Privat

Kandidat 1 til kåring av Årets Vektklubb-medlem 2015: Kun én metode som tok knekken på Siljes søtsug

Publisert: 2016-01-04 01:20

For Silje Andersen har det vært helt avgjørende å lære seg å spise lite og ofte, fremfor få og store måltider. I tillegg går hun minst 10.000 skritt hver dag.

Derfor slet jeg med vekten

Jeg har alltid vært overvektig, helt siden jeg var liten. Jeg har alltid vært glad i mat, og har ikke klart å begrense meg selv. Lysten på mat var større enn lysten på en sunnere kropp.

Vendepunktet:

I fjor var jeg plaget med kink i ryggen for tredje gang, og gikk derfor til en naprapat. Etter noen behandlinger da jeg begynte å bli bedre, sa han: «Og nå er det på tide å ta tak i det virkelige problemet ditt, og det er vekten».

Leger har så klart bedt meg slanke meg, men jeg er så sjelden hos lege, og har ikke fått oppfølging. Naprapaten er jeg imidlertid hos hver måned, så det ville vært så tydelig – og flaut – om jeg sa jeg skulle gå ned, og så ikke gjorde noe med saken.

Slik gikk jeg ned

Jeg begynte å gå til og fra jobb og meldte meg inn i Vektklubb. Fremdeles går jeg minst 10.000 skritt hver dag, og jeg trener to til fire ganger i uka, enten yoga, pilates eller egentrening.

Privat

Jeg har brukt dagboken til å registrere mat og trening, noe som for meg har vært helt avgjørende.

STEM HER!

Den store endringen for min del er at nå jeg spiser lite og ofte. Det en skikkelig søtsug-killer. Jeg tenker ofte på hvordan vi spiste som barn – da fikk vi jo ikke snop hver dag, kun på lørdager og andre spesielle anledninger. Jeg prøver å holde meg til samme reglen nå, «man kan spise alt, men ikke alltid».

En typisk matdag består av knekkebrød til frokost og frukt litt senere. Lunsj er vanligvis salat med en proteinkilde, eventuelt litt varmmat, avhengig av hva som serveres på jobben. Noen timer senere tar jeg litt yoghurt og/eller litt frukt. Det varierer veldig hva jeg spiser til middag, men jeg bruker en god del grønnsaker, og gjerne rent kjøtt, og jeg liker å lage så mye som mulig fra bunnen av. Til kvelds spiser jeg gjerne yoghurt naturell med honning eller rørte jordbær, og eventuelt litt granola, avhengig av hvor sulten jeg er. Det blir gjerne en kopp te og to til tre kaffekopper spredt inni der også.

Som sagt takler jeg søtsuget ved å spise regelmessig, slik at blodsukkeret er stabilt. Da er det lettere å styre unna fristelser, som det er mange av på jobb! Bare det å vite hva søtsaker har å si for kaloriregnskapet, gjør at jeg gjerne styrer unna. Av og til unner jeg meg noe godt, og da nyter jeg det heller litt ekstra.

Privat

Det overrasker meg hvor lett dette har vært. Mange sliter nok med fysiske eller psykiske plager som gjør vektnedgang vanskelig, men for min del har det tydeligvis kun handlet om motivasjon og gjennomføringsvilje.

Veien videre, slik skal jeg holde vekten

Fremtiden, ja. Jeg har for tiden veldig mye løshud, og har vært hos to plastiske kirurger for å bli vurdert for bukplastikk. Begge har konkludert med at jeg har så mye hud at såkalt belteplastikk er det eneste som nytter. Nå står jeg altså i offentlig helsekø, og krysser fingrene for at dette ikke tar for lang tid. Jeg vil tro at når den overflødige huden forsvinner, er jeg rimelig fornøyd med vekten min.

GÅ TIL AVSTEMNING

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Mine 3 beste tips til andre

1. Allier deg med en venn eller et familiemedlem, om du kan.

2. Unn deg noe godt nå og da – dette er en livsstil, ikke en diett.

3. Det aller viktigste: Ikke lur deg selv når du registrerer mat og trening!

OVERSIKT: Se alle 10 kandidater til Årets medlem 2015

Hvem blir Årets Medlem 2015?

Alle kandidatene er nominert av andre Vektklubb-medlemmer. Dette er ingen kilokonkurranse, men en premiering av vanlige mennesker som har klart å motstå utallige fristelser, bekjempet dørstokkmila og gått ned i vekt ved å erstatte dårlige uvaner med en sunn livsstil.
Sammen med VGs lesere vil en fagjury stemme frem hvem som stikker av med den gjeve seieren. I juryen sitter Vektklubbs fageksperter på kosthold og trening: Christian A. Drevon er lege og professor i ernæring, Anne Mette Rustaden er utdanner fysioterapeut og tar doktorgrad i styrketrening, Anette Skarpaas Ramm er klinisk ernæringsfysiolog og Roger Holmedal er personlig trener og foreleser.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Storeeller i Google Play

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her