Følgen av å få energi fra fett

Publisert: 2009-01-02 15:56

Ut fra kakediagrammet mitt ser jeg at jeg burde få mindre kalorier fra fett og mer fra karbohydrater. Jeg skal prøve å endre vanene mine, men hva er følgene av å få kalorier fra fett i stedet for karbohydrater, når jeg likevel ligger under eller på mitt anbefalte kaloriinntak?<br /><br />Mvh Geir S


Hei Geir!
Dersom du får mesteparten av fettet i kostholdet ditt fra umettet fett (for eksempel fet fisk/fiskepålegg, tran, planteoljer, oliven, avocado og nøtter) så gjør det ikke noe om fettandelen i kakediagrammet er litt høyere enn det skal være.
Hvis derimot fettet du spiser er såkalt "fjøsfett" altså mettet fett fra melk og melkeprodukter (oster, fløte, rømme, helfet yoghurt osv), kjøtt, pølser og kjøttprodukter, fritert mat (chips) og snacks/godterier så vil jeg anbefale deg å redusere dette. Et høyt inntak av dette uheldige fettet kan øke kolesterolet ditt og gi økt risiko for hjerte- og karsykdommer, kreft og diabetes. Fett metter dessuten mye mindre enn karbohydrater og proteiner gjør, så hvis man har et fettrikt kosthold er det lettere å spise for mye.
Hvis du vil øke ditt inntak av karbohydrater bør du først og fremst øke inntaket av grønnsaker, frukt og bær. Du får også karbohydrater fra brød, knekkebrød og kornvarer (velg de groveste), og fra poteter, pasta og ris. Sukker og sukkerholdige matvarer er rike på karbohydrater men dette anbefaler jeg selvsagt ikke å øke#2026
Lykke til videre i vektklubb!
Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Litt lavere kaloriantall enn anbefalt, men rett innhold

Litt lavere kaloriantall enn anbefalt, men rett innhold

Jeg spiser mindre kalorier enn anbefalt i løpet av en dag, men kakediagrammet stemmer. Jeg får i meg de karbohydratene, proteinene og fettet som diagrammet viser, men spise ikke anbefalt dose. Er dette bra?<br /><br />Og jeg har aldri ligget på høyere enn 1600 kalorier i døgnet og har blitt anbefalt 1980. Hvor bra er dette? Jeg spiser så jeg er mett. Spise frokost, lunsj og middag og tre mellommåltider. Spise seks ganger om dagen. Er bare frukt til mellommåltid og yoghurt til kvelds (før klokken 20). Er det bra eller dårlig og spise så mange ganger om dagen?<br /><br />Hilsen Milla<br />

Fordeling av næringsstoffer

Fordeling av næringsstoffer

Hei! Jeg har vært medlem av vektklubb i cirka fem uker nå. Fordelingen av næringsstoffer har vært noenlunde slik i gjennomsnitt: proteiner 18 prosent, fett 24 prosent og karbohydrater 55 prosent (resten alkohol). Det anbefales at fettandelen er omtrent 25-35 prosent. Det jeg derimot lurer på, er om jeg trygt kan ligge der jeg er nå og likevel gå ned i vekt? Og hvor lavt skal fettandelen i kostholdet være, før kroppen "tviholder på fettet"?<br />Hilsen Positiv19

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her