DELTE VEKTNEDGANGEN: - Er det bare du selv som vet om slankingen, så er det ingen som vet om du gir opp. Forventningen til at jeg skulle oppdatere bloggen gjorde at jeg ville prestere bra og gå ned i vekt, forteller Anniken Haugen.

Anniken blogget seg ned 32 kilo

Publisert: 2015-01-05 20:39

Hver uke blogget Anniken Haugen (22) om fremgangen sin. Det ga henne motivasjon til å prestere helt til hun kom i mål.<br />

Derfor slet jeg med vekten:

Jeg har siden slutten av ungdomsskolen (2008-2009) sakte men sikkert gådd opp i vekt. Jeg var alt for glad i søtsaker til å klare å begrense mengden jeg spiste. Tenkte ikke over hva jeg spiste, og mosjonerte så og si aldri. I tillegg brukte jeg mat som trøst, eller hvis jeg kjedet meg.

Jeg begynte å jobbe som rørleggerlærling i 2011. Iløpet av en arbeidsdag kunne jeg kjøpe både pølser, sjokolade, brus, boller osv. og til lunsj ble det ofte en hel baguett. Og nesten hver dag etter jobb stoppet jeg på en bensinstasjon og kjøpte en cola og pakke med tre boller eller sjokolade som jeg spiste på tur hjem. Jeg tenkte at siden jeg hadde en fysisk aktiv jobb, så trengte jeg ikke bekymre meg så mye hva jeg spiste fordi det ble forbrent bort allikevel. Slik var det åpenbart ikke.

Vendepunktet:

Jeg har flere ganger prøvd å gå ned, men det har blitt maks fire kilo ned før jeg ga opp. Da jeg fikk barn, bestemte jeg imeg imidlertid for at NÅ skal jeg klare det. Jeg skal være et godt forbilde for sønnen min, og jeg skal ha energi til å være den mammaen jeg vil være. Da sønnen min var ca fire måneder, i slutten av oktober 2013, begynte jeg min reise til et lettere liv. Jeg skal være helt ærlig å si at jeg var ikke supermotivert i begynnelsen. Dessuten var jeg litt redd for at jeg kom til å gi opp, men da jeg så hvor bra det gikk fulgte jeg bare planen min, og jeg ble plutselig mye mer motivert og bestemt på å klare det denne gangen.

Slik gikk jeg ned:

FØR: Jeg trodde at jeg kunne spise hva jeg ville siden jeg hadde en så aktiv jobb som rørlegger. Det kunne jeg alså ikke.

Jeg prøvde først å slanke meg et par uker uten hjelp, men fant fort ut at dette ikke ville gi varige resultater. Det var da jeg meldte meg inn i Vektkubb, og fulgte programmet til punkt og prikke. Jeg byttet ut all sukkerbrus med lettbrus og spiste kun 50 gram smågodt på lørdagene.

Jeg har pleid å si til de som spør om jeg har kuttet ut noen matvarer, at hvis jeg har lyst på hamburger og pommes frittes, så gjør jeg det. Men det skal ikke overstige 400 kcal (som var min middagsgrense). Det blir bare en halv liten hamburger og noen få pommes frittes, men det har funket for meg, og det gjør i tillegg at jeg slipper å ha et stort sug etter noe. Suget tror jeg fører til at man sprekker lettere. Mer enn det gjorde jeg egentlig ikke, og kiloene forsvant unna.

Trening:

I starten endret jeg kun litt på kostholdet og telte i hovedsak kalorier. Etter 6-7 måneder begynte jeg å trene, gå fjellturer og jogge lett. Jeg byttet ut en del produkter til lettprodukter og prøvde å unngå sauser og dressinger. Ellers spiste jeg stort sett alt.

Mine 3 beste tips til andre:


  1. Spis det du har lyst på, men vær sta! Tell kalorier, ikke spis mer enn du har planlagt, og hold snopet til lørdagene. Så lenge du holder deg til planen din, så tror jeg det er mye viktigere enn å kutte ut en masse matvarer. Alle sier det er de første ukene som er verst, og det kan jeg skrive under på. De er tøffe, men etter noen uker blir en vane, og så går det mye lettere.

  2. Ta kroppsmål med gjevne mellomrom, samt før- og etterbilde, slik at man kan se fremgangen. Dette gir mye motivasjon, og i tillegg får man dokumentasjon på at det faktisk hjelper.

  3. Gjør det offentlig! Noe som hjalp meg var å lage en blogg. Jeg blogget hver uke om fremgangen, og hadde faste lesere. Det gjorde at de «forventet» at jeg skulle blogge, og i tillegg følte jeg at jeg måtte prestere og få et bra resultat hver uke, som igjen fikk meg til å ville klare det. Er det bare du selv som vet at du slanker deg, er det ingen som vet det hvis du gir opp heller.

Stem på Anniken her

Les om de andre kandidatene

Oktober 2013 startet Anniken vektreisen sin. Det angrer hun ikke et sekund på.

Stem på Anniken

Les om de andre kandidatene

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her