Privat

Kuttet ut småspisingen - ble sunnere og slankere

Publisert: 2014-12-04 13:43

Vekten var ikke en viktigste motivasjonsfaktor for Hege, for å være slank betyr ikke nødvendigvis det samme som å være sunn.</p><p>

Hektiske dager som småbarnsmor med liten tid til trening har ikke satt en stopper for Heges livsstilsendring. I 2011 bestemte hun seg for å bli en sunn og sprek mamma.

Her er Heges suksesshistorie:

Derfor ville jeg ned i vekt:

Mitt kosthold, frem til jeg hadde født mine to barn, besto i all hovedsak av mat som var rask å lage. Til middag spiste jeg ofte pasta og en del ferdigmat, og kostholdet generelt var ikke veldig variert.

Jeg spiste godt under begge svangerskapene, men følte ikke at jeg slet med vekten av den grunn. Problemet var heller at jeg følte meg doven og lite aktiv. Jeg slet også med høyt blodtrykk under begge svangerskapene uten at det var noen tegn på svangerskapsforgiftning.

Vendepunktet:

Etter jeg fikk mitt andre barn ble det til at jeg måtte ut å gå og bruke vognen for å få han til å sove, og da var jeg faktisk i gang. Det var så godt med frisk luft og føle meg litt aktiv igjen. Jeg kjente at dette var godt for kroppen min, samtidig som jeg likte tanken på at babyen i vogna også fikk frisk luft mens han sov.

Jeg veide cirka 72 kilo og hadde i utgangspunktet lyst til å gå ned syv kilo og fortsette å bevege meg. Målet ble derfor å kvitte meg med disse kiloene til bryllupet mitt sommeren 2012.

Det viktige for meg i denne prosessen var å endre livsstil, og ikke slanke meg. Jeg følte at jeg hadde lyst til å utforske spisevanene mine og finne ut hva jeg faktisk spiste og drakk samt lære mer om mat. Det var derfor jeg oppsøkte Vektklubb.no.

Slik gikk jeg ned:

Jeg fant fort ut at Vektklubb ga meg muligheten til å spise den samme, vanlige maten som før uten å føle sult. Forskjellen lå i å gjøre noen smartere valg. I mitt tilfelle betydde det å kutte ut småspisingen. Bare ved å gjøre det så jeg raskt resultater.

Jeg syntes det var spennende å legge inn mat i dagboken, og jeg har lært en ting eller to om forskjellige matretter. Det er jo logisk at pølse med pølsebrød ikke er det sunneste du kan spise, men at det inneholdt så mye kalorier som det gjorde, hadde jeg ingen anelse om. Da syns jeg rett og slett den maten ikke er verdt å spise mer enn en sjelden gang.

Ved å bruke vektklubb så jeg hvor mye små spisingen var i antall kalorier!

Jeg har først og fremst lært at du har valgene, og at det skal jammen ikke mye til for å endre på livet sitt og få det mye bedre med deg selv. Du trenger ikke spise det jeg kaller «rar» mat, men spise variert og ta konkrete valg for hva du skal spise. Ikke minst å planlegge, slik at en pølse på bensinstasjon ikke blir førstevalget fordi «det er det letteste».

Trening

Til min store overraskelse har jeg blitt skikkelig hektet på trening. Det har vært gøy å kjenne at kroppen forandret seg og at jeg klarte å yte mer fra gang til gang. Kroppen føltes lettere og lettere.

Jeg har fått en stor elsk på å trene og bevege meg i naturen og dette har jeg klart å smitte over på våre to barn på nå fem og åtte år. De får nå ett grunnlag som de vil ta med seg videre.

Nå bruker jeg Endomondo Tracker som motivasjon når jeg beveger meg. Prøver å variere med å jogge, gå eller slynge trening som jeg nylig har startet på.

Tidligere jogget jeg aldri, mens nå klarer jeg runder på 1 mil med litt gå perioder av og til. Det er jo veldig gøy og motiverende å tenke på! Samtidig som jeg er veldig bevisst på at ting ikke skal gå for langt, men jeg pleier å si at treningsturene mine er "gratis medisin" for meg.

Til tross for en utfordrende vinter med små barn og mye sykdom gikk jeg ned litt mer enn jeg ønsket. Nå er jeg nede i 62 kilo og 10 cm mindre i livvidden. Dette er jeg veldig fornøyd med.

Det er viktig å si at jeg skeier også ut, men det er kun en dag i ny og ne. Men jeg merker fort at frisk og sunn mat passer kroppen min best!

Blodtrykket og formen min har aldri vært bedre enn nå, og det føles veldig bra!

Mine 3 beste tips til andre:

  1. Det er bare du selv som kan gjøre en endring, ikke skyld på andre.
  2. Hver dag er en ny dag. Spiste du en hel plate med melkesjokolade en kveld? Jaja, unngå å tenke at alt håp er ute for så å spise mer og mer. Det hjelper at du allerede tar nye og bedre valg fra neste dag.
  3. Fokuser på endring av livsstil fremfor slanking.

Les om andre som har lykkes med vektnedgang:

Hans-Kristian trodde slankeoperasjon var eneste løsning

Ingun (29) brukte mat som unnskyldning og trøst

Solfrid (46) gikk ned 36 kilo på ti måneder - uten å trene!

Trygve (66) slanket bort kulemagen og diabetes 2

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her