Privat

Gikk til og fra jobb, kvittet seg med 25 kilo

Publisert: 2014-04-12 14:34

Elisabeth Rinde-Thistel (40) fra Oslo har gått ned 25 kilo ved hjelp av mottoet «bevegelse hver dag»!</p><p>

På oppfordring fra Vektklubb har hun skrevet om sin vekt- og formreise, og latt oss få dele den med vektklubbs og VGs lesere:

- Jeg har vært medlem av vektklubben siden slutten av september 2013. Da veide jeg 99 kilo, nå veier jeg 74 kilo. 25 kilo er blitt «bortevekk».

Jeg er gift, har ei flott kone som har motivert meg veldig og er en uunnværlig støttespiller og etter hvert medspiller. Sammen har vi to barn, en gutt på to år og ei jente på tre år.

Jeg er altså småbarnsmor med en artig og hektisk jobb. Jeg er lærer på småtrinnet ved en skole i Oslo. Jobben min er en viktig, artig og inspirerende del av livet mitt. Veldig glad i den selv om det tar mye tid.

Sammen med Vektklubbs verktøy har jeg løst vektnedgangen min kjempebra.

Mantraet mitt skulle være «bevegelse hver dag», og det har jeg oppfylt og oppfyller fortløpende.

Jeg startet opp i det små med å gå til og fra jobb, og bestemte meg for å tørke støv av spinningsykkelen jeg hadde stående på verandaen. Den hadde stått brakk en stund. Jeg begynte med økter på 20 minutter. Det føltes som jeg holdt på å kveles for jeg var i skikkelig dårlig form! Gåturene til og fra jobb inkluderte etter hvert også staver, så gikk jeg over til lett jogging og nå får jeg til ordentlig jogging!

I dag trener jeg fem dager i uken og følger mantraet mitt om å bevege meg hver dag. Nå er målet å løpe Sentrumsløpet i Oslo (10 km) på under en time.

Privat

Kostholdet mitt har blitt ført i Vektklubbs dagbok. Veldig glad for det verktøyet. Begynte med 1300-1500 kcal daglig, økte så til 1500-1600 kcal etter hvert som treningen ble hardere og mer etablert, og er nå oppe i 1900 kcal på tunge treningsdager. Har akkurat gått over på stabil profil (et vektprogram for å holde vekten, red. anm.), men prøver å gå bittelitt ned da jeg er med i Biggest Loser i Vektklubbs forum.

Jeg har ikke forsaket mye i matveien. Jeg har heller beriket kostholdet mitt, siden jeg har oppdaget mye sunt og godt som er lurt å spise. For eksempel har jeg byttet ut mye av ris, pasta og potet med bønner, linser eller grønnsakspurèer. Puréen lages gjerne av gulrot, kålrot, blomkål eller brokkoli. Enten hver for seg eller i kombinasjoner.

Suppe er også noe vi lager ofte da ungene liker det svært godt. De inneholder sellerirot, persillerot, søtpotet, gulrot, kålrot, rødløk og bønner. Oppi suppen putter vi kylling, karbonadedeigboller, oksekjøtt eller min favoritt; svigerfars selvskutte hjort eller elg. Vi lager også mye wok og spiser ofte fersk fisk og fiskeprodukter med høyt innhold av fisk.

To varme måltider om dagen har reddet min vektnedgang. Jeg bruker nesten alltid gårsdagens middag som lunsj. Følelsen av middag to ganger om dagen er supert for en matelsker som meg.

Det aller viktigste for meg er at hele familien kan samles rundt middagsbordet om den samme maten. Det å spise samme mat gir umiddelbart et fellesskap. Derfor har jeg spist fiskegrateng, ulike farseprodukter av fisk, sauser og så videre midt i uken, men adskillig mindre porsjoner enn før da disse produktene kan være kaloririke. Det eneste jeg ikke har spist som kone og barn har spist, er poteter. Videre har jeg bare forsynt meg med bittelitt av ris og pasta. Jeg må kunne vise at den maten som barna spiser er noe også mamma kan spise. Det har vært en dobbeltseier for meg å kunne spise vanlig mat og gå ned i vekt. Tidligere har mine slankeforsøk vært preget av ulike diettprodukter og sære matvarer.

Privat.

Jeg har brukt Vektklubbs forum aktivt. Skriver dagbok om mitt liv og vektnedgang i tråden «Bettans memoarer». Prøver å ha et litt humoristisk, positivt og ærlig uttrykk med særlig trykk på humor og positivitet. Har fått tilbakemelding fra en del på forumet, at de liker dagboken min og finner den inspirerende. Den har vært svært motiverende for meg og, for jeg ser på meg selv som et «dele-menneske».

Elisabeths mattips

  • Lag egne påleggssalater med utgangspunkt i kesam og cottage cheese. Her er det bare fantasien som setter grenser. Tunfisk og kesam med rødløk og krydder eller spicy kylling med cottage cheese og finhakkede grønnsaker som gulrot og ananas.
  • Kesam med frukt eller havregrøt med cottage cheese er godt for både voksne og barn her i huset.
  • Mandler og 86 % Freia Premium er faste følgesvenner i hverdagen. Kos er fortsatt viktig!
  • Til kveldskos kan du lage sashimi av laks, torsk og kveite med ingefær og soyasaus nam, nam!

Med vennlig hilsen Elisabeth Rinde-Thistel fra Oslo

Les om andre som har lykkes med å gå ned i vekt:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her