Om det blir mye grilling i sommer kan det være kjekt å ha noe godt tilbehør å variere med, som for eksempel disse fylte salatwrapsene.

Fylte salatblader med couscous av blomkålris

Publisert: 2020-06-18 13:57

Sunt og lett tilbehør til grillmaten kan spare deg for hundrevis av kalorier.

Å spise mye grønnsaker er forbundet med god helse, og det vil vel de fleste av oss ha. Grønnsaker er gode kilder til fiber, vitaminer og mineraler samtidig som det gir lite energi (kalorier).

Selv når grillen fyres opp på en godværsdag, kan det være smart å la grønnsaker eller salat fylle halvparten av middagstallerken. Da spiser du masse gode næringsstoffer kroppen har bruk for, og det blir mindre plass til pølser, burger og rødt kjøtt som vi anbefales å begrense inntaket av.

Grill grønt og sunt: 6 gode oppskrifter

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Sparer kalorier

Et fylt salatblad gir knappe 16 kcal, så disse kan du spise mange av! Spiser du mer grønnsaker til fordel for ferdiglaget potetsalat fra butikken, kan du spare hundrevis av kalorier. En liten porsjon potetsalat, anslått til 4 spiseskjeer gir ca. 150–170 kcal, mens 100 gram potetsalat gir rundt 250 kcal. Merk: Her er det store forskjeller blant ulike potetsalatene. Jo større andel poteter, desto lavere kaloriinnhold i potetsalaten.

Gjør det selv: Potetsalat

Oppskriften på fylte salatblader med couscous av blomkålris er laget av Lotta Talbot. Talbot er utdannet konditor, opprinnelig fra Drøbak og bor for tiden i Nederland med mann og barn. På fritiden deler hun sunne oppskrifter på Instagram som @spiselsktren.

– De passer perfekt til grillmat, smaker godt og er overraskende enkelt å lage!

Kjøper du ferdigkuttet blomkålris blander du bare i litt ekstra grønnsaker, tilsetter sitron og koriander for ekstra smak og legger oppi et salatblad. Voilá!

Oppskrift på salatwraps med couscous av blomkålris

Til 12 stk., 16 kcal per porsjon, trenger du:

Romanosalat eller hjertesalat
400 g blomkålris
1 stk. rød paprika
3 stk. tomater
Vårløk
Koriander
Saften fra en halv sitron

Slik gjør du: Bland sammen alle ingrediensene i en bolle. Fordel ønskelig mengde i salatbladene.
Spis som de er eller ha på litt yoghurtdressing.

Andre gode oppskrifter fra Lotta:

Fattoush med feta

Chiapudding med frukt og bær

Hjemmelaget yoghurtis med jordbær

Minipavlova med lemon curd

Frossen yoghurtsnacks

Sunnere banansplitt

Eple-donuts

Havregrynskopper med yoghurt og bær

Blomkålris med gresskar, feta og granateple

Energikuler med peanøtt og kokos

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her