Kjetil (30) gikk ned 15 kilo etter veddemål med svigerfar

Publisert: 2010-10-01 09:24

Det startet egentlig med et veddemål mellom svigerfar, døtrene hans og meg, etter en sydentur i påsken. Døtrene og jeg skulle se hvem av oss som klarte å gå ned 10 kilo frem til slutten av august, etter at vi egentlig i mange år har hatt en svakt stigende kurve på vekten.

Kjetil før og nå. Bildet til venstre ble tatt for femten kilo siden i påsken 2010 da vekten var på sitt høyeste.

- Hvordan har du klart å oppnå en mer passende vekt for din høyde?

Første skritt var å begynne med frokost hver morgen før jeg dro på jobb, etterfulgt av noen måneder med kun knekkebrød og sunt pålegg i ”frokosten” på jobb klokka ni og i lunsjen klokka tolv. Jeg startet også å trene jevnlig på kveldene, ergometersykkel, litt vekter og sit-ups, to til fire ganger i uken. Dette har jeg klart å fortsette med frem til i dag, bortsett fra at jeg bruker vanlig grovbrød i nisten på jobb.
Som familie har vi også skjerpet inn kostholdet hjemme. Startet med mer grønnsaker og salat i måltidene, byttet ut matvarer som for eksempel pasta og ris med fullkorn pasta, ris og lignende. Og vi har blitt mye mer bevisste på valg av sunnere kjøttyper. Ikke minst har vi sluttet med kveldsmat etter klokken syv.
Les også: Suksessfaktorer
- Hvilke erfaringer har du fra de oppleggene du har prøvd å følge tidligere?
Har fra før ikke tenkt mye over vekten de siste årene. Jeg var liksom fornøyd med å ligge på en vekt under 100 kilo. Men når jeg ”plutselig” så at vekta rundet 100++, så gikk det opp et lys for meg at noe måtte gjøres. Var medlem i vektklubb for en del år siden, men ikke med samme suksess.
- Og hva er fordelene ved at du har kommet nærmere trivselsvekten din?
Føler meg lettere både i kropp og sinn. Har mer energi på ettermiddagen og kvelden. Helsen min er blitt mye bedre, og det kjenner jeg på kroppen i hverdagen.
- Er det noe som fungerer dårlig i ditt nye og slankere liv enn tidligere?
Ikke så mye, bortsett fra at jeg er redd for å falle tilbake til gamle vaner. Føler også at motivasjonen ikke er på topp for øyeblikket, men det hjelper å se at vekten minker litt etter litt.
Les også: Slik lurer du høstmørket
Sett under ett har jeg lært mye om forskjellig matvarer og hvordan en skal begrense fett i maten. Har også innsett at det fungerer å spise ofte.
Det har også vært fasinerende å følge mer med på næringsinnholdet på matvarene og sette det sammen så fordelingen av karbohydrater, proteiner og fett blir mest mulig riktig. Har egentlig ikke noen negativt å komme med angående opplegget til Vektklubb.no, for meg har det fungert utmerket.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her