Knær og jogging

Publisert: 2007-04-17 09:28

Jeg har begynt å jogge litt, men merker at jeg får litt vondt i knærne mens jeg løper og dagen etterpå. Jeg er usikker på om dette skyldes "dårlige knær", og at jeg derfor ikke bør jogge. Eller om det er muskler og brusk som reagerer på ny treningsform? Jeg blir ikke støl andre steder, men får ubehag over og ved siden av kneskålene. <br /><br />Jeg er i begynnelsen av 30-årene, er ikke overvektig, og trener en del spinning og styrke. I sistnevnte aktivitet merker jeg ingenting i knærne, I tillegg går jeg mye i hverdagen. Når jeg deltar på høyintensitet aerobictimer hender det at jeg kjenner en litt "sliten" følelse i knærne. Jeg har ganske nye joggesko og aerobicsko til den treningen.<br /><br />Bør jeg være forsiktig med jogging, eller tror du det kan være noe som vil gå over etter hvert? Jeg har hørt at fysioterapeuter snakker om at brusk "trenes opp" når den belastes, og selv om det er ubehagelig, så er det rett og slett bra for kroppen.<br /><br />Jeg vil ikke ødelegge knærne mine, men synes det er moro å variere treningen. Hva skal jeg gjøre?<br /><br />Vennlig hilsen Line<br />


Hei Line!
Flott at du tar signalene på alvor!
Det kan være mange grunner til at man får vondt i knærne ved trening, og spesielt ved jogging. Jeg har aldri hørt om at man kan trene opp brusken direkte, men man kan trene strukturene omkring. Økt styrke og stabilitet rundt leddet gjør at yteevnen blir større og man tåler større belastning.
Du er heller ikke alene om dette problemet på denne tiden av året. Mange starter igjen med løping om våren, og da er det kanskje et halvt år siden sist man løp. Dersom man starter for hardt, kan man kjenne det i knær, hofter eller rygg. Ta det litt gradvis og løp kun i naturlig terreng. Kuppert terreng i skogen er det beste.
Det er helt riktig at dette kan skyldes tilpasning av musklene, så mange kjenner seg bedre etter hvert som de får løpingen som en rutine. Ta deg en lang og god oppvarming (start med å gå), bruk gode sko og løp i naturen, kanskje det kan hjelpe. Det er også viktig at du fortsetter med styrketrening ved siden av.
Dersom ikke plagene gir seg etter noen få uker bør du oppsøke hjelp, slik at du får undersøkt det skikkelig. Det kan være så enkelt som at du trenger en liten innleggsåle, dersom du belaster foten litt skjevt.
God bedring!
MVH Anne Mette

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Knær og jogging

Knær og jogging

Jeg har begynt å jogge litt, men merker at jeg får litt vondt i knærne mens jeg løper og dagen etterpå. Jeg er usikker på om dette skyldes "dårlige knær", og at jeg derfor ikke bør jogge. Eller om det er muskler og brusk som reagerer på ny treningsform? Jeg blir ikke støl andre steder, men får ubehag over og ved siden av kneskålene. <br /><br />Jeg er i begynnelsen av 30-årene, er ikke overvektig, og trener en del spinning og styrke. I sistnevnte aktivitet merker jeg ingenting i knærne, I tillegg går jeg mye i hverdagen. Når jeg deltar på høyintensitet aerobictimer hender det at jeg kjenner en litt "sliten" følelse i knærne. Jeg har ganske nye joggesko og aerobicsko til den treningen.<br /><br />Bør jeg være forsiktig med jogging, eller tror du det kan være noe som vil gå over etter hvert? Jeg har hørt at fysioterapeuter snakker om at brusk "trenes opp" når den belastes, og selv om det er ubehagelig, så er det rett og slett bra for kroppen.<br /><br />Jeg vil ikke ødelegge knærne mine, men synes det er moro å variere treningen. Hva skal jeg gjøre?<br /><br />Vennlig hilsen Line<br /><br />

Knær og jogging

Knær og jogging

Jeg har begynt å jogge litt, men merker at jeg får litt vondt i knærne mens jeg løper, også dagen etterpå. Jeg er usikker på om dette skyldes "dårlige knær", og at jeg derfor ikke bør jogge. Eller om det er muskler og brusk som reagerer på ny treningsform? Jeg blir ikke støl andre steder, men får ubehag over og ved siden av kneskålene. <br /><br />Jeg er i begynnelsen av 30-årene, er ikke overvektig, og trener en del spinning og styrke. I sistnevnte aktivitet merker jeg ingenting i knærne, I tillegg går jeg mye i hverdagen. Når jeg deltar på høyintensitet aerobictimer hender det at jeg kjenner en litt "sliten" følelse i knærne. Jeg har ganske nye joggesko og aerobicsko til den treningen.<br /><br />Bør jeg være forsiktig med jogging, eller tror du det kan være noe som vil gå over etter hvert? Jeg har hørt at fysioterapeuter snakker om at brusk "trenes opp" når den belastes, og selv om det er ubehagelig, så er det rett og slett bra for kroppen.<br /><br />Jeg vil ikke ødelegge knærne mine, men synes det er moro å variere treningen. Hva skal jeg gjøre?<br /><br />Vennlig hilsen Line<br /><br />

Hvordan få til å jogge uten å få kne-problemer?

Hvordan få til å jogge uten å få kne-problemer?

Har bedrevet iherdig trening i et halvt år nå, både kondisjon og styrke. Alt føles fint og greit. Liker å jogge i terrenget, men blir helt hoven og rar i knærne etterpå. Må gjerne holde opp 3-4 dager før jeg kan ta en ny tur. <br /><br />Jeg skal innrømme at jeg er en tung mann. Er 130 kilo fordelt på to meter mann, så jeg skjønner av meg selv at det er kombinasjonen tung kropp og utrente knær som er uheldig. Hvordan kan jeg trene opp musklene i knærne til å tåle mer? Jeg har forsøkt med støttebandasje uten hell. Pokker altså. Det er så gøy å kunne jogge. Håper på svar!<br /><br />Vennlig hilsen Jarle

Hvorfor blir jeg mer sliten av å løpe ute?

Hvorfor blir jeg mer sliten av å løpe ute?

Jeg trener regelmessig på treningssenter, har gjort dette i cirka åtte måneder og har vært med i Vektklubb like lenge. Trener blant annet spinning, styrke og jogger en del på tredemølle. På tredemølle kan jeg fint jogge 45 minutter i moderat tempo. For å variere tenkte jeg også å jogge ute i terrenget (både kupert og flatt terreng), men jeg blir så sliten! Når jeg jogger ute blir jeg veldig sliten og blir fort tom for energi. Jeg må ta pauser støtt og stadig, også på flatt terreng. Hva kommer dette av? Jeg som trodde formen var så fin etter måneder på treningssenter. Mister litt motivasjon av dette her.<br />Hilsen Lotte

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her