RIK PÅ BELGFRUKTER: Bønner og kikerter trekker opp helhetsinntrykket, med sitt innhold av langsomme karbohydrater, fiber, proteiner og andre nyttige næringsstoffer, mener Vektklubbs matspaner.

Test av mat på farten: Orientalsk bulgursalat

Publisert: 2015-02-04 10:13

Litt for kaloririkt for lunsj om du vil ned i vekt, og «salat» bør bestå av mest grønnsaker, mener Vektklubbs matspaner. Men godt smaker den!<br />

HVOR SUNT ER DET? Klinisk ernæringsfysiolog og Vektklubbs matspaner, Eli Anne Myrvoll Blomkvist, tester nye produkter hver måned for å fastslå graden av sunnhet og hjelpe deg til å ta riktige valg i butikken.

Det kommer stadig nye og spiseklare ferdigretter i butikkene, ment til lunsj for folk i farta som ikke har smurt matpakke. «Fersk og ferdig» Orientalsk bulgursalat er en slik rett, som ikke behøver noen tilbereding eller oppvarming, det er bare å sette gaffelen rett i begeret.

Innhold:

Orientalsk bulgursalat inneholder 39 prosent kokt bulgur, som er en type hele hvetekorn. I tillegg er det hummus av kikerter, bønner, litt grønnsaker, krydderier og dressing, samt sprø brødpinner som kan dyppes i hummusen. Totalt inneholder retten 583 kcal, som dessverre er i meste laget for en del Vektklubbmedlemmer til lunsj, men som heller kan gå som en middag. For de som trener mye, eller av andre grunner har et høyt energiforbruk, kan retten godt fungere som lunsj.

Smak:

Pris: Cirka 30 kroner for en boks á 290 gram. En akseptabel pris for et helt måltid.

Dette var faktisk overraskende godt! Passe godt og spennende krydret, sprø brødpinner til å dyppe i fyldig hummus og god tyggemotstand i bulgurgrynene. Jeg spiste denne retten som lunsj, og jeg var mett til middagen begynte å nærme seg, og det er bra, i og med at retten er relativt kaloririk til lunsj og være. Jeg kjøper ikke mye ferdigretter i butikken, men denne tror jeg faktisk jeg kan komme til å raske med meg i butikken hvis jeg glemmer matpakken en dag.

Hvor sunt er det?

Tja… Jeg vil nok ikke akkurat kalle dette en salat. For meg består en salat av mest grønnsaker i ulike varianter, med litt god og mettende topping i form av for eksempel fisk, kylling eller reker og eventuelt litt pasta eller ost. Denne retten har dessverre ikke veldig mye grønnsaker i seg, hoveddelen består tross alt av hvetekorn, men et bra innhold av bønner og kikerter trekker opp helhetsinntrykket av retten.

METTER LENGE: Fett, langsomme karbohydrater og fiber holder deg mett frem til middag.

Belgfrukter er som kjent en matvaregruppe vi burde spiser mer av, bestående av blant annet langsomme karbohydrater, fiber, proteiner og andre nyttige næringsstoffer.

Fettinnholdet er relativt høyt, men heldigvis er det aller meste umettede fettsyrer.

Som all ferdigmat inneholder retten en del salt, noe som dessverre er nokså vanskelig å unngå når man kjøper ferdige retter, i alle fall foreløpig, men helsemyndigheter og produsenter jobber med den saken.

Alt i alt er dette en relativt kaloririk rett med en del fett og salt, altså ikke en kjempesunn rett, men jeg synes den er spennende, smaksrik og mettende med en god del fiber og næringsrike belgfrukter. Sånn midt på treet sunn/usunn vil jeg si.

Sammenlignet med andre ferdige retter:

per porsjon


  • Fjordland havregrøt (anbefalt å varme opp, men smaker ok kald også): 400 kcal, 7,4 gram fett, 17 gram protein, 48 gram karbohydrat, 5,2 gram kostfiber og 1,1 gram salt

  • Fjordland tomatsuppe med gulrot og chili (må varmes): 133 kcal, 4,2 gram fett, 2,7 gram protein, 20 gram karbohydrat, 3 gram kostfiber og 3,7 gram salt.

  • Rett i koppen meksikansk tomat (må tilsettes varmt vann): 270 kcal, 4,9 gram fett, 7 gram protein, 48 gram karbohydrat, 2,3 gram kostfiber og 2,3 gram salt.

  • Toro lasagne (må varmes): 576 kcal, 25 gram fett, 30 gram protein, 56 gram karbohydrat, 2,4 gram salt.

Hvis du har tips til andre matvarer matspaneren bør teste så send en mail til Vektklubb.

Følg @matspaneren på Instagram eller tag bilder av matvarer du ønsker at vi skal teste med

#matspaneren.

Matspaneren har tidligere testet:

Ny mellommåltidsfavoritt? Frisk kvarg med rørte bær

Bedre enn pasta, ris og potet? Test av middagsbygg

Hvor sunne er egentlig Questbars?

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her