Vi har tips til sunn og næringsrik mat du kan pakke med deg i kjølebagen på stranden.

Sunn mat til stranden

Publisert: 2022-07-12 22:52

Lyst på noe sunnere enn kjeks og fløteis?

Å pakke med seg mat til stranden kan by på flere utfordringer. Ikke all mat tåler varmen, og er heller ikke så innbydende etter timer i solsteiken.

Mange kan kjenne på at matlysten går ned når det er varmt, frem til blodsukkeret når bunn og skrubbsulten melder seg. Utvalget på kiosker er ikke alltid av det sunneste slaget, og da kan det være en fordel å ha med noe påfyll.

Lei brødskiver? Fem proteinrike lunsjer som metter

Med litt planlegging før du rasker med deg badedrakten eller badeshortsen, er det lett å spise sunt. Vi har funnet noen gode forslag til deg, som ikke trenger å være for komplisert. Et godt tips er å ha en liten kjølevæske med et kjøleelement eller to.

Salat i boks

Det er i grunn bare fantasien som setter grenser for hva du kan slenge sammen og ha i en salat. Bruk dine favorittgrønnsaker og gjerne litt frukt også, tilsett en proteinkilde som egg, kikerter, bønner, ost, kylling, fisk, kjøtt eller noen skiver spekeskinke. En god vinaigrette løfter smaken!

Se næringsberegning: Pastasalat med kylling (kun for VK-medlemmer)

Wrap it up

Har du middagsrester som fisk, kylling eller kjøtt er det ypperlig å ha i wrap sammen med salatgrønnsaker. Skiver av ost og skinke funker også. Pakk i plastfolie og legg kaldt.

Maspaneren tester grønnsakstortilla: – Et smart valg!

Pastasalat

Pasta er enkelt og perfekt hvis du har igjen rester fra gårsdagens middag. Sammen med tomater, gjerne soltørkede, litt pesto og det du har tilgjengelig av grønnsaker er du sikret et mettende måltid. Har du ikke pasta gjør poteter, ris, couscous eller bulgur samme nytten.

Sandwich

Kaller du det sandwich høres det mer spennende ut enn brødskiver. Og dette er noe av det raskeste du kan slenge sammen før stranden kaller. Bruk gjerne litt pesto på brødet, fyll på med tomat, paprika, avokado eller hummus.

Flere tips: Matpakker som metter

Frukt, grønt og nøtter

Har du liten matlyst i varmen, gå for frukt og grønnsaker. Ta med en liten neve nøtter i tillegg så får du i deg gode fettsyrer, vitaminer og mineraler. Enklere blir det ikke.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her