Ine Larsen / godt.no

Sunne og fristende matpakker som metter

Publisert: 2017-08-16 09:34

Vektklubb-ekspert Silje Bjørnstad viser hvordan du enkelt kan lage sunne matpakker. 

Frode Hansen/VG

Matpakken er en viktig del av hverdagen for både store og små. En sunn og næringsrik niste er smart for å holde energinivået oppe i løpet av skole- eller jobbdagen.

Vær raus med pålegget

Både brød og knekkebrød er tradisjonelle valg i nordmenns matpakker. Sørg for å velge de grove brød- og kornproduktene da dette kan gi en bedre og mer langvarig metthetsfølelse sammenlignet med de lyse variantene.

Ikke vær redd for å ha på litt ekstra med pålegg. Du kan for eksempel droppe en brødskive eller et knekkebrød, og i stedet ta på litt mer pålegg på de andre skivene. Mange opplever at brødmåltidet blir mer mettende når pålegget får bidra med mer protein og fett.

Ha fokus på å velge pålegg som er gode kilder til protein og sunne fettsyrer. Dette er blant annet fisk, kalkun, kylling, ost og egg. Prøv også gjerne hjemmelaget nøttesmør eller avokado på skiven. Da får du i deg sunt fett, samt flere viktige vitaminer og mineraler.

Synes du den klassiske brødmaten kan bli kjedelig, kan du teste ut vafler og pannekaker laget med grovere mel og havregryn. Dette er nisteforslag også barna gjerne setter stor pris på.

Unngå kompakt deig: Slik lykkes du med grovere bakst

Grøt på farten

Hvis du har liten tid til å ordne matpakker om morgenen så lag de klare kvelden før. Kjøleskapsgrøt er et perfekt alternativ i en hektisk hverdag. Dette er nemlig en grøtvariant som krever minimalt med tid og forberedelse.

Alt du trenger å gjøre er å blande sammen havregryn med litt melk og yoghurt. Ha blandingen i en beholder med lokk og la det stå i kjøleskapet over natten. Neste morgen har du frokosten eller matpakken din klar. Kjøleskapsgrøt smaker ekstra godt med topping som bær, fruktbiter og litt hakkede nøtter.

Oppskrift: Kjøleskapsgrøt med kokos

Middag i matpakken

Har du igjen rester fra en tidligere middag eller salat så passer dette ypperlig som nistemat. Ikke bare unngår du å kaste mat, men med full matboks i vesken er det også større sjanse for at du styrer unna dyre og usunne impulskjøp når sultfølelsen kommer.

Ine Larsen / godt.no

En salat blir straks mer spennende hvis du tilsetter litt ekstra av belgfrukter, kokt egg, fullkornspasta eller magert kjøttpålegg. Avokado eller ost smaker også godt i salater. Middagsrestene kan spises som det er, eller du kan lage en middagswrap ved å fordele restene i grove wrapslefser og lomper. Ulike eggeretter som omelett og eggerøre egner seg også godt i matboksen. Kokt egg er et fint alternativ som pålegg eller mellommåltid.

3 deilige lunsjretter: Ida Gran-Jansens mettende salater

Sunt, kjapt og enkelt

Har du tilgang til et kjøleskap på jobben kan det være lurt å ha et lite lager med kesam, yoghurt eller cottage cheese stående der. Ta med deg en miks av ulike bær og nøtter hjemmefra og bland dette sammen med meieriproduktet. Da får du en smakfull, mettende og næringsrik lunsj på null komma niks. Varier med ulike bær og toppinger som for eksempel kokosflak, fruktbiter, kornblandinger, frø og kjerner.

ANNONSE: Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her