Oslos beste gåturer

Publisert: 2017-08-04 12:21

Oslo har mer å by på enn asfalt og shopping. Akerselva strekker seg gjennom hovedstaden med grønne lunger, og bymarka er perfekt for en som vil ut i frisk luft.

Hold deg i form ved noe så deilig som en søndagstur. Ta med hele familien ut, eller sett på din favoritt-podcast og kom deg ut i skogen alene.

Kokkens tips: Familie-turmat som smaker!

Vi har mange fine sommerdager foran oss, og med så mange vakre turområder ikke langt utenfor bykjernen finnes det ingen unnskyldning selv for oss Osloborgere.

Vettakollen

LINE MØLLER / VG

Vettakollen er en topp som ligger mellom Holmenkollen og Sognsvann. Du må klatre noen ganske bratte bakker opp mot kollen, men når du først er vel oppe er utsikten så verdt det. Du må lete lenge etter bedre utsikt over hovedstaden og fjorden.

Sunn turmat: Ta med grove muffins i sekken

Dette er ingen vanskelig tur, og selv de minste barna kan klare dette. Ta en velfortjent pause på toppen og bare nyt utsikten. Det er kun én kilometer hver vei.

Tidsforbruk: 1-1,5 timer
Turlengde: 1,5-2 kilometer
Transport: T-bane nr. 1 til Vettakollen eller parkering i nærheten av stasjonen.

Hvis du ønsker en lengre og mer utfordrende tur, kan du fortsette forbi toppen og gå mot Sognsvann. Her får du en tur i fin natur gjennom tette skoger.

Kari Lise Jørstad fra Bymiljøetaten anbefaler å ta et bad etter turen.

– Det er fint å bade i Båntjern, sier Jørstad til VG. Det lille vannet ligger ved foten av Vettakollen.

Grefsenkollen

Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Nordøst i Oslo finner du Grefsenkollen. Også her får du en nydelig utsikt fra motsatt side av byen fra Vettakollen. Det er mange muligheter for å komme seg til toppen, så her kan du velge selv.

Også her anbefaler Jørstad å ta seg en dukkert.

– Man kan bade i Trollvann når man går tur i Grefsenkollen-området. Trollvann er et lite og fint badevann med badebrygger, sier hun.

Trude Årdal gikk ned 13 kg: – Elsker turer i marka

Det er enkelt å komme seg dit med T-bane til Storo, for deretter å følge de asfalterte veiene gjennom boligfelt før du kommer til stien ved foten av kollen. Følg stier og grusveier hele veien opp. Du bruker cirka 50 minutter opp, og kortere tid tilbake. Da er det nedoverbakke hele veien!

Ida Vassbotn / VG.

Tidsforbruk: 1,5 time

Turlengde: 7 km

Transport: T-bane nr. 4/5 til Storo eller trikk til Grefsen Stasjon.

På toppen ligger Grefsenkollen restaurant hvor det serveres mat. Her har de også uteservering med både mat og drikke. Det lureste er allikevel å ta med sin egen mat, men ta en pause ved restauranten og nyt solnedgangen over Oslo.

Perfekt turmat: Sunne nister som frister

Sognsvann til Ullevålseter

Anette Karlsen / NTB scanpix

Vinter som sommer er denne turen veldig populær. Ta T-banen til Sognsvann, hvor du følger grusveien eller skiløypene mot Ullevålseter. Vel fremme på hytta serverer de både varmretter og snacks. Her kan du nyte en varm kakao innendørs på vinterstid eller en iskald slurk med vann i solveggen vel fremme.

Les også: Fjellturtips for nybegynnere

Dette er også en populær vei å sykle på. Er du glad i å rusle «alene» er kanskje ikke dette turen for deg, da nettopp denne turen er såpass populær.

Tidsforbruk: 2,5-3 timer

Turlengde: 11 km

Transport: T-bane nr. 6 til Sognsvann. Stor parkeringsplass.

Dette er en ganske flat rute, så det går relativt kjapt å komme seg til og fra Ullevålseter. Den siste biten mot hytta må du «klatre» noen høydemeter, men da er det ekstra deilig med unnabakke på vei hjem igjen.

Langs Akerselva

HELGE MIKALSEN, VG

Vi er så heldige å ha en lang elv som renner gjennom nesten hele Oslo. Her er det lagt gangsti helt nede mot elva, og kanskje har du deltatt på den årlige «Elvelangs i fakkellys» på høsten? Den 21. september i år arrangeres denne turen for 18. gang. Her erstattes alt elektrisk lys med 4000 fakler.

Ekspertens tips: Få opp formen etter ferien

Turstien langs Akerselva starter ved Maridalsvannet og går helt ned til Vaterland i Oslo sentrum. Dette er en åtte kilometer lang sti, hvor du passerer både fosser, industrihistorie og badeområder. Den kanskje mest spektakulære fossen ligger ved Beierbrua og det kjente «Hønse-Lovisas hus».

Tidsforbruk: Cirka1,5 timer fra start til slutt

Turlengde: 8 km

Transport: Du kan starte turen din hvor enn du vil langs Akerselva. Det er flust med kollektive tilbud langs hele elva.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

På Bygdøy

Vakre Bygdøy har både fine turstier og grusveier du kan traske på. Her er det kilometervis med vei både nede langs vannkanten og i den dype skogen. Det er perfekt å sykle langs disse stiene, enten du låner en bysykkel eller reiser med din egen.
Det er flere bysykkelstativ på Bygdøy, som gjør det lett å holde 45-minutters regelen til bysyklene.

Prøv disse: Sunnere peanøtthavrecookies
Trask forbi store hus, grønne enger og kongens kyr på Bygdøy, og hopp i det avkjølende vannet som en avslutning på turen din.

Tidsforbruk: 2 timer

Turlengde: Hovedstien rundt Bygdøy er på cirka 7 km. Det blir en tur på 8,6 km rundt halvøya om du starter og ender på Skøyen.

Transport: Buss, trikk eller tog til Skøyen.

Rundt Østensjøvannet

Er du glad i fugler er dette stedet for deg! Den nydelige turen rundt Østensjøvannet blir kanskje vanskelig som trimtur, for det skal mye til for å ikke stoppe opp og bare titte på alle dyrene som holder til her.

Tidsforbruk: 1 time

Turlengde: ca. 4 km

Transport: Parkeringsplass ved sørenden av vannet. T-bane nr. 3 til Skøyenåsen.

Det er grusveier rundt store deler av vannet, men på nordenden av vannet kommer du til en sti. Her går du opp noen bakker og gjennom en liten skog. Denne turen anbefales virkelig.

Kilder: visitnorway.no, visitoslo.no, bymiljoetaten.no

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Hvilke «sunne» potetgull og chips er best?

6 sunnhetsfeller du bør være obs på

Den perfekte guacemolen til helgekosen

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her