Silje Bjørnstad

Slik forbereder du deg til årets tursesong

Publisert: 2021-06-10 13:40

Spar deg for gnagsår, vond rygg og myggstikk. Unngå å gå på en tursmell i sommer ved å gjøre disse forberedselse når du skal til fots.

Naturen har plass til alle og uansett hvilket utgangspunkt du har så kan du ha glede av å gå i marka og i fjellet. Likevel er det viktig å ikke overvurdere formen eller nødvendig å gå bananas på utstyrsfronten.

Turglade nordmenn

I løpet av koronaperioden er det mange som har blitt bitt av turbasillen. I fjor tok de aller fleste sommerferien i Norge og mye tyder på at mange planlegger en ny ferierunde i vårt langstrakte land i år. Det er uendelige muligheter for flotte fotturer og følger du disse forberedende rådene er du sikret en enda bedre turopplevelse.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

1. Gjør research

Det finnes mye flott inspirasjon og spektakulære turbilder i sosiale medier, men husk å finne en tur som passer til dine ferdigheter og fysikk. Selv om mange deler øyeblikk og videoer fra høye topper med panoramautsikt, så kan Norge by på mange flotte turer og naturopplevelser uten at du må slite deg ihjel i timesvis med bratt stigning.

Sjekk ut turforslag dit du skal reise på forhånd slik at du vet hva du kan forvente deg. Du bør alltid vite lengden på turen og estimert tidsbruk, graderingsnivå samt stigning. Ta en ekstra titt på værmeldingen dit du skal den eller de dagene du skal ut på tur og husk at været kan skifte fort i høyden.

Tur på hjul: Fire lette sykkelturer i fjellet for hele familien

Privat

2. Kom i bedre fysisk form

Enten om du skal gå i flatt terreng eller vil prøve deg på en topptur så vil det naturligvis kreve at du beveger på deg. Du vil kjenne at både hjertepumpa og muskulaturen jobber. Derfor er det smart å trene både kondisjon og styrkeøvelser for å forberede kroppen til turer i skog og fjell. Litt vil alltid være bedre enn ingenting.

Med riktig trening vil du ha mer overskudd og energi på turene samtidig som det er skadeforebyggende. I styrketreningen er det fornuftig å ha litt ekstra fokus på beina og sete som er viktig for å styrke opp hofter og knær. I tillegg er det gunstig med en sterk rygg og kjernemuskulatur.

Gjør disse øvelsene: Styrketrening for topptur-sesongen

Når det gjelder kondisjon- og utholdenhetstrening er det gunstig med økter i noenlunde likt terreng som du møter på turene dine. Å bevege deg i kupert terreng, gjerne med stigning i form av motbakker eller skråning, er en god start.

Her kan du variere med noen intervalldrag og lengre gåturer. Kjenn at du får opp pulsen samtidig som du blir god og varm. Ta de små pausene du trenger underveis mellom intervalldragene og på de lengre gåturene.

Sjekk ut: Tre utendørs intervaller som passer alle

3. Bær sekk

Har du planer om å gå turer hvor du er avhengig av å ha med utstyr vil det også være lurt å forberede kroppen på den ekstra vekten. Riktig ryggsekk kan være forskjellen på en flott opplevelse og en grusom tur med vond rygg, slitne hofter og påfølgende stiv nakke.

Å bære en sekk kan føles ukomfortabelt ut i begynnelsen. Et tips vil derfor være å gå en til to turer i uken med en sekk hvor du gradvis øker vekten med for eksempel to kilo annenhver tur du går.

Godt for korsrygg: Tøyeøvelser for hofteleddet

En skikkelig tursekk tilpasset din kropp og dine behov er selvfølgelig også viktig. Få hjelp fra noen som jobber i friluftsbransjen og lytt til erfarne turentusiaster når du skal investere i en ny sekk.

Privat

4. Gå inn skoene

Det vil også være smart å få kyndig hjelp til å finne riktige og gode tursko. Det er en jungel av ulike typer sko å velge mellom. Noe av det viktigste du må tenke på er at skoene skal passe dine behov og dine føtter. Vonde sko som gir gnagsår og sitter dårlig på foten er det siste man ønsker når man skal ut på tur.

Noen viktige spørsmål du derfor bør vite svaret på er hva slags type terreng du skal gå, passform, og hvilken støtte og stabilitet du har behov for. Det finnes både lave, middels høye og høye tursko med ulike egenskaper som er beregnet for ulike turer og terreng.

Sjekk tipsene: Slik velger du riktig joggesko

Når du har kjøpt deg nye tursko anbefales det å gå inn skoene med noen turer før du setter i gang med de tyngste og lengste utfluktene. Begynn med en kortere tur, og øke brukstiden og distansen over tid. For eksempel starte med en tur på 15-20 minutter, så øke gradvis ved å legge til 10-15 minutter på hver tur. Sko og fjellstøvler krever ulik tid før de er gått inn.

5. Last ned smarte hjelpemidler

Det finnes mange gode verktøy som kan bidra til at en tur blir både morsommere og tryggere. Ulike typer aktivitetsklokker kan være både praktisk og motiverende når du vandrer rundt i naturen. Eksempelvis er det mange klokketyper som tilbyr både pulsmåling, GPS og informasjon om høydemetere.

Det finnes også flere forskjellige apper som gir deg turtips og turdetaljer, samt varsler som kan bidra til økt sikkerhet. Sjekk for eksempel ut appen «Varsom Regobs» som hjelper deg å planlegge trygge turer. Denne kan brukes til å forstå terrenget bedre, og gjøre trygge rutevalg på tur. Andre populære turapper er UT.no og Norgeskart. I tillegg bør du laste ned appen Hjelp 113 med sporing fra Norsk Luftambulanse. Ved en eventuell nødsituasjon kan du bruke denne appen til å ringe nødsentralen og den vil da automatisk dele koordinatene du befinner deg på slik at man blir funnet raskere når det haster.

6. Lag en god pakkeliste

Hva du skal ta med deg vil selvfølgelig avhenge av hva slags type tur du skal på og hvor lenge du skal være borte. Skal du på en tur hvor du må ha med deg en sekk med utstyr så ta bare med de tingene du trenger for turen, slik at sekken ikke blir unødvendig tung. Uansett er det smart å gå for god kvalitet og slitestyrke når du investerer i turutstyr.

Ifølge Den Norske Turistforening (DNT) kan du klare deg med mindre utstyr i skogen enn om du skal på fjellet. På DNTs hjemmesider (ekstern lenke) finner du flere smarte pakkelister som du kan bruke som et utgangspunkt enten du skal til skogs eller fjells, på dagstur eller være borte flere dager

Utgangspunkt til pakkeliste (legg til utstyr basert på turen du skal på):

  • Riktig bekledning og ekstra tøy: skal du til skogen, til fjells eller til et kystområde? Hva slags type klær du skal ha på og ha med avhenger av vær og temperatur, men husk at det ofte er kjøligere på toppen enn i bunn av bakken.
  • Mat og drikke
  • Solkrem, solbriller, caps
  • Mobiltelefon og eventuell batteribank
  • Førstehjelpsutstyr (gnagsårplaster, støttebandasje, smertestillende tabletter, desinfeksjonsmiddel etc)
  • Kart og kompass
  • Eventuelt overnattingsutstyr
  • Liten kniv
  • Hodelykt/lommelykt
  • Myggmiddel

Norgesferie: Syv flotte gåturer som passer for alle

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her