Slank med egg

Publisert: 2010-10-23 10:38

Egg blir blant ernæringseksperter ofte betegnet som supermat. Og dette er hvorfor:

Hardkokt, bløtkokt, stekt, omelett, eggerøre eller porsjert, hvordan liker du egget servert?

Foto: Scanpix

Egg passer like godt til frokost og lunsj som til middag. Prøv noen av våre magre oppskrifter lenger ned på siden.

.


Lengre mett med egg
Egg kan spille en viktig rolle i vektbalansen. Et middels stort egg inneholder færre enn 80 kalorier og gir oss 12 prosent av anbefalt daglig dose av proteiner. Det er derfor et utmerket valg på frokostbordet for deg som vil passe vekten.
Det sunneste alternativet er kokt egg eller eggerøre fremfor stekt egg. Dersom du skal steke egg anbefaler vi bruk av teflonpanne for å begrense mengden stekefett og unngå at egget svir seg fast.
Egg til frokost bidrar til økt metthetsfølelse grunnet proteininnholdet, noe som kan gjøre at man spiser mindre utover dagen.
Ett egg om dagen forsyner kroppen med 2,5 mikrogram av vitamin D, som er 1/4 av anbefalt daglig inntak. Vitamin D er essensielt for beinstruktur og forebygging av hjertesykdom.
Les mer om solskinnsvitaminet her!
Nordmenn elsker egg
Hver nordmann spiser i gjennomsnitt 11,8 kilo egg i året. Det vil si cirka 185 egg per person årlig eller cirka 1/2 egg om dagen. Dette er inklusive egg i baking og annen matlaging.
Et norsk gjennomsnittsegg veier 63 g. Av dette er ca. 22 g plomme, 33 g hvite og 8 g skall (egg ligger inne i vår database med vekten av spiselig del, altså uten skall). Plommen har både høyere energi- og næringsinnhold enn hviten. En stor eggeplomme kan inneholde rundt 60 kcal, og eggehviten 15 kcal.

Egg og kolesterol
Eggeplommen inneholder en del kolesterol. Matens kolesterol bidrar lite til den samlede kolesterolmengden i kroppen og har derfor relativt liten betydning for kolesterolnivået i blodet for mange. Inntaket av mettede fettsyrer og transfettsyrer har mye større betydning for kolesterolnivået i blodet enn hva inntaket av kolesterol fra maten har.

Likevel kan det være nyttig for den som høyt blodkolesterol å begrense inntaket av egg til to i uken. Men som tidligere nevnt er det enda viktigere å begrense inntaket av mettet fett og transfett og å ha et sunt og variert kosthold.


Oppbevaring
Egg bør oppbevares kjølig, helst i kjøleskap. Ifølge datostemplingen har egg en holdbarhet på 28 dager, standardisert etter europeisk regelverk. Norske egg er trygge og gode mye lenger enn det datostemplingen tilsier, faktisk opp til flere måneder.
Du kan helt trygt kan spise norske egg så bløte du ønsker, og gjerne rå! I utenlandske egg kan det være salmonella, og hvis det først er en bakterie inne i eggene, formerer de seg i eggene for hver dag som går. Etter hvert blir det så mange bakterier at eggene kan gi sykdom.
(Kilder: Opplysningskontoret for egg og kjøtt, Matportalen.no, Matvaretabellen 2006, MarieClaire.com og Mat.no)
Har du egg i kjøleskapet har du alltid mat.

Prøv disse oppskriftene:

Spis deg mett med egg til frokost!

Foto: Thomas Barstad Eckhoff

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her