80/20: – Jeg liker å leve etter den tanken om å stort sett leve sunt, men også ha rom til å ta valg som bare er for kosens skyld.

Holder formen i sommer med SUP og morgentrening

Publisert: 2022-07-07 15:23

Ann Kristin Eie (53) gjør unna treningen tidlig på dagen, så hun kan nyte ettermiddagen til soling, god mat og avslapning.

I Vektklubbs feriespalte snakker vi med spreke og inspirerende folk om hvordan de forholder seg til trening, aktivitet og sommermat i ferien. I fjor tok vi en prat med blant annet Tommy Lande, Liv Kjos og Isabel Helèn Christoffersen.

Ann Kristin Eie har vært gruppetreningsinstruktør og jaktet pulstopper til trinn og musikk siden 1994.

Hun startet med aerobic- og step-timer ved siden av kontorjobben, før hun i 2009 sa opp jobben og satset for fullt som personlig trener, kostholdsveileder og instruktør. Etter hun trådte inn i treningssenterbransjen med begge beina, har hun ikke sett seg tilbake.

Ann Kristin, bedre kjent som Anki, gjør ikke bare knebøy, burpees eller pushups i gruppetreningssalen eller med PT-kunder, du finner henne også i lotusstilling på yogamatten.

– Jeg kjente at jeg trengte noe mer, en motsetning til de harde timene. Yoga ble det som ga meg balanse mellom det harde og myke. Min yin og yang, forteller hun Vektklubb.

Vibeke Klementsens sunne hverdag: – Yoga er mitt anker i livet

Uansett om man liker å bevege seg lite eller mye, hardt eller rolig, så brenner Eie for at alle skal finne treningsgleden.

– Det gir så mange helsefordeler og en enklere hverdag om man er i passelig god form. Det finnes så mange forskjellige måter å trene på, det trenger ikke vært mye eller hardt. Det viktigste er å finne en aktivitetsform man trives med, så det ikke føles som tvang, sier Eie.

Bedre helse, mindre plager, bedre alderdom, enklere hverdag, bedre humør, bedre søvn. Listen med positive helsefordeler er lang. Men hva med ferier, er det slik at de som jobber med trening noen gang tar seg helt treningsfri? Vi har snakket med Eie om trening og aktivitet i ferien.

I hverdagen finner du Ann Kristin på treningssenteret, men i ferien er hun helst på hytta eller ute i naturen.

– Hva skal du gjøre i sommer, har du noen spennende ferieplaner?

– Vi skal til hytta på Kragerø. Der pleier vi å være om sommeren og ha både vann og skog i umiddelbar nærhet. I august skal jeg på venninnetur til Spania, det gleder jeg meg veldig til.

– Høres deilig ut! Hva gir deg feriefølelse?

– Rett og slett å ha bedre tid. Stresse mindre og være med familie og venner.

– Betyr det slaraffenliv på solsengen eller spiller du helst beach volley på standen?

– Ja takk, begge deler. Jeg liker kombinasjonen av både aktivitet og hvile i ferien. I ferien har jeg også mer tid til å gjøre andre aktiviteter. Tradisjonell trening, som styrke, det gjør jeg unna på kortere tid, og helst om morgenen.

– Synes du morgenen er den beste tiden å trene på?

– Ja, man vet aldri hva dagen bringer, så det er lettere å få treningen unnagjort på morgenen. Så har man resten av dagen til å nyte.

Tren på bare fem minutter: Korte økter som gir god effekt

YOGI: I 2018 dro Ann Kristin alene på en intensiv yogautdanning. – Det var 50 timer i forkant og 150 timer med yoga på 16 dager. Det var heftig, men gøy. En ut-av-deg-selv-opplevelse, sier hun.

– Er det noe treningsutstyr du alltid pakker med deg på reise?

– Yogamatten har jeg alltid med. Treningsstrikker er lette og tar liten plass, så det putter jeg alltid i kofferten. Og så gjelder det å ha med nok treningsklær og sko, det er ikke alltid like lett å vaske klærne på ferie.

– Har du en eller flere favorittøvelser som kan gjøres uten utstyr?

– Jeg liker å trene variert, men hvis jeg må velge så må det bli noe som involverer mye av kroppen. Kanskje en utfallsvariant, pushups, knebøy med hopp, situps og rygghev. Da får man aktivert hele kroppen.

– Utenom trening, hva er din favorittaktivitet om sommeren?

– Jeg elsker å være på SUP-brettet. Elsker å ta det med i båten og padler rundt skjær. Her hjemme padler jeg gjerne kajakk i Drammenselva eller i Sandebukta. Å være på vannet, sitte helt i vannflaten, det er magisk. Jeg er generelt veldig glad i å være ute i naturen.

SUP: Står for stand up paddle og er blitt en veldig populær vannaktivitet de siste årene. Ann Kristin Eie er en av dem som gjerne tar seg en tur på vannet.

– Hva slags mat pakker du med deg til stranden?

– Elsker å ta med meg salater, gjerne med vannmelon, fetaost eller kanskje kokt quinoa. Wraps med avokado og kylling er også en favoritt. Det blir sjelden brødskiver.

– Hva er den beste sommermaten for deg?

– Sashimi-bowl, det er lettvint og raskt å lage. Da tar jeg en baby leaf salatmiks, kutter opp mango, avokado og vårløk. Har på biter av salmalaks og heller over ponzusaus og et dryss med sesamfrø over.

Det går mye i salater i sommer, og sashimibowl er en av favorittene.

– I tillegg er det jo den typiske sommerfrukten som jordbær og vannmelon som står høyest. Jeg bruker det gjerne i salat også, sammen med fetaost.

– Hva foretrekker du på grillen?

– Jeg er veldig glad i å grille grønnsaker, og spesielt hjertesalat som jeg smører med olje, og har på havsalt og parmesan. Jeg liker også å få frem hele fargespekteret på grillen; lilla aubergine, rød paprika, grønn squash, oransje søtpotet og så videre. Bruker å variere om jeg legger grønnsaker rett på grillen eller i aluminiumsfolie. I folien «bakes» de mer. Fisk er også godt i folie med litt smør og krydder, da blir det så nydelig og saftig. Og pizza på grillen er jo alltid en slager.

– Og hva er din favoritt-is?

– Det er ingenting som slår italiensk is. Gjerne kuleis med kombinasjonen sitron og lakris. Av ispinner går jeg for Royal lakris.

Fruktige ispinner: Isen du kan spise hver dag

– Hva er din guilty pleasure?

– Champagne! Det er alltid noen bobler i mitt kjøleskap. Jeg er med i en champagneklubb hvor vi deler en flaske eller to og skravler og koser oss.

– Beste treningslåt?

– Det spørs hvilken stemning man er ute etter. For litt futt til styrke eller puls er jeg glad i gode, gamle 80-tallslåter. Vil jeg litt nedpå kan jeg høre på Chris Holsten.

– Har du noen gode råd for å snike inn trening for de som vil holde seg aktive i sommer?

– Sats på korte og effektive økter, det trenger ikke være mye, og gjør unna treningen på morgenen. Da er det lyst og temperaturen er nydelig. Gjør også gjerne en avtale med en venn om å jogge en tur eller trene sammen.

– Det er kanskje ikke lite lett å legge seg tidlig med lange, lyse sommerkvelder, for å trene tidlig om morgenen. Har du et godt råd?

– Selv om det er ferie kan det være lurt å forsøke å holde på en vanlig døgnrytme, og at ikke hver dag trenger å bli en fest. Hvis man legger seg etter midnatt i fire uker blir det hardt å stå opp tidlig. Det kan være smart å prøve å ta med noen gode prinsipper også i ferien, og heller ha unntaksdagene. Selv om man har ferie trenger det ikke bety at man kommer helt i ubalanse. Holder man litt mer på vanlig døgnrytme er det lettere å finne tilbake til hverdagen når ferien er over.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her