Ganske krevende: Synne Namtvedt fra Bærum i Akershus har klart en uke uten marsipan og sukker, og det midt i adventstiden, når hyllene flommer over av hennes julefavoritter.

En uke uten sukker

Publisert: 2012-12-06 15:29

Vi ba fire Vektklubb-medlemmer om å stå over sukker i maten i en uke for å sjekke om de mistet søtuget.</p><p>

– Jeg er ekstremt glad i søtt og klarer meg nesten ikke en dag uten noe søtt. Jeg har aldri klart meg en hel uke uten noe sukker. Jeg spiser heller noe mindre av noe annet, sier Synne Namtvedt (33) fra Bærum.

Hun er ikke alene om å være glad i søtt. Mange av Vektklubbs medlemmer hevder at de rett og slett er avhengige av sjokolade og drops.

– Du kan trygt si at jeg var hekta på godteri. Jeg sammenligner det med Luksusfellen. Det er greit å skeie ut hvis du har kontroll, men når inntaket er vært større enn uttaket, går det galt, sier Thomas Rasmussen fra Oslo.

Sukkerjunkie

Lege Brynjulf Barexstein har møtt mange pasienter som sier de er hekta på sukker. Men han mener det er mulig å bli «nykter» og sukkerfri.

Hekta på sukker? Når du spiser sukker får vi ustabilt blodsukker som synker raskt og fører til et sug etter mer. Men slutter du - forsvinner suget etterhvert.

Barexstein deler seg mellom en fastlegestilling i Værøy i Lofoten, privat praksis i Arendal, han driver en filial av Dr. Fedon Lindbergs klinikk i Arendal og er i tillegg Svarlegesjef på Lommelegen.no.

– Jeg har hatt pasienter som har fortalt at de er de reneste sukkerjunkies. Men vi lager vårt eget sukkersug.

Når vi bruker sukker i kosten, får vi ustabilt blodsukker. Når blodsukkeret går ned, får du et sug etter mer, sier Barexstein.

Slutter du å spise søtsaker, forsvinner det intense suget, hevdes det.

– Du kan bare slutte å spise godteri og karbohydratrik mat som pasta og brød, som også gir ustabilt blodsukker. Da blir blodsukkeret stabilt og lysten blir borte. Det er ikke vits i å «prøve og slutte». Det er bare å slutte, sier Barexstein.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Ikke så enkelt

– Om man vil slutte å spise mye godteri, må man forberede seg på noen tøffe uker, til og med måneder, sier Jøran Hjelmesæth, lege og leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold.

– Det handler om vaner og de er det vanskelig å kvitte seg med. Men husk at man ofte vil mislykkes dersom man fjerner alle usunne matvarer fra kostholdet, sier han.

– Det er ikke enten eller. Spiser man balansert og sunt, kan man spise både godteri og kaker. Livet blir også kjedelig uten, sier han.

Slik gikk det

Vektklubb.no utfordret fire Vektklubbmedlemmer til å klare seg en hel uke uten sukker. Les hvordan det gikk.

Ned i vekt

Hilde Wang Sveva (38), Skien

– Jeg er helt avhengig av godteri og skjønte ikke hvordan jeg skulle klare meg uten. Jeg spiser hvert fall en eller to sjokolader hver dag.

Hilde Svang Sveva fra Skien spiser vanligvis går det en til to sjokolader hver dag. Etter en uke vil hun slett ikke feire med noe søtt.

«Den første dagen spiser jeg ofte gjennom hele dagen for å holde blodsukkeret stabilt», skriver hun i godteloggen sin. Men hun tenkte på sjokolade hele kvelden.

De to neste dagene gikk relativt greit. Hun unngikk å gå i butikken og tydde til knekkebrød for å dempe suget etter appelsinsjokoladen som sønnen hennes kom hjem med. Hodepine fikk hun også, og la seg tidlig for å slippe å kjenne på savnet. Den tredje dagen var ille:

– Jeg trodde ikke jeg skulle klare meg gjennom dagen uten å sprekke, men nå har jeg lovet å prøve dette, og er litt sta.

Etter fire dager som sukkerfri, hadde hun gått ned et halvt kilo. Det inspirerte. Ved endt uke er ytterligere ett kilo borte. Og nå føltes det ikke så ille.

– Jeg er usikker på om jeg jeg har lyst på noe søtt i det hele tatt. Jeg skal hvert fall ikke feire med å spise noe søtt nå.

Reddet av klementiner

Tove Strand fra Stavanger syns slett ikke det var enkelt å gå uten sukker, men hun klarte en uke.

Tove Strand (59), Stavanger

– Jeg har vært sukkeravhengig så lenge jeg kan huske. I tillegg elsker jeg å kose meg i gourmetklubb og med venninnetreff på kafé.

Etter tre dager uten sin daglige doser av søtsaker og kaker, føltes livet stusselig.

–Du kan tro jeg savnet godteposen. Det var hardt å gå forbi godtehylla. Men jeg er veldig bestemt når jeg først går inn for noe.

Hun bakte grovt brød for å dekke savnet av kake.

I tillegg spiste hun salat og cottage cheese. Så skeiet hun ut med klementiner.

Ved endt uke har hun sluttet å tenke så mye på søtt. Og hun er fornøyd.

Men mener at det slett ikke er så enkelt, og at det tar mer enn noen få dager å bli kvitt suget.

Gått ned ti kilo

Thomas Rasmussen (31), Oslo

Thomas Rasmussen kjørte på med åtte uker uten sukker - og ser på det som en avrusning fremfor noe annet.

–Jeg har alltid konsumert snop og skrot i store mengder, men jeg bestemte jeg meg for å kjøre ikke bare én uke, men åtte uker uten. Det er rett og slett en avrusning.

Han gikk for noen år siden ned 75 kilo, men har i perioder ikke passet godt nok på og har derfor gått litt opp igjen. Derfor begynte han å trene daglig samtidig som han satte seg på tøffe uker uten godteri. Det tok to uker før suget ga seg.

– Da jeg først kom meg over kneika, gikk det bedre. Men når jeg kommer fra trening, merker jeg at jeg har lyst på noe, men det kan like godt være sult som søtsug.

- Derfor burde jeg egentlig ta litt hensyn til de signalene kroppen sender og passe på å hvile og spise regelmessig. I høst har Thomas gått ned hele ti kilo.

– Jeg skriver ned det jeg spiser. Da ser jeg lettere hva jeg egentlig får i meg.

Utfordrende, men ikke umulig

Synne Namtvedt (33), Bærum

Synne Namtvedt fra Bærum syns de første dagene var utfordrende, men erstattet suget med frukt.

– På en vanskelighetsskala fra en til ti var dette cirka fem. De første dagene var utfordrende.

– Av gammel vane har jeg lyst på litt Twist. Særlig når jeg går i butikken for å handle mat.

- Nå har dessuten julegodteriet kommet og det liker jeg kjempegodt.

Fredagskaffe på jobben var også vanskelig, men jeg har fortalt alle på jobben om planen, sier hun.

Så i stedet for å erstatte sunn mat med godteri, erstattet hun godteriet med en frukt eller en yoghurt.

Hun forsøkte å spise jevnlig, men samtidig passet hun på følge kaloriplanen.

Etter en uke har vekten gått litt ned.

Og den sukkerfrie uken skal hun ikke feire med sjokolade, men med å gå enda en uke uten den deilige julemarsipanen.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her