Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2013: Olav Grande (23)

Publisert: 2014-01-05 22:03

Slik gikk jeg ned 48 kilo (36 med Vektklubb)

- Det hele startet som et veddemål med brødrene mine om hvem som kunne gå mest ned i vekt.

Jeg er fisker som yrke. I januar i fjor veide jeg 145 og var da så overvektig at jeg sto i fare for å miste jobben.

Med veddemålet gikk jeg raskt ned 13 kilo på egenhånd. Jeg ble motivert til å ta av mer og meldte meg inn i Vektklubb i mars 2013.

For moro skyld hadde jeg testet min fars blodsukkerapparat tre år tidligere. Verdiene jeg fikk var skyhøye. Jeg dro derfor til legen og han fortalte meg at jeg hadde utviklet diabetes type 2 på grunn av vekten, men også at jeg hadde muligheter til å snu situasjonen ved å legge om til en sunnere livsstil.

Motivasjonen til å endre livsstil fant jeg ikke før tre år senere da veddemålet med brødrene mine kom på bordet.

Dagboken i Vektklubb har vært genial for å følge med på kaloriinntaket. Jeg kjøpte en kjøkkenvekt og veide alt jeg spiste for å få kontroll. Og så har jeg brukt nøkkelhullmerket for å velge sunnere matvarer.

Nå spiser jeg ren mat fremfor fabrikata og har kuttet ut det fete tilbehøret. Før var jeg faktisk ikke vant til kjøttsmaken, biff smakte jo egentlig bare bearnéssaus.

Formen var helt elendig da jeg bestemte meg for å begynne å trene. Jeg startet forsiktig med å gå på tredemølle, og med mine 145 kilo var dette svært tungt. Planen var å jogge, men det klarte jeg ikke, så jeg måtte heller spasere fort. Selv da var jeg så sliten at jeg måtte sette meg ned etter ti minutter.

Hver dag i to måneder gikk jeg på tredemøllen. Det tok lang tid å bygge opp kondisjonen og i styrkestudio følte jeg meg rådvill.

Even, en ung og nyutdannet personlig trener ble redningen min. Han sa til meg «Olav, før sommeren er du en ny mann». Og det har han fått rett i.

Jan Petter Lynau / VG

Jeg har trent hver dag, annenhver dag styrke og kondisjon. To av ukens kondisjonsøkter er med høy intensitet. Se Olavs lugarprogram

Blodsukkeret, blodtrykket, kolesterolet og hvilepulsen gikk ned etter hvert som formen bedret seg og kiloene forsvant.

Da jeg var hos legen i juni for å ta den obligatoriske helsetesten var blodsukkeret normalt.

Legen kunne nesten ikke tro at hvilepulsen min var blitt så lav. Før var den skyhøy. Jeg var blitt kvitt diabetesen min. Tungpustheten og hjertebanken er også borte. Jeg ble så glad at jeg hadde lyst til å gi legen en klem. Før kunne jeg sitte rolig i sofaen og plutselig begynne å svette. Nå svetter jeg kun på trening.

Og så er det veldig gøy endelig å passe inn i størrelse large fremfor XXXXL.

Vektnedgangen har garantert reddet helsen min.

Mine beste tips

  • Selv den lengste vei starter med ett steg. Det var tungt i starten, både med kostholdet og treningen, men husk at små endringer gir resultater. Det er motiverende.
  • Bestem deg for å gå 15 minutter i en retning. Du må jo uansett gå tilbake samme vei, og vips så har du gått en tur på 30 minutter.
  • Reduser porsjonsstørrelsene og velg matvarer som er nøkkelhullsmerket. For å få en magrere middag, se om du kan endre tilbehøret. Dropp saus, eller reduser mengden.
  • Om man er fysen på noe søtt så er en skål med vannmelon, jordbær og vaniljekesam min favoritt.

Stem på Olav

Les om de andre kandidatene

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2013: Idar Torskangerpoll (43)

Kandidat til Vektklubbs kåring av Årets Medlem 2013: Idar Torskangerpoll (43)

- Min reise til bedre helse startet i 2010 da jeg fikk påvist høyt blodtrykk. Jeg var da en utrent 40-åring, overvektig, slapp og generelt i dårlig forfatning, og legen mente jeg hadde dårlige prognoser. Noe måtte gjøres. Så jeg startet med å gå turer, noe jeg ikke hadde gjort på mange år. Det var grusomt tungt i starten, men etterhvert ble det lettere og jeg kom så i gang med sykling og langrenn. Jeg fikk etterhvert en god rutine på trening. Det som sto igjen var vekten. Jeg var stor og tung, på det meste opp mot 110 kilo. Dette måtte endres.

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her