Smerte i leggen

Publisert: 2009-09-29 14:14

Trener hver dag unntatt lørdag (hviledag)og mitt treningsprogram er slik:<br />Mandag: Squash 45 minutter<br />Tirsdag: Fotball halvannen time<br />Onsdag: Squash 30 til 40 minutter etterfulgt av en time sirkel- styrketrening<br />Torsdag: Fotball en time<br />Fredag: Fjelltur ca to timer<br />Lørdag: Hviledag<br />Søndag: Én time fotball<br />Dette er minimum og det blir ofte et par kveldsturer på en times tid utenom dette.<br />Her for 14 dager siden på fotballtrening, uten at det var noen spesiell situasjon/grunn (kanskje litt sliten), fikk jeg plutselig bare en voldsom smerte i venstre legg. De andre sier det er en strekk, tok det rolig i to tre dager og begynte så smått og trene igjen men litt mer forsiktig. Kjente jo at det murret litt i skaden i leggen. Nå i dag, 14 dager etter, kom den tilbake på nytt på fotballtrening (særdeles irriterende). Den var ikke fullt så sterk som sist, men sterk nok til at jeg ikke kan løpe. Har trent i underkant av et halt års tid med dette programmet, og har ingen erfaring med skader fra idrett/ trening fra før.<br />Jeg er en mann på 43 år og er nå 99 kilo, høyden min er 1.74 meter. Er helt avhengig av å trene for og lykkes i min vektreduksjon. Har per i dag en nedgang på ca en halv til ett kilo i uken og er tilfreds med det.<br />Spørsmålene mine er følgene, da jeg ikke har mye erfaring med kontinuerlig trening fra før:<br />Hva gjør jeg for å bli kvitt denne fordømte strekken på kortest mulig tid?<br />Hvordan kan jeg trene uten å gjøre skaden vondt verre? For treningen må jeg på en eller annen måte opprettholde.<br />Er det farlig/uheldig å trene så mye/hardt at jeg kjenner smerten? Bør jeg trene på en annen måte i skadeperioden og hvor lang er denne type skadeperioden vanligvis? Og sist men ikke minst, hva slags trening bør jeg avstå fra? Hva er faresignalene når trening ikke lenger er bra i forhold til skaden? Hvor lang tid må jeg regne med at det skal gå før jeg kan øke treningsintensiteten min til det normale igjen? <br />Hilsen Nils


Hei!
Kjempeflott treningsopplegg, du er flink! Høres også veldig sosialt og gøy ut: ) Denne strekken, eller hva det nå er, er ikke uvanlig for en mann i din alder som har startet en mer aktiv hverdag. Jeg kan ikke svare deg 100 % på hva dette kan være, ettersom jeg ikke kan undersøke deg fysisk.
Strekk er en ting, små avrivninger noe annet, pluss mange andre årsaker. Uansett: det er smertefullt og hemmer deg i treningen, så vi tar utgangspunkt i det.
1. Du må hvile noen dager etter et akutt tilfelle, slik at ”såret” kan gro litt. Når du starter igjen, MÅ du starte rolig. Du er sannsynligvis ikke klar til å gjøre det samme som før du fikk skaden, med samme intensitet. Oppvarming blir et nøkkelord for deg!!! Alle treningsøktene bør inneholde en rolig oppvarming før både squash og fotball, ellers blir overgangen for stor.
2. Sørg for å bruke gode sko, både til treningen og ellers! (Har du testet Masai Barefoot Technology, MBT sko til daglig bruk?)
3. Alternativ trening til du blir bedre er all trening som ikke belaster legg/achilles like mye, f.eks sykling og svømming. Du bør i tillegg legge opp til mer tradisjonell styrketrening (10-12 reps x 3 serier). Dette bør inngå i alle treningsprogram, uansett om man vil ned eller opp i vekt. Styrketrening øker hvilemetabolismen, det er mer skånsomt med tanke på din skade og det kan forebygge mot ytterligere skade. Det skal selvfølgelig være en overvekt av kondisjonstrening, men ikke glem styrken!
4. Du bør ikke presse deg mye over smertegrensen i forhold til leggen din. Det kan straffe seg på lang sikt. Ta det litt med ro en stund, gjør andre aktiviteter og oppsøk fysioterapeut om ikke det blir bedre etter noen dager/uker.
5. Det er helt umulig for meg å svare på hvor lenge det vil gå før du kan være tilbake 100%. Da må jeg først vite hva som er problemet og hvor alvorlig det er. Disse svarene får du klarere om du oppsøker en som kan undersøke deg fysisk og gjøre tester på deg. Håper du i alle fall fikk svar på noe av det du lurte på! Ikke gi opp selv om kroppen ikke alltid gjør som du vil, det er en del av ”gamet”. Lykke til, god bedring og god jul!
MVH Anne Mette Rustaden

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex

Flere artikler

Smerter i leggen når jeg går tur

Smerter i leggen når jeg går tur

Jeg meldte meg inn i Vektklubb.no i dag, men har siden jul forsøkt å komme over dørstokken. Det eneste som frister av trening er å gå turer, men dette gjør at jeg får skikkelig smerter i leggen, på forsiden ved siden av leggbeinet. Dette er sikkert på grunn av dårlig trening. Men hvordan blir man kvitt det?<br />Jeg pleier å gå cirka en time fire ganger i uken. Da går jeg så fort jeg klarer, men etter cirka femten minutter må jeg stoppe til strammingen/smertene i leggen går over. Dette må gjentas en to til tre ganger i løpet av turen, men hvis jeg har en god dag og forlenger turen, kan jeg godt gå den siste halvtimen uten problem. Uansett om jeg har en hviledag eller to er det like ille på neste tur.<br />Kan man strekke muskler/sener slik at dette forsvinner, og eventuelt hvordan gjør man det? Har kjøpt gode sko beregnet til asfalt. <br />Jeg er 41 år, 93 kg og 185 cm høy.<br />Hilsen Jan

Treningsoppstart etter ankel- og kneskade

Treningsoppstart etter ankel- og kneskade

17 desember datt jeg og skadet ankelen og kneet mitt. Per i dag blir jeg fremdeles hoven rundt ankel og har en tikkende smerte inne i kneet mitt. De undersøkte ikke kneet mitt da jeg var på legevakten. Fikk beskjed om at jeg hadde fått en kraftig forstuning i ankel og har brukt en skinne i 3 1/2 uke på legg/ankel. Jeg har medlemskap i SATS, men klarer ikke å trene med benet mitt, da det er veldig sterke smerter, da spesielt i kneet. Burde jeg ta en ny tur til legevakten eller skal jeg belaste og starte opp trening igjen?<br /><br />Hilsen Anne-Mette

Akillesbetennelse

Akillesbetennelse

Jeg har slitt med betennelse i høyre akilles i høst, men etter en behandling med betennelsesdempende forsvant smertene. Så etter jul begynte jeg å jogge og kjørte mye rolig langkjør opp mot 50 minutter (to ganger i uken cirka). Nå har jeg igjen fått smerter i akilles og sliter med en slags "knirking" i den hver gang jeg bøyer eller strekker ankelen. <br />Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt betennelsen, og sist men ikke minst, kan jeg trene i mellomtiden? Jeg har de siste to ukene vært på spinning i stedet for å jogge, men smertene har ikke blitt noe bedre. <br />Hilsen fra Siri

Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her