TA DEG EN BOLLE: Et reklameskilt utenfor Narvesen på Asker Torg onsdag.

Reagerer på Narvesen-reklame: – Ganske drøyt og kynisk

Publisert: 2022-10-23 19:59

«Denne er til deg som nettopp har hatt Teamsmøte på en stappfull buss», skriver Narvesen i sin nye bollereklame. – Drøyt og kynisk, sier ernæringsfysiolog.

Dette er et eksempel på hvordan Narvesen reklamerer for kanelboller eller søt hvetebakst, noen ganger en kaffekopp, i disse dager.

Et annet eksempel:

«Denne er til deg som kastet matpakken i søpla og tok med tissebleie på jobb».

– Jeg føler reklamen treffer meg rett i planeten, ler professor i psykologi Siri Leknes ved Universitetet i Oslo, før hun blir alvorlig.

– Reklamen spiller på en logikk om straff og belønning, der kanelbollen veier opp for å ha stått i ubehagelige situasjoner, sier Leknes, og forklarer:

– Å unne seg søt hvetebakst representerer en opplevelse av rettferdighet igjen.

Professor i psykologi ved Universitetet i Oslo, Siri Leknes, forklarer hvorfor vi kjenner behov for belønninger.

Spiller på følelser

Når vi står i slike situasjonen med ubehag kan en liten og rask belønning virke forlokkende. At det er usunn mat som tilbys som løsningen får klinisk ernæringsfysiolog, og kostholdsekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm til å reagere.

– Dette er ganske drøyt og kynisk, sier Ramm.

Hun synes det verste med reklamekampanjen er at Narvesen spiller på følelser som mange kan kjenne seg igjen i, og så tilby en usunn løsning.

– Som befolkning anbefales vi å spise mindre mettet fett og sukker. At Narvesen reklamerer for denne type produkter er i motsetning til kostrådene og den veien helsemyndighetene ønsker å gå, sier Ramm.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

– Trekke på smilebåndet

Vektklubb har forelagt kritikken mot reklamekampanjen til Reitangruppen, som eier blant annet Narvesen.

– Vi har mange kampanjer for en rekke ulike produkter i løpet av året, og dette er en av dem. Denne gangen har vi tatt tak i hverdagssituasjoner vi tror mange kan kjenne seg igjen i, og som vi håper kan få folk til å trekke på smilebåndet på vei til jobb eller lignende, skriver Laila Røstad, HR- og kommunikasjonsdirektør i Reitan Convenience, i en e-post til Vektklubb.

– Noen stopper kanskje og kjøper seg en bolle, andre ikke. Det valget tenker vi folk helt fint klarer å ta selv. Uansett håper vi at vi har gjort dagen bitte litt bedre for dem vi har truffet, skriver Røstad.

Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm smiler ikke av Narvesens reklamekampanje.

Ingen god trøst

– For å sette det på spissen utnytter Narvesen personer som er sårbare og som bruker mat til å regulere følelser og stress, sier Ramm.

Helst skulle hun sett at de reklamerte for sunnere alternativer til mat på farten.

Som ernæringsfysiolog jobber hun ofte med å hjelpe folk som sliter med følelsesstyrt spising.

– Mat skal være noe annet enn belønning og straff eller god og dårlig samvittighet. Mat kan absolutt bidra til matglede, men vi skal unngå å spise følelsene våre, understreker hun.

Profitt foran helse

Mari-Mette Graff, leder for Landsforeningen for overvektige, synes heller ikke kampanjen er i folkehelsens ånd.

– Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør. Her spiller de på hele følelsesregisteret. Når vi kommer til kort eller føler oss sultne, så fremstilles kanelboller som et godt valg, sier Graff om Narvesen-reklamen.

Graff mener det sier mye om hvilket verdivalg Narvesen har tatt når de bevisst velger å reklamere for søt hvetebakst.

– De har et ansvar for hva de velger å tilby og på hvilken måte. Her er det tydelig at de setter profitt foran folkehelse, sier Graff.

– Søt bakst løser ikke tidsklemma eller stress, men bedøver vel følelsen et lite øyeblikk, sier Mari-Mette Graff, leder for Landsforeningen for overvektige.

Ønsker forbud

Anette Skarpaas Ramm skulle gjerne hatt et forbud mot slik reklame.

– Det er ulovlig å reklamere for tobakk og alkohol og det samme forbudet burde gjelde for sukkerrike matvarer, slår hun fast.

Eksponering av reklame for mat og drikke med mye energi, sukker og fett, er særlig knyttet til et dårligere kosthold og forekomst av fedme blant barn og unge, forteller Erik Arnesen som er stipendiat i ernæring ved Universitetet i Oslo og står bak bloggen Sunn Skepsis.

– Man kan ikke skylde på noen enkeltkampanjer i seg selv, men denne er en illustrasjon på et «matmiljø» som gjør det lett å velge mat en ikke bør spise for ofte, sier Arnesen.

Vanskelig å snu fedmebølgen: Fem grunner til at vi går opp i vekt

Narvesen står juridisk sett ikke til ansvar for noe, og å gjøre profitt er jobben deres, påpeker han.

– Men det er mulig å regulere slik reklame, noe som nylig blant annet har vært gjort i London, forteller Arnesen.

Der er det innført forbud med å reklamere for såkalt «HFSS»-mat (high fat, salt and sugar) overalt på offentlig transport, inkludert utendørsreklame på holdeplasser.

– Helseeffekten av dette tiltaket er vanskelig å måle, men de har sett at representative husholdninger i London kjøpte inn mindre av den type mat og drikke, cirka 1000 kilokalorier mindre, etter innføringen, sier Arnesen.

Gruppen ble sammenlignet med tilsvarende husholdninger andre steder i landet. Særlig ble kjøp av sjokolade og godteri redusert viser en studie publisert i International Journal og Behavioral Nutrition and Physical Activity.

Erik Arnesen er stipendiat i ernæring ved Universitetet i Oslo.

Stresser og spiser dårlig

Det er kjent at man ofte har en tendens til å spise dårligere i perioder der man stresser.

– Da er det også vanskelig å være motstandsdyktig om man ikke har spist bra nok, sier Anette Skarpaas Ramm.

Duften av ferske kanelboller kan minne en på frokosten man ikke rakk å spise.

– Det er selvomsorg i form av å spise sunt, bevege seg, få nok søvn og stresse ned man trenger. Ikke en kanelbolle, sier hun.

Så når du har hatt en tung eller stressende dag og blir fristet til å kjøpe en bolle, men egentlig prøver å kutte ned på småspising, kan du heller forsøke dette:

– Studier har også vist at hvis du tvinger deg selv til å småprate med andre så ender du opp med å bli glad og fornøyd – og ingen trenger spise kanelbolle, sier Leknes.

«Denne er til deg som får 23 nye e-poster mens du leser dette».
Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her