Privat

Slik ble vi varig slanke: Charlotte: - Jeg har aldri fristelser liggende i hus

Publisert: 2015-05-26 16:39

Uten å trene, kun ved å endre kostholdet, gikk Charlotte Stenberg (26) ned nesten 60 kilo. Nå har hun holdt vekten stabil i tre år.

I anledning Vektklubbs 10-årsdag presentere vi 10 nordmenn som har klart det mange drømmer om: Å gå ned i vekt og holde seg slank år etter år. - Slik ble vi varig slanke!

Her er Charlottes historie:

Derfor slet jeg med vekten:

Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært normalvektig. På mitt tyngste veide jeg 131 kilo, kanskje mer, jeg ordet til slutt ikke se tallet på vekten.

Jeg var en overspiser fordi jeg var, og er, kjempeglad i mat, men forskjellen fra tidligere er at jeg ikke klarte å stoppe da jeg ble mett.

Jeg har flere mislykkede slankeforsøk bak meg. Jeg gikk ned i vekt ved å spise svært lite og gå turer, men motivasjonen forsvant like fort som den kom. Som svært overvektig var det helt grusomt å være i fysisk aktivitet. Alt gjorde vondt, og jeg ble andpusten av ingenting. De strenge slankekurene gjorde bare at jeg sprakk og overspiste og la på meg alle kiloene igjen.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Vendepunktet:

Høsten 2009 så jeg et sommerbilde av meg selv da jeg badet i shorts og t-skjorte. Det var helt grusomt å se hvor stor jeg var. Jeg slettet alle gamle bilder av meg selv fordi jeg ble så flau over hvordan jeg så ut, og begynte å gråte hver gang jeg kom over et bilde.

Jeg bestemte meg for at jeg ville gå i singlet sommeren 2010. Mitt store mål var å veie 78 kilo, som visstnok er normalt i forhold til høyden min. For å komme meg dit satt jeg meg delmål; ned til 120 kg, så til 110 kg, og slik fortsatte det.

Det ble en helomvending i kostholdet for å si det mildt.

Slik gikk jeg ned i vekt:

Privat

Jeg startet hovedsakelig med å kutte ut alt av sukker, levde i grunn på kylling, grønnsaker og cottage cheese. I starten var jeg ekstrem, men jeg visste ikke bedre. Det ble mange tanker om ja-mat og nei-mat. Alt av grønnsaker var jo bra, og jeg passet på å få i meg proteiner. Men hva angikk fettsyrer og andre næringsstoffer kroppen trenger, var jeg usikker. Syv kilo forsvant den første måneden, siden gikk vektreduksjonen i rykk og napp.

På Vektklubb fikk jeg kalorikontrollen jeg trengte ved å loggføre det jeg spiste og drakk. På veien mot en lettere kropp leste jeg utrolig mye om kosthold og kalorier. Med økt kunnskap utvidet jeg matvalgene mine.

Hver gang jeg gikk ned i vekt tok jeg bilde av baderomsvekten og la det som bakgrunn på mobilen. Det var supermotiverende å gå ned noen hundre gram hver dag, dermed klarte jeg å la være å spise den sjokoladen eller pizzan jeg hadde lyst på.

Totalt brukte jeg tre år på å gå ned 61 kilo, uten å trene, kun ved å være restriktiv i kostholdet. Underveis i prosessen har jeg tatt pauser og holdt meg stabil før jeg har gått videre ned i vekt.

Slik holder jeg meg varig slank:

Jeg bruker sunn fornuft, enkelt og greit.

  • Når jeg handler mat putter jeg bare magert kjøtt og lettere produkter i min handlevogn.
  • Har alltid masse frukt tilgjengelig, samt magert kjøtt og grønnsaker i fryseren.
  • Har ALDRI fristelser liggende i hus, for jeg vet at dersom jeg har det tilgjengelig så, spiser jeg det.

Utfordrende situasjoner, slik takler jeg dem:

Å spise ute med venner, det er den aller største utfordringen. Restaurantbesøk synes jeg fremdeles er vanskelig. Spesielt hvis jeg har spist bra hele dagen og ser at jeg omtrent ikke har noe annet alternativ enn å sprenge kalori grensa. Men jeg velger sunnere alternativer hvis jeg har mulighet. Jeg spiser ingenting fritert, det er bare ikke verdt å ha en dårlig dag morgenen etter bare fordi jeg ikke klarte å la være.

Slik har livet mitt endret seg etter vekttapet:

Jeg har det så bra med meg selv! Jeg hadde dårlig selvtillit i ungdomsårene og syntes alltid at alle andre var mye penere og viktigere enn meg. Jeg følte meg aldri bra nok, det har endret seg.

Jeg kan handle klær uten å gå ut av butikken gråtende. Folk stirrer ikke på meg på samme måte de gjorde før. Det er godt å slippe å være hun store jenta. Jeg skiller meg ikke ut lenger, nå er jeg helt normal og det er en deilig følelse. Man kan nesten si at jeg gikk ned i vekt for å kunne trene.

Jeg har mye mer energi og hverdagen og livet er enklere. Nå er jeg blitt mamma, så jeg trenger energien mer enn noensinne. Og det har jeg, samboeren kaller meg «maskin».

Mine tre beste tips til å holde vekten:

  1. Skaff deg kunnskap om mat og les innholdet på produktet.
  2. Finn noe som motiverer deg, kanskje et bilde for eksempel.
  3. Unngå å bli fanatisk, slapp av å nyt en bit 70% sjokolade.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Vektklubb fyller 10 år - slanket bort 946 tonn!

Slik ble vi varig slanke

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her