiber og 0,2 gram salt.
  • Møllerens Urkraft havregrøt (tørrvare): 334 kcal, 6,1 gram fett hvorav 1,1 gram mettet fett, 56,1 gram karbohydrat hvorav 11,9 gram sukkerarter, 10,1 gram protein, 7,6 gram kostfiber og 0,9 gram salt.
  • Bare Bra Supergrøt med kanel og puffet quinoa (tilberedt): Næringsinnhold per 100 gram tørrvare er ikke oppgitt på pakken, her refereres næringsinnholdet til et beger ferdig tilberedt grøt; 205 kcal, 5,5 gram fett, 29 gram karboydrat, 6,1 gram protein, 5,3 gram kostfiber og 0,27 gram salt.
  • Tine havregrøt med mandel og blåbær (ferdigrett i beger fra kjøledisk): 147 kcal, 7,4 gram fett hvorav 2,1 gram mettet fett, 14 gram karbohydrater hvorav 5,8 gram sukkerarter, 6,1 gram protein og 0,3 gram salt.
    Et beger á 170 gram gir cirka 250 kcal.

Dersom du har tips til matvarer @matspaneren kan legge under lupen så send gjerne mail til redaksjonen eller tagg matspaneren på Instagram.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her