Ingrid har gått ned 12 kilo

Publisert: 2013-11-07 10:40

- Det er godt å kunne kjøre på humpete veier uten at magen disser!</p><p>

Magnar Kirknes /VG

Ingris Kibsgård (32) fra Drammen pådro seg en del ekstra "nygift-kilo", men i fjor vår fikk hun nok, og meldte seg inn i Vektklubb.no.

Etter seks måneders medlemskap får alle Vektklubb-medlemmer forespørsel om de kan skrive ned sine erfaringer og dele disse, og slik være til inspirasjon og nytte for andre.

Her er Ingrids historie:

«Jeg har gått ned 12 kilo med Vektklubb og har funnet tilbake til ønskevekten. Jeg måtte ta noen grep i hverdagen etter å ha latt alt gli ut etter at jeg giftet meg for ett år siden. Det ble mye kos, ikke bare i helgene, men også i ukedagene. Mye god saus, store porsjoner og vin.

Vekten økte og buksene strammet. Jeg så det selv og følte det, men ville ikke innse realiteten.

Jeg ble inspirert av artikkelen om Barbro med den rosa buksen. Jeg satt meg en dato, men utsatte det stadig. Etter påske var det imidlertid nok. Jeg startet livsstilsendringe uten å informere andre enn mannen min. Han var veldig snill og støttende og etter hvert som kiloene forsvant økte motet og jeg våget å fortelle det til den nærmeste familien. De har vært en viktig støtte for meg.

Trener minst to ganger i uken

Jeg har alltid vært nokså aktiv og liker godt å trene og å holde meg i form. Jeg har hatt faste treningsdager mandag og onsdag i åtte år, så det er godt innarbeidet. Jeg trener på treningssenter der jeg deltar jeg på gruppetimer i sal, og velger oftest en kombinasjon av styrke- og kondistimer, men også noe spinning og ren styrke. I fjor vår og sommer begynte jeg å løpe i skogen sammen med ei venninne. Jeg har innimellom trent så mye som fem ganger i uken, men da har kondisjonsøktene vært kortere, og jeg har lagt inn en ekstra økt med styrke.

Magnar Kirknes / VG

I tillegg til jogging i skogen har jeg fått smaken på dansaerobic i sal. Det er kjempegøy og etter at jeg gikk ned ti kilo, klarte jeg trinn med hopp bedre og fikk mindre vondt i knærne. Tidligere fikk jeg store smerter i knærne under og etter trening, det får jeg ikke lenger. I tillegg blir jeg ikke så sliten under og etter treningen og jeg klarer å yte mye mer. Det føles deilig!

Den største utfordringen var altså ikke å øke trengingsmengden, men å kutte ned på inntaket

Kaloribevisst

Det å se hvor mange kalorier forskjellige matvarer faktisk inneholder var en aha-opplevelse. Ikke de usunne varene, men den totale summen av noe jeg trodde var helt greit, ga meg en liten overraskelse.

Vi har alltid kost oss med en koselig helgefrokost både lørdag og søndag og da ble det et par fine rundstykker med mye meierismør, eggerøre og laks, sjokolademelk og nugatti. Jeg trodde ikke røykelaks var så ille, men den er jo fet og gir mange kalorier. Jeg byttet ut de fine rundstykkene med et grovt rundstykke, reduserte smørmengden og byttet eggerøren med kokt egg og magrere pålegg. Generelt sett har jeg kuttet drastisk ned på porsjonsstørrelsene og jeg opplever at jeg blir mye raskere mett nå enn tidligere.

Jeg koser meg i selskap og skeier ut innemellom, men lar hverdag være hverdag og er bevisst på hva jeg putter i munnen. Jeg har lært meg at det er lov til å kose seg, bare ikke hele tiden.

Jeg har brukt Vektklubbs mobilversjon mye og det har vært svært nyttig. Jeg logger hvert måltid via appen, synes det er mye enklere enn å skru på PC-en og logge inn maten på den måten. Jeg bruker selvsagt PC-en innimellom for å legge inn egne oppskrifter og matvarer.

Det er godt å passe inn i klærne mine igjen og til og med oppleve at noe har blitt for stort! Utfordringen er å se hva som nå passer min kropp og min fasong. I hodet mitt er jeg fortsatt litt lubben og vil helst ha store, løse overdeler.

Nå pusser vi opp kjøkkenet hjemmet og det gjør det vanskelig å holde på den gode rutinene. Det blir ingen tid til trening og middagene er dessverre ikke blant de sunneste. Forløpig har jeg ikke gått opp i vekt, men jeg kjenner at det til tider kan være en utfordring.

Håper mine erfaringer er til nytte for andre. Jeg er i alle fall veldig fornøyd!»

Vennlig hilsen Ingrid Kibsgård (32), Drammen.

Ingris råd til deg

Vi spurte Ingrid om hvilke tips hun har til andre som vil ned i vekt. Dette er hva hun råder andre til å tenke gjennom:


  • Du må finne riktig motivasjon. Om du motiveres av å komme inn i en kjole, eller å bevise at du kan, enten for deg selv eller andre, er egentlig uvesentlig så lenge motivasjonen er rett for deg.

  • Gå i deg selv for å finne viljestyrke. Det er en prøvelse for viljen å la være å spise det man har skikkelig, skikkelig lyst på.

  • Fornøyd med eget speilbilde? Hvis du føler at det er flaut å se på bilder av deg selv, fordi du føler deg litt stor, så kan det være et signal på at du burde ta tak i ting. Gjør endringer i livet ditt slik at du blir fornøyd med seg selv og føler deg bra.

Har du lyst til å gå ned i vekt? Sniktitt på Vektklubb her

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Les også:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her