Mattis Sandblad / VG

Populær slankemat: Dette spiser de som vil ned i vekt

Publisert: 2022-01-04 18:16

På denne listen finnes ingen slankebarer eller shaker. Vektklubb-medlemmer som ønsker å redusere vekten spiser faktisk mest av helt vanlig mat.

Vektklubb-medlemmer lever ikke på salat og vann, tvert imot. De er brødelskere som nordmenn flest. Gulrot er helt klart den mest populære grønnsaken, etterfulgt av agurk.

– Dette er kjempegøy å se, og ikke minst et godt bevis på at helt vanlig næringsrik mat er det som folk vil ha og som også bidrar med de næringsstoffene kroppen trenger, enten man skal ned i vekt eller ei, sier trenings- og kostholdsekspert i Vektklubb, Silje Bjørnstad.

Å spise sunt og variert trenger ikke å være så komplisert eller vanskelig slår Bjørnstad fast.

– Denne listen viser flotte basisvarer som kan brukes til så mangt, og som gjør det enkelt å spise sunt i hverdagen.

Tok grep i fjor: Ingvild gikk ned 20 kilo på ett år

Gisle Oddstad / VG

Listen viser de mest loggførte matvarene i Vektklubb. Tallene er hentet fra det som er loggført av medlemmer de siste 90 dager. Foruten sesongvarer samsvarer listen også godt med resten av året. Vektklubbs matvaredatabase består både av generiske og merkespesifikke matvarer, i overkant av 23 000 matvarer kan loggføres eller skannes etter strekkode.

Kostholdsplan: Denne maten hjelper deg ned i vekt

Listen inkluderer ikke oppskrifter. Det betyr for eksempel at «havregrøt», som er den desidert mest brukte oppskriften blant Vektklubb-medlemmer, ikke finnes på listen over matvarer.

Vi har tidligere skrevet om de mest populære middagsrettene, der en italiensk favoritt toppet listen, tett etterfulgt av taco.

Den mest populære slankematen i Vektklubb:

  1. Egg, kokt
  2. Banan
  3. Gulost
  4. Eple
  5. Potet, kokt
  6. Grovbrød
  7. Gulrot
  8. Kokt skinkepålegg
  9. Appelsin
  10. Kyllingfilet
  11. Agurk
  12. Salat, blandet
  13. Ris, kokt
  14. Cherrytomat
  15. Knekkebrød, husmann
  16. Avokado
  17. Lettmelk, 0,5 %
  18. Brokkoli
  19. Paprika
  20. Pasta, kokt

Vanlig mat er godt nok

Kliniske ernæringsfysiolog og matspaner i Vektklubb, Eli Anne Myrvoll Blomkvist, er også glad for å se hva slags mat som befinner seg på listen.

– Det er jevnt over mye bra matvarer her, med mye fiber, mye proteiner og lite mettet fett. Jeg synes også det er bra med frukt og grønnsaker, påpeker Blomkvist.

Hun tror også at grønnsaksinntaket til Vektklubb-medlemmer kan være enda høyere.

– I og med at grønnsaker som for eksempel salat, agurk og kål bidrar veldig lite til kaloriregnskapet, så tror jeg nok mange lar være å registrere alt ettersom det likevel er mye jobb å registrere alt man spiser, sier ernæringsfysiologen.

Gisle Oddstad / VG

Også Bjørnstad trekker frem frukt og grønt som noe vi bør spise hver dag og mer av.

– Frukt og grønnsaker fint kan spises alene, som snacks eller som mellommåltid på farten, og som passer perfekt til fargerik og sunn pynt på brødskiver og knekkebrød, sier hun.

Og apropos grove kornvarer en dette en ypperlig kilde til fiber og mange viktige næringsstoffer.

– I tillegg er det enkel, sunn og billig mat i hverdagen, både som frokost, lunsj, mellommåltid eller til kvelds, sier Bjørnstad.

Stian Broch / VG

Næringsbombe

Topplasseringen på listen, egg, kan sier å være «naturens egen næringsbombe».

– Egg bidrar med alle næringsstoffer som kroppen trenger, unntatt vitamin C, samt at du får i deg proteiner av høy kvalitet, forteller Bjørnstad

Et egg gir knappe 80 kcal. Protein- og fettinnholdet i egg bidrar til en god og langvarig metthetsfølelse.

– Kokt egg passer ypperlig som pålegg, alene som et lite mellommåltid eller sammen med ulike typer supper, tipser Bjørnstad.

10 matvarer: Sunn mat som metter

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Poteten gjenoppstår

Blomkvist blir ekstra glad av at en kjent og allsidig middagsvare presterer bra.

– Jeg er positivt overrasket over at kokt potet, som har fått et ufortjent dårlig rykte, ligger såpass høyt oppe på lista!

– Poteter er rike på fiber, kalium og C-vitamin, men nokså fattig på kalorier, i motsetning av hva man kanskje skulle tro, all den tid den er blitt «utskjelt» som en usunn matvare.

Slår hull på myte: Derfor bør du heller velge potet enn ris og pasta

Savner en matvaregruppe

Og selv om matvarene på listen er kjente, kjære og godt brukt, er det likevel noe hun savner.

– Jeg synes det er litt rart at det ikke er noe fisk eller fiskepålegg her, men det gjenspeiler jo egentlig kostholdet til nordmenn flest som spiser litt lite fisk, sier Blomkvist.

Vi anbefales å spise to til tre fiskemiddager i uken, og gjerne bruke fisk som pålegg. Det tilsvarer 300-450 gram ren fisk, og minst 200 gram bør være fet fisk.

– Uansett, denne opptellingen av matvarer viser jo mest av hva som velges i brødmåltidene siden de ofte utgjør to til tre måltider i løpet av dagen, mens de fleste kun spiser et varmt måltid i løpet av dagen, konkluderer ernæringsfysiologen.

Min sunne hverdag: Slankefavoritten ernæringsfysiologen aldri spiser

Johanna Siring / VG
Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her