Slapp og stor mage etter to fødsler

Publisert: 2010-04-13 10:15

Hei! Etter to fødsler så sliter jeg med en slapp og stor mage. Trenger så sårt noe tips til å trene magen min som er effektivt og gir resultater.<br />
Hilsen Monica

Mange er mer opptatt av å trene magen flat etter fødsel enn å trene bekkenbunnsmuskulaturen. - Bekkenøvelser bør gjøres hver dag, spesielt rett etter fødselen, sier Lene Røe, som underviser blant annet i fitness ved Norges idrettshøgskole og som selv har vært gjennom fødsel og barseltid.

Hei Monica!
Du er ikke alene om det, og det er helt naturlig. Men det er liten trøst selvfølgelig.
Litt kjedelig svar, men langsiktig tenkning med sunt kosthold i rette mengder, mest kondisjon men også styrke, over tid er det som vil hjelpe. Etter hvert vil du bli strammere. Tålmodighet må til med andre ord.
Du kan starte opp med å være i generell fysisk aktivitet så raskt du føler for det. Tilpass aktiviteten etter din egen form, og øk mengden gradvis. Vent med løping og hoppaktiviteter til seks uker etter fødsel.
Du kan også starte forsiktig magetrening allerede noen få dager etter fødselen, men unngå sit-ups da og hardtrening. Jeg vil heller anbefale deg å ligge på ryggen med bøyde knær og prøve å stramme mage og rumpemusklene gjentatte ganger. Start forsiktig og sjekk om det buler ut i midtlinjen mellom magemusklene. Hvis dette skjer, må du vente litt før du forsøker å trene mage igjen, for da har ikke magemusklene kommet helt på plass ennå.
Husk at kroppen trenger tid til å tilpasse seg de forandringene den har gjennomgått, og magemusklene som har vært utstrekte over den voksende livmoren, trenger tid til å tilpasse seg før du starter hardtreningen, fordi de har blitt slappe.
Etter hvert når magemusklene har tilpasset seg, kan du begynne med mer vanlig magetrening igjen. Her finner du veiledning i ulike mageøvelserSå snart du føler deg i stand til det, kan du også begynne å gå små turer. Enten du går med eller uten vogn, så er det en fin og mild måte å starte opp treningsrutinene på. Etterhvert som du blir i form til det, kan du gå lengre turer, eller eventuelt begynne å jogge litt.
Her får du forslag til gå- og joggerogram.
På Vektklubb under fanen Trening finner du dessuten guide til alle mulige styrkeøvelser for hele kroppen, samt treningstips generelt.
Husk at du også bør bruke tid på å trene opp bekkenbunnsmuskulatur etter fødsel.
Les: Nybakte mødre bør gjøre knipeøvelser hver dag
Lykke til!
Hilsen Trine Bækkevar
Redaksjonen anmerker: Linkingen i svaret er gjort av redaksjonen i Vektklubb.no der vi finner det hensiktsmessig. Vi gjør oppmerksom på at Vektklubb.no ikke er ansvarlig for innholdet på eksterne linker.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Styrkeøvelser i svangerskapet

Styrkeøvelser i svangerskapet

Jeg er treningsglad og har nettopp funnet ut at jeg er gravid, for andre gang. Jeg vil gjerne holde meg i god form under graviditeten og lurer på om du kan gi meg tips til hva jeg kan gjøre av trening. Jeg tenker mest på styrketrening, kondisjonstrening sier seg selv. I første graviditeten fikk jeg lære meg at man ikke skulle at sit-pus etter fjerde måned i svangerskapet. Men jeg har lurt på om "planken" er ok? I den belaster du jo ikke magemusklene på samme måte som i vanlige sit-ups. Er det noen øvelser jeg bør holde meg unna?<br /><br />Emma

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her