To skiver salami gir cirka 62 kcal og 6 gram fett. To skiver kokt skinke gir ca 26 kcal og 1 gram fett.

Fem grep for et bedre kosthold

Publisert: 2010-01-13 12:42

Skinke eller servelat, kylling eller kotelett? Hva er sunnest og magrest? Klinisk ernæringsfysiolog Inger Ottestad har laget en oversikt med fem punkter som er til hjelp når du står i butikken og skal kjøpe mat.

For å kutte ned på kaloriene er det svært effektivt å velge produkter som har et lavt fettinnhold. Vi viser deg hvilke matvarer du bør velge i ulike matvarekategorier.

1. Velg magert kjøtt og kjøttpålegg

Det kjøttet du velger til middag og kjøttpålegget du kjøper, bør ha fettinnhold lavere enn 10 % (dvs mindre enn 10 g fett per 100 g vare).
Eksempler på magert kjøtt:


Kylling (brystfilet er det magreste kjøttet, det er mer fett på lårene og vingene. Kyllingskinnet er veldig fett og bør fjernes).
Svinekjøtt: Indrefilet, svinesnitzel, skinkebiff, svin ytrefilet, svin flatbiff, koteletter, strimlet edelgris.
Storfekjøtt: Biff, indrefilet, ytrefilet, grytekjøtt.
Viltkjøtt er også svært magert.

Eksempler på magert kjøttpålegg:

2. Velg magre oster

Velg lettere og magre typer ost, dvs fettinnhold lavere enn ca 23 %, gjerne de typer med fettinnhold under 10 % hvis du spiser ost ofte.

Vanlig kremost inneholder rundt 25-27 prosent fett. Lettvariantene inneholder rundt 15 prosent, mens magerost har det laveste fettinnholdet på rundt 7-8 prosent fett.

3. Velg mager melk

Yoghurt har fått et ufortjent dårlig rykte som sukkerbombe. Husk at yoghurt også inneholder mange gode næringsstoffer som protein, kalsium og jod. Og så smaker det ypperlig sammen med frukt, bær og granola!

4. Velg mager yoghurt

5. Unngå kremfløte, creme fraiche, lettrømme og matfløte i hverdagskostholdet.

Fettreduserte eksempler:


Kaffefløte (10 % fett)
Kondensert melk (8 % eller 9 %) (melk på boks)
Ekstra lett creme fraiche (10 %)
Kesam mager (1 %) (i stedet for rømme)
Kesam original (8 %) ( i stedet for rømme)
Lettrømme eller rømmekolle med 10 % fett (i stedet for seterrømme)

Ved å velge magrere av de typer som nevnt her, unngår du det usunne fettet (mettet fett).

Ta gjerne et tynnere lag ost på hjemmelaget pizza, eller dropp hele ostetoppingen! Server gjerne med en dipp laget av ekstra lett rømme eller kesam og urter.

Bruk olje!

Kroppen trenger sunt fett

Les også:


Råd for den viktige handleturen
Vi spiser oss syke
Litt sunnere og litt mer aktiv

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her