Privat og Roger Neumann / VG

Kirsti (39) motivert av 40-årskrisa: Gikk ned 30 kilo

Publisert: 2014-12-12 13:55

Julen 2011 ble vendepunktet. Hun så bilder av seg selv og damen som stirret tilbake var slettes ikke den personen hun ville være.

Derfor slet jeg med vekten:

Jeg har alltid vært litt «godt holdt», glad i mat og godis. Spesielt etter at jeg fikk barn. Da har jeg ikke brukt så mye tid på meg seg selv, og heller ikke tatt meg tid til trening.

Det har vært mye «jo-jo slanking» opp gjennom årene. Hver gang jeg klarte å gå ned i vekt, måtte jo det feires med litt ekstra godt mat og godis. Og vips gikk jeg opp igjen de kiloene jeg hadde slanket vekk, sammen med et par ekstra bonuskilo.

Vårt tredje barn kom til verden i mai 2011. Jeg slo meg til ro med tanken om at alle småbarnsmødre er jo litt tykke. Vi hadde tvillinger på syv år fra før. Denne gangen skulle jeg kose meg i barseltiden og virkelig nyte tiden med lillemor.

Og det var akkurat det jeg gjorde. Det var kosemat både mandag, onsdag og alle dager i helgen. Det ble mange cafélunsjer med barselvenninner og når jeg først var ute måtte jeg kose meg litt ekstra med dessert.

Pepsi max ble byttet ut med vanlig cola, da det var best med tanke på ammingen, og jeg hadde mange unnskyldninger på lur for å utsette starten på medlemskapet på treningssenteret igjen.

Vendepunktet:

Rundt juletider i 2011 husker jeg å tenke at nå var det nok. Jeg hadde kommet over bilder av meg selv og så en person jeg ikke ville være. Jeg hadde født en liten jente for syv måneder siden, men nå kunne jeg ikke skylde på det lenger.

Jeg stod foran speilet, tårene trillet og jeg var så skuffet over meg selv. Jeg husker jeg tenkte «jeg vil ikke være en mor som forfaller selv om jeg har fått tre barn. Jeg er jo ikke 40 år enda!»

Jeg fant frem gamle bilder og tenkte på hvordan jeg var før, da jeg var så fornøyd.

Der og da tok jeg valget og satte meg en langsiktig mål:

Selv om 40-årsdagen var og er langt unna, så skal jeg være en smashing 40-åring når den dagen kommer. Barna mine skal ha en sprek og livsglad mamma.

Slik gikk jeg ned:

I januar 2012 reiste mannen min bort i tre uker, og da tenkte jeg at dette var min sjanse. Nå skulle jeg være alene, jeg kunne ikke skylde på andre og det var kun meg som skulle bestemme måltidene og hva som skulle inn i skapene.

Jeg meldte meg inn i Vektklubb.no og tømte alle skap for snop, brus og kaker og bestemte meg for at nå skulle det gå.

Jeg gikk til innkjøp av trimsykkel, pulsklokke og leste alt som stod på Vektklubb. Jeg sugde til meg all informasjon, tips og råd.

Alt jeg spiste ble registrert og jeg fikk fort oversikten over hvilke feil jeg hadde gjort før. Herregud, så lang tid det tar å forbrenne bort sjokoladekaloriene, og ikke visste jeg at det var så enormt mange kalorier i en chipspose. Det ble mange sjokkopplevelser de første ukene.

Trimsykkelen og pulsklokken min ble mine faste følgesvenner de første ukene, da mannen var bortreist. Med tre barn var det ikke så lett å komme seg ut på kveldstid, så sykkelen ble plassert foran TV-en og smågodtskålen ble byttet ut med treningstøy og vannflaske.

Jeg brukte Vektklubbs menyer da jeg skulle lage middag, og jeg brukte mye tid på planlegging og innkjøp. Jeg fulgte det til punkt og prikke, for dette skulle jeg klare.

Da min mann kom hjem etter tre uker kunne han fortelle at han så resultater og jeg kjente det på buksene.

Hverdagen hjemme hos oss ble forandret. Nå handlet ikke kveldene om hvilken film vi skulle se, og hva jeg hadde lyst til å spise, men heller om trening, kveldsturer og fokus på å få i seg sunn mat. Og det viktigste av alt: Jeg tok lørdagskvelden og lørdagsgodteriet tilbake.

Dette funket, og etter hvert som ukene gikk viste vekten mindre og mindre. Jeg var så fornøyd og fikk god hjelp av programmet.

Trening

Jeg meldte meg inn på treningssenteret igjen og det føltes som jeg var døden nær da jeg løp på tredemøllen for første gang på mange år. 800 meter føltes som en evighet og milelangt, og jeg ble skremt av hvor dårlig form jeg var i. Jeg som for mange år siden var en aktiv jente.

Det tok lang tid, tårer, stahet og jeg måtte gå mange runder med meg selv før tredemøllen og jeg ble venner. Men jeg gav meg ikke, og september 2012 skulle jeg løpe mitt aller første løp!

Jeg «vervet» venninner og sammen jobbet vi oss mot målet. Vi planla måltider sammen og ble trofaste medlemmer på treningssenteret sammen.

September kom, og tenk at jeg, Kirsti, stilte til start for å løpe én mil på KK-mila i Oslo!

Fra startstrek til målstrek løp jeg sammenhengende hele veien og klokket inn en tid jeg var skikkelig fornøyd med. Jeg var overlykkelig!

Livet mitt var forandret. Fokuset på mat var endret, klærne var flere størrelser mindre, trening var blitt en naturlig del av hverdagen og jeg strålte av glede.

Jeg husker godt da moren min skulle ta bilde av hele familien min julen 2012. Jeg var så stolt over hva jeg hadde oppnådd på ett år. Julen 2011 veide jeg 99 kilo og julen 2012 viste vekten 70 kilo.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Veien videre

Selv om vektnedgangen min skjedde for noen år siden, så kan jeg med stolthet si at vekten er den samme i dag. Jeg har ikke gått opp i vekt igjen, jeg holder meg stabil og har lært meg hvordan jeg skal spise, hvor mye og hvilken effekt trening har.

Selvsagt sklir jeg ut innimellom, og i høst har jeg slitt med en prolaps i ryggen som har tvunget meg til å bremse ned løpingen og mye av treningen. Men da vet viktigheten av å være nøye med kostholdet og bruke dagboken aktivt igjen.

Det har vært tårer, lattet, hardt arbeid og ekstremt mye selvdisiplin, men Vektklubb har vært med på å gjøre livsstilsendrignen enklere.

Mine 3 beste tips til andre:

  1. Sett deg et langsiktig mål. Stå i målet og visualiser det, se det for deg hvordan du har det når vektnedgangen er nådd.
  2. Ikke gi deg! Faller du for fristelser, noe som alle gjør – så start opp igjen. Det er aldri for sent å gjøre en endring.
  3. Det er ditt valg, det er ingen andre enn du som kan gjøre dette og du må ville dette.

Jeg kan love at det er verd det og med Vektklubb så funker det!

Roger Neumann / VG

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her