Lær deg å like fisk

Publisert: 2011-04-04 10:16

Hvor ofte spiser du fisk?

Kostholdsekspert Eli Anne Myrvoll Blomkvist.


Petter Emil Wikøren

Dette var spørsmålet på baksiden av Kristiansands Avis for noen uker siden. Femten sørlendinger i ulike aldre hadde blitt stilt det samme spørsmålet. Jeg må innrømme at jeg ble litt skuffet over mange av svarene.

«I min familie har vi fisk veldig sjeldent. Guttene liker det, men ikke jentene derfor velger vi som regel noe annet.» «Jeg er ikke så glad i fisk, så det blir ikke fisk til middag mer enn en gang i uken.» «Når jeg går i butikken og skal handle inn til middag er det som regel noe som frister mer enn fisk.» «Jeg synes ikke fisk smaker så veldig godt, så jeg spiser det ikke så altfor ofte.»

Vi har alle våre preferanser, og ikke alle liker alt, det må jeg bare godta. Jeg har også mine ting jeg ikke liker. Men når det gjelder fisk er jeg ikke veldig lydhør for «liker ikke», «smaker ikke så godt», «frister ikke», og lignende utsagn.

Fisk er veldig sunt. Helsemyndighetene anbefaler oss å redusere inntaket av rødt kjøtt og øke inntaket av blant annet fisk, frukt og grønnsaker. Ettersom vi vet at fisk er sunt og tilfører mange nyttige næringsstoffer som mange får for lite av i kostholdet, slik som vitamin D og omega-3-fettsyrer, synes jeg det er et poeng å lære seg å like fisk, dersom man ikke er så glad i det.

Man kan lære seg å like mange ting. Helt nye matvarer er de fleste skeptiske til de første gangene man smaker. Kjenner du noen som likte oliven på første forsøk? Eller rødvin? Kaffe? Nye smaker krever gjerne litt tilvenning.

At noen mener fisk ikke frister eller ikke smaker så godt, tror jeg har mye med hvordan man tilbereder og serverer fisken. Kokt fisk er ikke alltid så veldig spennende, særlig hvis du ikke er vant til å spise mye fisk. Prøv heller andre tilberedningsmetoder og tilsetninger, slik som ulike krydre, pesto, sauser og lignende for å gjøre fisken mer spennende.

Ikke kok eller stek fisken i hjel, tørr fisk synes ikke engang jeg, som elsker fisk, er noe særlig spennende. Dersom du er uvant med å lage fiskeretter, så invester i et par kokebøker med fine bilder og overkommelige oppskrifter og prøv en ny fiskerett hver uke.

Jeg hadde mer sans for svaret til Christian på 33 år: «Makrell i tomat, er det fisk? Det spiser jeg av og til på brødskiven, også tar jeg tran hver dag. I tillegg til det spiser jeg fisk til middag ca. tre ganger i uken.» Slett ikke verst! Jeg tipper han har et ganske sunt kosthold ellers også. Det forundrer meg ikke om han er en av de som spiser fem om dagen av frukt og grønt i tillegg.

Visse ting bør man bare lære seg å like, og etter min mening er både fisk, frukt og grønnsaker blant de matvarene man ikke slipper unna hvis man vil ha et sunt kosthold og god helse.

Annonse

Vektklubbs vårkampanje!

Nå får du større rabatt jo lengre bindingstid du velger og du får hele 50 % rabatt ved 12 måneders medlemskap. Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil. Bli medlem i dag!

Siste sjanse! Bestill før:

0dager

2 timer

4minutter

7 sekunder

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe til ordinær pris etter bindingsperioden. Ordinær pris for 3 måneders medlemskap er 249 kr per mnd, ordinær pris for 6 måneders medlemskap er 199 kr per mnd og ordinær pris for 12 måneders medlemskap er 149 kr per mnd. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her