FJERNET FRISTELSER: - Det første jeg gjorde var å tømme huset for potetgull, sjokolade og godteri, forteller Solfrid L. Stormoen som har lykkes med å legge om til et sunnere kosthold og gå ned i vekt.

Solfrid har gått ned 36 kilo på ti måneder

Publisert: 2014-11-05 12:01

- Mye enklere enn jeg trodde!<br />

Derfor slet jeg med vekten:

Etter mange års sykdom og dårlige matvaner var vekten blitt 114 kilo. Den store slankekuren startet i januar 2012. Jeg fulgte en fast matplan og var nøye med å veie maten og gikk over til sunnere alternativer ved hjelp av en annen nettbasert slankeklubb. Jeg gikk også lange turer hver dag.

Jeg gikk ned nesten ti kilo før jeg plutselig opplevde å bli lammet i den ene siden av kroppen og synet ble svært dårlig i en periode. Det viste seg å være en sjelden og alvorlig sykdom. Det var veldig skremmende og fokuset på mat og slanking gikk over til både trøstespising og uregelmessige måltider, i tillegg til tidligere sykdom også forverret seg.

Vendepunktet:

I januar i år klarte jeg igjen å motivere meg til å endre på kostholdet. Utgangspunktet var da 107 kilo. Jeg var friskere enn på lenge og hadde hatt Vektklubb.no i bakhodet en stund. Særlig de gode resultatene til fjorårets slankekandidater i kåringen av Årets medlem 2013, imponerte meg. Men jeg orket ikke å hoppe på et altfor stramt opplegg. Jeg bestemte meg for å konsentrere meg om kostholdet, siden jeg ikke klarer gå lange turer. Andre treningsformer hadde jeg lite erfaring med.

- Det er viktig å kunne spise litt av det du liker best, men å lære seg hvilke mengder som er riktig, forteller Solfrid.

Slik gikk jeg ned:

Jeg gjorde noen valg som jeg tror for min del har gjort at slankekuren har lykkes. Vi hadde ikke godteri, potetgull, søte bakervarer og lignende i huset de første månedene. Det hadde blitt en for stor fristelse. Familie og venner tok også hensyn til dette. Egentlig gav jeg meg selv lov til å spise en liten sjokolade på lørdagene, men gjorde det sjelden. Jeg sluttet å kjøpe Pepsi max og gikk helt over til vann. De få gangene jeg har smakt på brus har det ikke vært godt i det hele tatt. Kaldt vann er best!

Nesten hver dag spiser jeg to knekkebrød med smør og brunost. Det er noe av det beste jeg vet og utgjør under 200 kcal. Ikke spesielt sunt, men det er noe jeg ikke vil unnvære.

Vektklubb.no har gode middagsoppskrifter som hele familien liker og kan spise. Særlig ‘laksefilet i baconostsaus’ og ‘kyllinggryte med karri og ris’ er kjempegodt! Men det er selvfølgelig viktig ikke å spise mer enn anbefalt.

Jeg har spist mye salat dette året. Istedenfor den fete dressingen jeg brukte før, har jeg gått over til mager kesam etter å ha lest om den her. Og nå liker jeg den og har den alltid i hus.

En frukt og ti mandler er et godt lite mellommåltid. Antallet nøtter er viktig, ellers sklir det fort ut. Jeg har fått mange gode tips fra Vektklubb.

I påsken ville jeg kose meg med marsipan, men det var lite som skulle til for å dekke søtbehovet. Smaken har liksom forandret seg. Men jeg vet at det er lett å venne seg til å like det søte igjen og den fellen vil jeg ikke gå i. Og det er lett å forsyne seg med mer enn det som er nødvendig. Før kunne jeg sluke fem hveteboller, mens nå kan jeg nyte en av og til. Likevel vil jeg ikke ha mye av det gode og usunne i hus.

FØR: På sitt tyngste veide Solfrid godt over hundre kilo og skeiet ut med søt, fet og kaloririk mat flere ganger i uken.

Det er tross alt vanskelig å forsyne seg lite. Faktisk lettere å si nei.

Først nå etter å ha tatt av over 30 kilo øver jeg meg på dette, for fristelser vil dukke opp og noe må man også unne seg i et vanlig kosthold. Jeg sier til meg selv at jeg kan spise det jeg vil, men at jeg vil la det og det være eller jeg velger å ta kun ett stykke. Det er en bevisstgjøring som hjelper meg til ikke å spise for mye av det usunne. Det er mitt valg hva og hvor mye jeg vil spise, men for å velge riktig trenger jeg litt tid til å tenke meg om. Det er det beste rådet jeg vil gi.

I helgene har vi noen ganger hjemmelaget pizza. I tidligere slankekurer har jeg prøvd å gjøre den sunnere og magrere, men det vil jeg ikke lenger. Det er jo den oppskriften som er god, synes jeg. Velger jeg å spise fire stykker, slik som før, utgjør det 1000 kcal. Men nå har jeg bestemt meg for at to stykker er nok. Dessuten har vi alltid salat til og jeg blir mett. Før kunne jeg i tillegg til de fire stykkene, spise en stor sjokoladeplate og en pose Ostepop helt alene. Det utgjør cirka 3000 kcal bare på en kveld! Dette kunne skje både fredag og lørdag, og det går ikke i lengden. I ukedagene kunne det fort bli en pakke smurte lefser eller annet godt og kaloririkt. De kaloririke utskeielsene har jeg kuttet ut nå.

Med Vektklubb følger jeg anbefalingen om et daglig inntak på 1350 – 1500 kcal, som er regnet ut utfra min vekt og høyde og hvor mye jeg ønsker å gå ned i vekt. Fortsatt har litt igjen før jeg kommer under 70 kilo, som er målet mitt i løpet av dette året. Og så skal det holdes ved like. Heldigvis kan Vektklubb hjelpe meg med det også, så jeg blir nok værende som medlem en god stund til.

Dette bildet ble tatt i slutten av september i år. Ni måneder og 34 kilo siden Solfrid fra Grimstad la om livsstilen.

Trening og mosjon:

I forbindelse med opptrening har jeg brukt diverse apparater, men ikke på et vanlig treningssenter. Jeg har oppdaget at det faktisk er gøy med slik trening og håper jeg etter hvert tørr å bli medlem i et treningssenter og faktisk bruke medlemskapet. En form for trim må jeg uansett ha, både for helsen og vekten. For meg blir det nok en større utfordring å lage gode treningsvaner enn det har vært å legge om kosten.

Støtte og motivasjon:

Ros og skryt fra de rundt meg har betydd enormt mye. Jeg føler meg rett og slett flink! Når jeg ser på før- og etterbildet, så er jeg godt fornøyd med resultatet. For å unnskylde meg litt i forhold til før- bildene, så påvirket også medisinbruken vekten noe. Jeg håper at medisinene jeg tar nå kan holde sykdommene i sjakk i årene fremover og at jeg kan holde vekten nede, for å si det sånn. For meg betyr det å innarbeide og følge et kosthold og et treningsprogram som fungerer i hverdagen. Det burde ikke være nødvendig stadig å være på slankekur og det er jeg selv som må gjøre noe for å få dette til.

Ikke lett, men mye lettere enn jeg hadde trodd.

Mine 3 beste tips til andre:

  1. Før du startet omleggingen; tenk over hvor mange måltider om dagen som passer for deg og hva de kan inneholde. Jeg valgte et måltid med knekkebrød/brød, to salatmåltider, middag ut fra Vektklubbs oppskriftsdatabase og mellommåltid med frukt eller yoghurt med ti nøtter til.
  2. Tenk over om det er noen usunne ting du vil kutte helt ut å spise og/eller hva du tillater deg litt av og eventuelt hvor mye. Jeg bestemte meg for at to knekkebrød med smør og brunost var greit, og en liten sjokolade på lørdagene av og til. Jeg kuttet ut potetgull, godteri og søte bakervarer.
  3. I selskaper og overfor uventede fristelser, stopp opp og tenk deg om. Minn deg selv på slankeprosjektet ditt, bestem deg for om du skal si helt nei eller spise noe, og i så fall hvor mye. Det er viktig å ta seg tid til denne bevisstgjøringen før du eventuelt forsyner deg, for det er du som velger.

Vennlig hilsen Solfrid L. Stormoen

Les om andre som har lykkes med vektnedgang:

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her