Gravide skal ikke slanke seg

Publisert: 2012-02-09 11:04

Omtrent hver tiende norske kvinne som blir gravid, er fet ved svangerskapsstart.

KRAFTTAK:– Nå handler det ikke bare om meg, men også om gutten jeg har i magen, sier Carina Fossli (24) til VG. Hun har gått ned 38 kilo siden 2009, og har som mål å komme i god form før fødselen. Carina er nå 22 uker på vei.

Foto: Frode Hansen

Svangerskapet er ikke en tid der du skal slanke deg. Men har du for mange kilo, risikerer du at barnet du bærer på også blir overvektig, ifølge fagfolk.

– Hvor mye du bør øke i vekt i svangerskapet kommer an på utgangspunktet. Normalvektige kan gå opp 10 til 16 kilo. Men er du overvektig, bør du ikke gå opp mer enn seks til ti kilo, sier jordmor Unni Tryti ved Adipol.

God oppfølging

Adipol er en klinikk ved Oslo universitetssykehus hvor gravide med BMI over 27 kan få oppfølging av lege, ernæringsfysiolog og jordmor. På klinikken får de gravide og familiene deres hjelp til å legge om livsstilen.

Om du blir for tung i svangerskapet, øker risikoen for at også barnet du bærer på blir overvektige, advarer Tryti.

Carina Fossli (24) fra Oslo er gravid i 22. uke og har fra 2009 og frem til hun ble gravid tatt av hele 38 kilo.

Men nå slanker hun seg ikke, men trener styrke og kondisjon to ganger i uken. Derfor har Fossli ikke gått opp i vekt så langt i svangerskapet. Hennes mål nå er å være i god form, slik at hun kan gjøre alt hun har lyst til å gjøre sammen med barnet.

– Jeg ønsker å være en mamma som er med på fotballbanen i all slags vær. Da kan man ikke være for tung, sier Fossli til VG.

Fossli går jevnlig til sjekk hos Adipol.

– Vi blir ikke bekymret når våre brukere ikke går opp i vekt dersom dette skyldes at de har lagt om kostholdet og mosjonsrutinene sine, sier jordmor Unni Tryti.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Komplikasjoner

Kvinners vektoppgang ved graviditet skyldes babyens vekt, morkake på 500–800 gram, to liter fostervann, livmorvekst, væskeansamling i kroppen og økt blodvolum.

Overvektige kvinner har større risiko for å få alvorlige komplikasjoner under graviditeten, som svangerskapsforgiftning og diabetes. I tillegg har overvektige oftere komplikasjoner under selve fødselen og må oftere enn sine normalvektige medsøstre ta keisersnitt.

Samtidig legges grunnlaget for det nye barnets helse i mors liv. Er mor overvektig under graviditeten, vil barnet oftere være tyngre ved fødsel, men også ha større risiko for å bli en ung tungvekter:

– Hvis mor er overvektig, spiser usunt og ikke passer på blodsukkeret, får også fosteret høyt blodsukker. Fosteret vil dermed produsere mye insulin, som blant annet er et veksthormon. Som resultat kan det føre til for høy fødselsvekt, som igjen gir økt risiko for overvekt i ung i alder, sier klinisk ernæringsfysiolog ved Adipol, Kristin Kardel.

– Man har vært opptatt av å forklare vordende mødre om hvordan røyk og alkohol skader fosteret. Fedmeepidemien og den dramatiske veksten i antallet diabetestilfeller gjør at vi nå også bør informere mødre om de skadelige effektene av usunt kosthold og lite mosjon, sier jordmor Tryti.

Kostråd: Spis ofte

– Gravide bør spise fire hovedmåltider pr. dag, og i tillegg mellommåltider, sier klinisk ernæringsfysiolog Kristin Kardel .

– Mange overvektige spiser for sjeldent og når de spiser, så blir det altfor mye.

Spiser du ofte nok? Klinisk ernæringsfysiolog i VGs Vektklubb.no svarer på spørsmål om kosthold i nettreff torsdag klokken 10. Send inn spørsmål her!

På menyen skal det være vanlig sunn mat: Grønnsaker, fisk, magert kjøtt, fettfattige meieriprodukter og grovt brød. Ta små mellommåltider i form av grønnsaker eller en frukt, Er du ikke en stor fiskespiser, bør du ta omega 3-fettsyrer i form av tran eller kapsler. Du skal også passe på å få nok kalsium til å bygge et nytt skjelett og vedlikeholde ditt eget. Det er lov å skeie ut, men ikke med store mengder sukker.

Treningsråd: Gå turer

I FORM INNE: Å gå på mølle, er et trygt og væruavhengig mosjonsalternativ for den som ønsker det. Gravide kan få god kondisjonseffekt ved å gå i motbakke på bratt løpebånd. Her trener Carina på EVO på Sjølyst.

Foto: Frode Hansen

* Det er ikke farlig å trene mens du er gravid. Sterke muskler forebygger for eksempel bekkenløsning og gjør deg bedre fysisk rustet til å ta deg av babyen.

* Har du ikke trent før, kan du begynne å gå turer. Start med å gå 20 minutter og øk formen etter hvert som du føler at du klarer mer.

* Du kan fint trene styrke og løfte lette vekter.

* Tren gjerne biceps, triceps og øvre del av ryggen.

* Når du gjør øvelser, bør du passe på å gjøre kontrollerte og symmetriske øvelser, det vil si at armer og bein er plassert parallelt som i knebøy. Gjør øvelsene rolig og kontrollert på stabilt underlag. Sykling hvor du sitter foroverbøyd og step som gir høydeforskjell kan være tungt og uheldig.

* Hvis du er utrent, bør du snakke med lege før du begynner på et treningsopplegg. Be gjerne en fysioterapeut om å vise deg øvelser du kan gjøre. Lytt til kroppens signaler, men husk at det ikke er farlig å være å støl.

(Kilder: Jeanette Bendiksen/Valhall Trening & Terapisenter, Tore Henriksen/Rikshospitalet)

Du kan ikke bli eller være medlem i Vektklubb.no dersom du er gravid. Heller ikke om du fullammer.

Les artikler fra Vektklubb.no her:

Slik blir du kvitt søtsuget!

Test av treningstrøyer

Personlig trening i kjellerstua

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her