Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matspaneren tester vegetarlasagne med erteprotein

Publisert: 2022-02-03 13:31

Selv om hele lasagnen er ultraprosessert er Findus vegetarlasagne et steg i riktig retning, mener Vektklubbs matspaner.

Findus har en serie ferdigretter som de kaller Green Cuisine – Powered by plants. Serien består for øyeblikket av tre ferdigretter som du finner i frysedisken, og jeg har tidligere testet en av dem; grønnsaksnuggets. Den nyeste grønnsakretten i serien er vegetarlasagne som jeg har tatt en nærmere titt på.

Sist testet: Cevita smoothie med havre

Innhold:

Lasagnen består av 47 prosent tomatsaus. Erteproteindeig fungerer som en erstatning for kjøttdeig i en mer tradisjonell kjøttsaus. Denne plantebaserte tomatsausen inneholder også noen grønnsaker i form av gulrot, purre, pastinakk, kål, løk, selleri og hvitløk.

En bechamelsaus (hvit saus med ost) utgjør 38 prosent av produktet, lasagneplater 12 prosent og ost tre prosent.

Gisle Oddstad / VG

Dessverre så er ingredienslisten lang. Svært lang. Ferdiglasagnen har langt flere ingredienser enn om du skulle laget tilsvarende mat hjemme på ditt eget kjøkken, og inneholder for eksempel havreprotein, kavring, potetflak, hvetegluten, fortykningsmiddel, byggmaltekstrakt, gulrotjuicekonsentrat, maisstivelse og enda litt til. Mange av disse «ekstra» ingrediensene er fra erteproteindeigen, som jo er et ultraprosessert produkt.

Pris: Cirka 50 kroner for en porsjon med 450 gram lasagne.

Hva smaker det?

Jeg liker godt lasagne, men jeg ble ikke helt overbevist av denne varianten. Den smaker helt greit, men jeg synes lasagneplatene var melete i smak og konsistens. Det er mulig dette har å gjøre med at produktet har vært fryst.

Jeg mener å huske jeg var mer begeistret for en vegetarisk lasagne med søtpotet som jeg testet for en tid tilbake.

Eli Anne Myrvoll Blomkvist
Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Hvor sunt er det?

Det er bra for oss å velge middager med mindre kjøtt og mer grønnsaker. Slik sett kan nye vegetariske ferdigretter bidra til at flere velger mer plantebasert mat.

Denne vegetarlasagnen fra Findus inneholder lite fett og salt, noe som er bra til ferdigmat og være. Men ferdigmat er jo en gang ferdigmat, og mye av den ferdige maten vi kjøper i butikken er dessverre nokså mye bearbeidet og med mange ingredienser og tilsetningsstoffer du ikke har på ditt eget kjøkken.

Lag selv: Tre gode oppskrifter på vegetarlasagne

Hvis jeg lager vegetarlasagne selv erstatter jeg gjerne kjøttdeig med ferske grønnsaker (for eksempel revet gulrot, revet squash, finhakket løk og sopp) i stedet for å bruke vegetariske ultraprosesserte kjøttdeigerstatninger. Jeg bruker av og til vegetarfarse i matlagingen også, og jeg mener ikke å gi noen dårlig samvittighet for å bruke dette da det absolutt er et steg i riktig retning med tanke på å redusere bruken av rødt kjøtt, men det er ikke til å komme unna at rene råvarer er sunnere.

Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Å lage vegetarlasagne, eller lasagne generelt, fra bunnen av er nokså tidkrevende og resultatet blir gjerne en stor porsjon som kan deles med mange.

Se bildene: Blir du lurt av porsjonsmerkingen?

Dersom du skal ha middag til bare deg selv og har lyst på lasagne, så vil vegetarlasagne likevel være et smartere valg enn å velge tilsvarende ferdig lasagne med kjøttdeig. Hele porsjonen med vegetarlasagne er på 552 kcal og er passe for én person. Hvis du serverer salat ved siden av får du i deg flere næringsstoffer og mer fiber. Personer med særlig høyt energibehov kan også legge til litt brød.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Hvor bærekraftig er det?

Å spise mer grønnsaker og velge grønnsakbaserte retter er ikke bare bra for kroppen, men også bra for miljø, bærekraft og dyrevelferd. Som nevnt over, så vil rene råvarer være å foretrekke fremfor bearbeidet ferdigmat hva angår «sunnhetsgrad». Det samme gjelder også i et bærekraftsperspektiv.

Det er imidlertid bra at stadig flere produsenter setter søkelys på å bruke belgfrukter som erter og åkerbønner som kjøtterstatninger, da dette kan være veien å gå for å kunne hjelpe oss til å ta mer bærekraftige valg i kostholdet.

Middagsforslag: Fem oppskrifter uten kjøtt

Findus vegetarlasagne er et frosset produkt. Frysing er en konserveringsmetode som krever mindre konserveringsmidler og forlenger matvarens holdbarhet betydelig, noe som vil kunne bidra til mindre matsvinn. Å redusere matsvinn er kanskje noe av det viktigste både hver enkelt av oss og industrien kan gjøre for å bidra til mer bærekraftig matproduksjon og matforsyning.

Findus skal ha ros for å tilby flere vegetariske fryste ferdigretter, og denne lasagnen kan være et greit alternativ til mye annen ferdigmat, men jeg kunne tenkt meg et litt mindre bearbeidet produkt med renere råvarer i form av grønnsaker og belgfrukter.

Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Næringsinnhold

Per 100 gram:

Energi: 116 kcal
Fett: 3,9 gram hvorav 1 gram mettet fett
Karbohydrat: 13,7 gram hvorav 3,1 gram sukkerarter
Protein: 6,1 gram
Fiber: 1 gram
Salt: 0,51 gram.

Hele porsjonen (450 gram):

Energi: 552 kcal
Fett: 17,6 gram hvorav 4,5 gram mettet fett
Karbohydrat: 61,7 gram hvorav 14 gram sukkerarter
Protein: 27,5 gram
Fiber: 4,5 gram
Salt: 2,3 gram

Sammenlignet med lignende ferdige lasagner

Her har vi rangert ulike lasagneprodukter etter kaloriinnhold per 100 gram, fra høyest til lavest. Det sier ikke noe om hvem som er sunnest eller minst sunn. På ferdigretter kan det være lurt å merke seg saltinnhold. NB! De ulike produktene har ulike porsjonsstørrelser.

  • Fersk og ferdig lasagne (med storfekjøtt): 190 kcal, 10 gram fett hvorav 4,5 gram mettet fett, 17 gram karbohydrat hvorav 4,3 gram sukkerarter, 0,8 gram kostfiber, 7,6 gram protein og 0,8 gram salt.
    En porsjon på 300 gram gir cirka 570 kcal.
  • Fersk og ferdig grønnsaklasagne: 166 kcal, 7,9 gram fett hvorav 2,9 gram mettet fett, 18 gram karbohydrater hvorav 4,5 gram sukkerarter, 2 gram kostfiber, 4,7 gram protein og 0,6 gram salt.
    En porsjon på 350 gram gir cirka 581 kcal.
  • Toro Lovely lasagne (med kjøtt fra storfe og svin): 144 kcal, 6,3 gram fett hvorav 2,8 gram mettet fett, 14 gram karbohydrat hvorav 4,1 gram sukkerarter, 7,6 gram protein og 0,6 gram salt.
    En porsjon på 400 gram gir cirka 576 kcal.
  • Folkets lasagne (med storfekjøtt, fryst vare): 121 kcal, 4,7 gram fett hvorav 1,5 gram mettet fett, 13,5 gram karbohydrat hvorav 2,9 gram sukkerarter, 1,1 gram kostfiber, 5,6 gram protein og 1 gram salt.
    En porsjon på 400 gram gir cirka 484 kcal.
  • Toro søtpotetlasagne (vegetar med linser): 100 kcal, 3,2 gram fett hvorav 1,3 gram mettet fett, 12 gram karbohydrat hvorav 3,4 gram sukkerarter, 4 gram protein og 0,81 gram salt (fiberinnhold ikke oppgitt).
    En porsjon på 400 gram gir cirka 400 kcal.

Dersom du har tips til matvarer @matspaneren kan legge under lupen så send gjerne mail til redaksjonen eller tagg #matspaneren på Instagram

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her