Puls og fettforbrenning

Publisert: 2009-11-16 13:59

Hvor høy skal pulsen min være for at jeg skal forbrenne mest mulig fett under en treningsøkt? Er 46 år, 158 centimeter høy og veier ca 70 kilo.<br />Hilsen fra Linda<br />

Øker pulsen øker forbrenningen. Totalt sett er trivselen med trening det viktigste. Dersom du liker treningen er det større sannsynlighet for at du gjennomfører og gjør det til en vane å trene.


Hei! Dersom man er ute etter best mulig fettforbrenning, må man tenke på det totale energiforbruket. Det fins ikke en intensitet som er perfekt til dette, men man må se på totalen.
Man bør tenke litt lenger enn bare den energien man forbruker under treningsøkta, det er like viktig med forbrenningen de andre 23 timene i døgnet. Jo bedre fysisk form man er i, jo høyere forbrenning har man døgnet rundt, og dette er kanskje viktigere.
Les også: Slik brenner du fett
Man bør helst variere mellom lav intensitet, middels intensitet og høyere intensitet. Du kommer i denne sammenheng langt med din subjektive følelse. Som 46-åring har du sannsynligvis en makspuls på ca. 174 slag/min. (220-46=174). Du bør da variere intensiteten mellom cirka 60% og 90% av makspuls. Det viktigste er at du finner en intensitet hvor du klarer å holde på over en lengre periode, og det bruker å være mellom 60-80% av makspuls.
Legg gjerne inn noen intervalldrag i ny og ne hvor du øker intensiteten ytterligere. I en ”vanlig” treningsøkt som varer ca 1 time bør pulsen din ligge cirka mellom 125 og 140 slag/min, gjerne da med noen små ”topper” hvor du øker intensiteten noe. Dette kan f.eks være i motbakkene.
Les også: Guide til treningsapparatene
Lykke til!
MVH Anne Mette Rustaden

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Hva betyr egentlig makspuls?

Hva betyr egentlig makspuls?

Jeg leste at man finner makspuls ved å ta 220 minus alder. Siden jeg er 34, vil da min være 186. Hva betyr egentlig dette? Lånte en pulsmåler for første gang for noen dager siden. Ved rolig squash var den cirka 160-180, og ved ett minutt på stepmaskin kom den fort opp i 195 (ble svært sliten i bena, men hadde ikke noe problem med for eksempel å snakke eller spille squash videre få sekunder etter). Skal sies at jeg er i ganske dårlig fysisk form, både fordi jeg er overvektig, utrent og har vært alvorlig syk. Hva bør jeg ta hensyn til med hensyn til pulsen min siden den tydeligvis er så mye høyere enn "normalt"? Prøvde også når jeg satt rolig i en stol. Da var pulsen helt nede i 49, men stort sett mellom 54 og 68. Fra Anita

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her