All denne snacksen blir til sammen cirka 1800 kcal.

Spar kalorier ved å droppe småspising av snacks

Publisert: 2022-09-16 19:22

Litt smågodt her, en lefse der, øl og sjokolade. Snacksen kan utgjøre mer kalorier enn du tror.

Det store spørsmålet i disse dager synes å være om man skal faste eller ikke, eller om mellommåltider er bra eller dårlig. Uten at vi dykker ned i akkurat den debatten så kan vi minne om at det faktisk er noe fagekspertene er samstemte om:

Det kan være mye å hente på å kutte ned på snacks, sjokolade og godterier.

Merk at det rådes til å begrense mengden, ikke at man aldri mer kan spise noe som er godt. Det er sjelden en holdbar strategi.

Bare litt mindre hjelper

– For mange kan det være stor hjelp i å finne den minste mengden kosemat, øl, burger, sjokolade eller annet man er spesielt glad i, som man kan være fornøyd med, sier klinisk ernæringsfysiolog og kostholdsekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm, og understreker det med å være fornøyd.

Om man har et høyt inntak av junkfood, sukker, brus, alkohol eller snacks, så vil bare litt mindre mengde være en fordel og forbedring i kostholdet.

– Alle små skritt i sunnere retning vil hjelpe og ha effekt, forteller Ramm.

Selv om det er bra å ha fokus på mat vi gjerne kan spise mer av, som frukt, grønt, bær, grove kornprodukter, magre meieriprodukter, fisk, belgfrukter og nøtter, kan det være nyttig å se hvor mye småspisingen av snacks egentlig kan utgjøre. Sånn sett kan man luke ut det man spiser uten egentlig å nyte det.

Her er noen eksempler:

Muffins (100 g) = ca. 380 kcal

Med en iskaffe på kjøpet blir det 190 kcal ekstra. Til sammen 570 kcal.

Smågodt (70 g) = ca. 290 kcal

Et triks for å nyte en mindre mengde smågodt lenger er å dele den opp i flere biter.

Sjokolade (100 g) = ca. 550 kcal

Sjokolade er godt, men kan man øve seg på å bli fornøyd med noen færre ruter?

Potetgull (80 gram) = ca. 430 kcal

Det kan være lettere å begrense seg om man spiser potetgull fra en skål fremfor hånden rett i posen.

Turklenning (50 g) = ca. 200 kcal

Med et lite glass saft blir det til sammen cirka 300 kcal.

Sjokonøtter (80 g) = ca. 450 kcal

Hva med å bytte ut noen av de sjokoladedekte nøttene med nøtter naturell?

Kroneis = ca. 200 kcal

Skal man først velge en fløteis i kjeks så kommer kroneis mye bedre ut enn de andre svære isene.

En halvliter = ca. 200 kcal

Måtehold er en kunst, og det er ingenting i veien for å nyte det man liker best av og til. Men kanskje bestemme seg for en mengde eller antall halvlitere på forhånd. En six pack blir fort 1200 kcal.
Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her