MINDRE KJØTT: Erstatt litt eller alt kjøtt i noen middagsretter med bønner eller linser. Du får fremdeles i deg mye proteiner og god metthetsfølelse. Her ser du lammebiffer med hvite bønner.

Sunne bønner og linser

Publisert: 2007-08-06 15:09

Bønner og linser har i årevis vært en viktig næringskilde i store deler av verden. Mest fordi de er mettende og billige.

I land der majoriteten er vegetarianere, som for eksempel i India, er belgfrukter en svært viktig kilde til energi, proteiner og fiber. De fleste land har sine klassiske retter av belgfrukter, alt fra bønnegryter i Mexico via hummus (kikertpuré) i Israel til vår tradisjonsrike ertestuing i Norge.
De fleste nordmenn er lite vant med å bruke belgfrukter, men de senere årene har også vi fått øynene opp for disse sunne og gode vekstene. Belgfrukter er nemlig en god kilde til både proteiner, jern, folsyre, kalium, magnesium og andre vitaminer og mineraler.
De inneholder også mye fiber, som er gunstig for regulering av både vekt, blodsukker og fordøyelse. De har i tillegg en kolesterolsenkende effekt og kan beskytte mot hjerte- og karsykdommer, forstoppelse og enkelte kreftformer.
Det er altså mange grunner til å inkludere mer belgfrukter i kostholdet sitt. Ikke bare er de sunne, men de er også gode og svært anvendelige i mange typer matretter.
Les om: Plantebasert kost

STOR VARIASJON: Bønner kommer i mange ulike former og fasonger. Her ser du grønne Limabønner og store gule «butter beans».

Av ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Har jeg misforstått dette med proteiner?

Har jeg misforstått dette med proteiner?

Hei Christian A. Drevon<br />Jeg leste svaret ditt på Big Mans spørsmål om mengden av proteiner i kosten.<br /><br /><a href="http://www.vgb.no/14034/" target="_blank"> Her ser du bloggen til Big Man som mange VK-medlemmer følger med på og blir inspirert av </a> <br /><br /><br />Mitt utgangspunkt er at jeg trenger 1 g protein pr kg kroppsvekt pr dag som vedlikeholdsmengde. Dette utgjør for meg cirka 20 % av totalt kaloribehov pr dag i vektnedgangsperioden. Jeg har lest at styrketrening gir økt behov for protein, fra 1,5 g til mer pr kg kroppsvekt pr dag. Vektklubb anbefaler styrketrening som middel til å øke muskelmassen for å minke fettet i kroppen og for å øke forbrenningen generelt.<br />Har jeg misforstått? Trenger jeg ikke så mye protein? Eller trenger jeg ikke styrketrening? Er VK-ekspertene uenige om hva som er riktig?<br />Jeg reagerer på at du bruker det miljømessige som argument for ikke å bruke mer protein, og henviser til kjøtt- og melkeproduksjonen. Du sier at for mye protein i kosten kan kanskje gi nyreskade, men det virker høyst uklart. Når det gjelder argumentet om kjøtt- og melkeproduksjon er du derimot skråsikker, og går så langt som å trekke inn global oppvarming.<br /><br />Jeg skal ikke argumentere mot dette, men jeg reagerer på at du vekter det på den måten, fordi at det finnes andre kilder til protein i kosten enn kjøtt og melk, og dette nevner du ikke i det hele tatt i ditt svar, selv om jeg tror at du vet dette like godt som jeg.<br /><br />Kan du skrive en artikkel som tar opp dette med proteininnholdet i linser, bønner og andre belgvekster, nøtter og mandler, og kornprodukter. Så vidt jeg vet vil en kombinasjon av disse næringsmidlene til sammen gi kroppen alle de ulike proteinene den trenger, og i tillegg viktige mineraler og vitaminer. Dette har vegetarianere visst om i alle år.<br /><br />Big Man har lagt mye energi og tankevirksomhet ned i denne problematikken og har eksperimentert mye med å erstatte kjøtt delvis med linser og bønner i matrettene sine. Det er viktig for alle som går ned i vekt og trener at de føler seg mette av det de spiser. Rent praktisk så er hans råd for det vanlige Vektklubb-medlem betydningsfulle når det gjelder å oppnå den nødvendige mengden av protein i kosten. Alternativet er jo å bruke mer protein fra for eksempel hvete, og det er vel egentlig heller ikke det beste? (Heller ikke fra et miljømessig og globalt synspunkt.)<br />Mvh proteininteressert VKmedlem

Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her