Privat og Emilie Moseby

Kjendisråner tok tak i livsstilen: Raste ned i vekt

Publisert: 2021-06-01 13:48

TV-profil Torodd Overåsberget (26) tok grep om livsstilen sammen med en venninne. Kostholdsekspert mener mange kan lære av kjendisråneren.

Torodd Overåsberget var en av fem rånere som ble fulgt av TV2s serie «Wunderland» i 2017. Selv om interessen for bil fremdeles er like stor, satte coronapandemien en kraftig stopper for festing og rånetreff. Livsstilsendring, sammen med mindre fest og fyll, har gjort Torodd flere titalls kilo lettere på vekten.

– Det var vel rundt november-desember i fjor at jeg begynte å tenke på hva jeg putta i brødhølet. Og så hjelper det jo fælt å ikke drikke hver helg. Det har en sammenheng der, sier Torodd og ler hjertelig i telefonen til Vektklubb.

I mai la han ut to bilder av seg selv på Facebook og Instagram. Bildene viser hvordan han så ut i fjor sommer og nå. Det er antagelig 40 kilo som skiller bildene, og gratulasjonene lot ikke vente på seg.

Privat

– Det har nesten blitt litt for mye, sier Torodd, som forteller at flere som ikke hadde sett han på en stund knapt kjente han igjen. Han delte bildene også for å komme rykter til livs.

– Ryktene begynte å gå om at jeg hadde tatt slankeoperasjon, for folk trodde umulig at jeg kunne klare å gå så fort ned i vekt på egen hånd.

Derfor ville han «dra splinten ut av granaten» som han selv skrev, og fortelle at vektnedgangen skyldes at han siden nyttår hadde begynt å bry seg om helsen. Selv sier Torodd at prosessen egentlig har vært ganske lett, og nesten gått av seg selv, men også takket være hjelpen av en god venninne.

Annonse

Bli medlem av Vektklubb

Personlig vektprogram, kaloridagbok og kaloriberegnede oppskrifter.

Spiste sunnere sammen

– Jeg var mye sammen med Emilie på denne tiden og så begynte jeg bare å spise det samme som henne, og da begynte det å gå rette veien. Ting begynte å bli lettere, og det var morsomt, sier han.

Emilie Moseby, venninnen til Torodd, forteller at etter hun ble kjent med Torodd og de begynte å tilbringe mer tid sammen, merket hun at vekten sakte, men sikkert økte.

– Det måtte bort, forteller hun til Vektklubb.

– Vi hang bare mer og mer sammen, og da begynte vi jo også å spise sammen. I og med at jeg var så bevisst på hva jeg spiste og telte mine kalorier, ble jo han også automatisk mer obs, forteller Emilie.

Annemor Larsen / VG

Spiste mye ferdigmat

Før Torodd flyttet fra Kongsvinger for to år siden beskriver han et kosthold som kunne bestå av pizza og øl hver dag. Han tok hver dag som den kom, og planla ikke lenger enn morgendagen.

– Det var jo fryktelig lettvint å reise å kjøpe seg kebab, eller å steke seg en grandis eller en pølsepakke. Det var sjelden jeg lagde ordentlig mat hjemme, forteller han

– I to år levde jeg også bare på mikromat. Oppvaskmaskinen røyk og jeg gadd ikke kjøpe ny.

Og selv om det finnes mye god ferdigmat, var det mengdene som var hovedproblemet.

– En middagsporsjon for meg var ofte to eller tre pakker. Da Fjordland lanserte familiepakke var det akkurat nok for en porsjon til meg, forteller Torodd.

Middagsporsjoner: Gjett hvor mange kalorier det er på fatet

Hverdagen var et slit

Torodd aner ikke hvor mye han veide på sitt tyngste. Han kjøpte seg vekt i januar, og da var det åtte år siden han hadde veid seg sist. Nå lyste tallet 137 kilo mot han.

– Da tenkte jeg at det var mye. Det er kanskje ikke så rart at denne kroppen klager litt.

Og klage det gjorde kroppen. Torodd kjente at hverdagslige ting som å knyte skolissene var et ork.

– På jobb var det også oppgaver som jeg prøvde å komme meg unna, som å reise seg mye opp og ned, det var slitsomt. Det ble til at jeg ga fra meg mange arbeidsoppgaver for å slippe å gjøre dem selv, minnes han.

Bare etter låserunden på jobb hadde Torodd 120 i puls. Det var ikke store butikken, og han tenkte at han burde gjøre noe med formen.

Emilie Moseby

Ingen slankekur

– Når det først gikk inn på meg, at jeg skjønte at det var den veien det hadde gått, var det greit å begynne å tenke litt. Og så tenkte jeg litt, men gjorde vel egentlig ingenting, ler han.

Siden slanking var noe Torodd forbandt med å spise lite mat, så har en streng slankekur aldri vært et alternativ. Han er altfor glad i å spise god mat.

Bare ved å fokusere litt mer på hva han spiste gikk Torodd jevnt ned i snitt et kilo i uken.

– Målet den gang var at jeg ville kjøpe klær i en vanlig klesbutikk. Første målet var å komme under 120 kilo, noe jeg egentlig ikke trodde var mulig for jeg var blitt fortalt at jeg hadde så dårlig forbrenning.

I slutten av april nådde han vektmålet, mye raskere enn han trodde, og det bare fortsatte nedover.

Les også: Fredrik ville bli en bedre versjon av seg selv

Gikk over til lavkarbo

I tillegg til å bli mer kostholdsbevisst så gikk Torodd etter hvert over til et kosthold med lite karbohydrater, og kuttet ut brød, poteter, pasta og ris. Det passet ham bra, for han er veldig glad i kjøtt.

– Torodd var litt skeptisk til å hive seg med på lavkarbo i starten, men så lagde jeg meg all tenkelig lavkarbo snacks, kaker og godteri. Da fristelsen til slutt ble for stor, ble han også med, forteller Emilie.

Torodd hadde ikke bakt særlig mye før de to ble kjent, så Emilie introduserte han for lavkarbo-knekkebrød med mye frø og kjerner.

– Han eeelsket de jo! Da var det ikke lenger noe problem, og nå baker Torodd ukentlig, forteller Emilie.

– Det er bare å røre sammen ingrediensen til knekkebrødene, som tar fem minutter, og så skal det stå i ovnen en time, forteller Torodd.

Et knekkebrød gir omtrent ett gram karbohydrat. I snitt har Torodd ligget på 20–40 gram karbohydrat om dagen, som defineres som veldig karbohydratredusert kosthold. Knekkebrødene metter godt, og Torodd spiser dem til både frokost og lunsj.

– Det er sånt som jeg sier, for jeg har egentlig ikke gjort så fælt mye for å gå ned i vekt. For min del, så lever jeg et gull-liv for jeg gjør ikke annet enn å spise god mat. I stedet for å spise kebab og pølser hver dag, så spiser jeg er variert kosthold med hjemmelaget mat. Perfekt!

Emilie Moseby

Kroppen omstilte seg

Da Torodd endret dietten sin til lavkarbo opplevde han at det ikke skjedde så mye i form av resultater på vekten den første uken. Det kan nok virke demotiverende, men Torodd lot seg ikke stresse.

– Der var jo jeg veldig heldig, for jeg hadde sikkert gått ned 20 kilo før jeg begynte på lavkarbo. For min del hadde jeg sett forskjell på kroppen allerede, og at forskjellen egentlig lå i at jeg skulle spise mer enn jeg hadde gjort. Da skal jeg ikke klage!

Likevel var de to første ukene med nytt kosthold utfordrende. Torodd beskriver at han kjente det skjedde noe i kroppen, nesten som om noe manglet.

– Jeg var fryktelig sliten og tom for energi, og hadde lyst på alt jeg ikke skulle spise. Men så fort jeg kom over de to første ukene var det ikke noe problem lenger, da var det bare å la det gå og alt kjentes greit igjen.

Går toppturer og trener styrke

Parallelt med kostendringene ville Torodd gjøre noe med formen.

– Jeg kjøpte meg en aktivitetsklokke som måler puls og antall skritt, og det var litt gøy!

I snitt ligger Torodd mellom 15.000-20.000 skritt om dagen. Da treningssentrene var åpne trente han også styrke, men da med lette vekter og mange repetisjoner.

– Jeg alltid har vært interessert i å løfte tungt, det er noe jeg synes er moro, men nå har jeg heller løftet lette vekter og så mange repetisjoner til jeg ikke klarer å løfte mer.

Fremfor å løfte veldig tungt og få repetisjoner, som kanskje utgjør 15 sekunder med arbeid og påfølgende tre minutter med hvile. Med mange repetisjoner blir også arbeidsperiodene lengre og treningen kjennes mer effektiv, synes han.

– Det er en god følelse å løfte så mange ganger at stangen på 20 kilo kjennes ut som den veier 100 kilo!

Annemor Larsen / VG

Formen ble bedre

Torodd merker helt klart at vektnedgangen har hatt stor innvirkning på helsen. Særlig gøy er det å kjenne at den fysiske formen blir bedre. Nå prøver han å gå en topptur omtrent en gang i uken.

– Jeg kan ikke sammenligne det med før for da gikk jeg ikke toppturer, men det er gøy å se forbedringer på aktivitetsklokken ved at jeg bruker kortere tid, og merke at jeg ikke blir like sliten.

Før unngikk Torodd turer så godt han kunne, for eksempel da han var i Stavanger med venner og det å gå til Prekestolen ble et tema.

– Nei, det gidder jeg ikke, jeg vil heller sitte og drikke meg full, sa jeg da. Sannheten var at jeg visste at kroppen ikke orket å gå en så lang tur. Så da gjemte jeg det bak en unnskyldning om at jeg ikke hadde lyst.

Klar for en aktiv sommer? De beste forberedelsene til toppturen i sommer

Vanskelig å se vektnedgangen

Selv om helsen har blitt bedre synes Torodd det er vanskelig å se de store endringene i speilet.

– Jeg ser jo ikke at jeg gått ned i vekt, annet enn på bilder, og at jeg merket at arbeidsklærne var blitt litt store.

T-skjorta Torodd før brukte på jobb var i størrelse 5XL, og han tenkte at han kanskje skulle våge seg til å prøve en i størrelse 2XL.

-Det var nærmest et sjokk da den passet. Når 2XL sitter som 5XL gjorde før, da skjønte jeg at det hadde skjedd noe!

Privat

Veien videre

Nå veier Torodd 108 kilo. 29 kilo lettere enn da han kjøpte vekt i januar, og antagelig har han gått ned mye mer.

– Det har ikke vært noe problem å gå ned i vekt, problemet er å bli her, sier han.

For selv om coronapandemien har gjort det enklere å planlegge måltider og spise hjemme, så skal Torodd fremdeles ut «å rægge» når tiden er inne.

– Det bli jo festing og rølping når ting åpner opp igjen, men kanskje ikke like mye. Heller reise ut når det skjer noe, fremfor å reise ut når jeg kjeder meg.

Torodd ser for seg å bevege seg litt vekk fra streng lavkarbo etter hvert, og kommer også til å fortsette å veie seg ukentlig for å ha kontroll på vekten.

– Dersom det skulle snu, så vet jeg jo hva jeg må gjøre, sier han.

– Jeg har aldri før fokusert på vekt, aldri brydd meg om det før, men når jeg først har begynt å tenke litt på det så er det gøy å finne en sti som funker.

Kolesterolet kan øke

At Torodd har tatt tak i livsstilen sin og funnet en måte å gå ned i vekt, som funker for han, har trolig gitt han en stor helseeffekt. Overvekt og fedme gir dessverre en betydelig økt risiko for en rekke sykdommer og uønskede tilstander ifølge Helsedirektoratet, som hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2.

– Det krever selvinnsikt og man må være klok for å kunne se 10–20 år frem i tiden. Han er et flott eksempel, sier professor og overlege ved Lipidklinikken, Kjetil Retterstøl.

Han er utdannet lege og spesialist i medisinsk biokjemi.

– På generelt grunnlag ser man at gjennomsnittlig helsegevinst ved vekttap, dersom man har høy BMI i utgangspunktet, er et fall i risiko for hjerte- og karsykdommer. Dette skjer ved at blodtrykket faller, blodsukkeret faller og kolesterolnivåene faller når man går ned i vekt. Når man slår sammen dette, så blir virkningen statistisk kraftig, forklarer Retterstøl.

Body mass index: Hva er egentlig BMI?

Privat

Det er mange meninger om lavkarbokosthold, og fra et medisinsk ståsted er det noen bekymringer knyttet til et høyt inntak av mettet fett og økte kolesterolverdier.

– Det dårlige kolesterolet, LDL-kolesterolet, øker i gjennomsnitt betydelig. Vektnedgang vil imidlertid kunne trumfe alt, fordi vektnedgangen i seg selv har en kolesterolsenkende effekt. Han bør for sikkerhets skyld sjekke hvordan kolesterolverdien er blitt på sitt nye kosthold, oppfordrer Retterstøl.

Professoren påpeker at lavkarbo ikke er noen vidunderkur som passer for alle, og at det er smart å overvåke kolesterolverdiene.

– De færreste fortsetter på lavkarbo i all evighet. De fleste gjør det en stund og så blir det mer normalt kosthold etter hvert, sier Retterstøl.

Ernæringsfysiologen: Slik holder du kolesterolnivåene nede

I et gjennomsnittlig kosthold kommer cirka 50–60 prosent av energien fra karbohydrater.

– Når Torodd har bestemt seg for lavkarbo har han også tvunget seg selv til å tenke over hva han spiser, og det har en stor effekt, sier Retterstøl.

Fokuserer på mat han liker

Klinisk ernæringsfysiolog og kostholdsekspert i Vektklubb, Anette Skarpaas Ramm, roser Torodd for å lage mer mat fra bunnen av og bruke mer råvarer. Dette kan være smarte grep om ønsket er å spise sunnere. Hun understreker også viktigheten av å lande i et kosthold som passer ham.

– Torodd forteller at lavkarbokostholdet er midt i blinken for han og at han liker maten. Det er jo helt supert, for da blir følelsen av å forsake noe med kostomleggingen liten. Det å trives med kostholdet på sikt bør være målet når man gjennomfører en livsstilsendring, sier Ramm.

Ernæringsfysiologen synes det et veldig godt tegn at Torodd er bevisst på at vektstabilisering ikke gjøres av seg selv.

– Han vil monitorere vekten og sette inn tiltak dersom den beveger seg oppover igjen. Det er så viktig å være klar over at vektøkning skjer for de aller fleste som går ned i vekt, og at det krever bevissthet og tiltak for å unngå en gradvis vektøkning over tid.

Sissel og Gine klarte det: - Det er mulig å slanke seg og holde vekten nede

Kosteksperten synes det er fint at Torodd tenker at det også blir festligheter i fremtiden og inkluderer dette i livsstilsendringen.

– Dette med å finne balanse på hvor mye fest og øl som er greit for fortsatt å holde vekten kan for mange være vanskelig, men det er en god innstilling at Torodd tenker at det kan reduseres noe og ikke kommer til å bli like mye som før, sier Ramm.

OBS! Torodd har ikke vært medlem av Vektklubbs slanketjeneste eller telt kalorier, men har latt seg intervjue av Vektklubbs redaksjon om sin vektreise.

Annonse

Gå ned i vekt på den sunne måten!

Med Vektklubb får du et personlig vektprogram, kaloridagbok for mat og trening, kaloriberegnede oppskrifter og artikler som motiverer til en sunn livsstil.

Du kan nå betale med

*Samtlige medlemskap fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode. Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.

  • strex
Vektklubb er en tjeneste eid av VG
Ansv. redaktør og adm. direktør: Gard Steiro
Nyhetsredaktør: Tora Bakke Håndlykken
Utviklingsredaktør: Øyvind Brenne
Redaktør Feature/VG+: Jane Throndsen
Politisk redaktør: Hanne Skartveit
Her finner du #vgvektklubb
Ansvarlig journalist: Elisabeth Stigum
Kopiering av materiale fra VG og Vektklubb for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.
© 2022 Verdens Gang AS
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her
Vektklubb er en del av Schibsted. Schibsted er ansvarlig for dine data på denne siden. Les mer her