Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
Labour calls for cut in sugar

SMAKER GODT: Mat med mye fett, sukker og salt faller i smak hos veldig mange mennesker over hele verden. Foto: Dominic Lipinski, NTB Scanpix

Vi elsker fett, sukker og salt

Mat full av salt, sukker og fett gjør oss ikke bare tykke og syke, men også avhengige, hevder amerikansk forfatter.

Amerikaneren Michael Moss er reporter i avisen New York Times, og har også vært foreleser ved Columbia School of Journalism. I boken «Salt sugar fat» skriver han om hvordan salt, sukker og fett gjør folk avhengige.

KONSPIRASJONSTEORI, HEVDER FORSKERE: Boken Salt Sugar Fat av Michael Moss har skapt stor debatt i USA. Moss hevder at matvareprodusentene tilsetter akkurat den mengden salt, sukker og fett i maten som skal til for å gjøre deg avhengig. Men vitenskapen kan ikke dokumentere at man kan bli fysisk avhengig av bestemte matvarer, ifølge eksperter.

Boken er vårens store «snakkis» i USA, og har blitt debattert i landets største aviser og på de fleste store TV-kanaler.

– Flere forskere mener at sukker stimulerer nevrologisk på samme måte som narkotika, sier Michael Moss i et intervju med Time magazine.

– Men matprodusentene liker ikke ordet avhengighet, de kaller det å fyse eller å la seg friste.

En liten kjeks kan inneholde utrolige fem spiseskjeer sukker, kommer det frem i boken.

– Fett, sukker og salt er ferdigmatprodusentenes hellige gral. Ferdigmatindustrien forsker på hvor mye sukker, fett og salt maten må ha for å selge maksimalt, sier Michael Moss i et intervju på TV-programmet Democracy Now.

Smaker godt

Professor Jøran Hjelmesæth, leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør Øst ved Sykehuset i Vestfold, og leder i Norsk forening for fedmeforskning, sier at tilgjengeligheten av kaloritett mat er en av de viktigste årsakene til fedme også her til lands.

– Matvareindustrien vet at det er lettere å selge energitette og salte matvarer enn kalorifattig og usaltet mat. Industrien vet at maten er usunn, men folk liker salt, fet og søt mat. I tillegg er denne maten pakket fint inn og blir fristende. Det er vanskelig å motstå.

Men forskning kan ikke dokumentere at usunn mat skaper avhengighet, slik Moss hevder, forteller Hjelmesæth.

FRISTELSER OVERALT: Cupcakes er populære, men svært usunne: En enkelt kake kan inneholde like mange kalorier som en vanlig middag. Foto: Janne Møller-Hansen

– Det finnes ikke vitenskapelig dokumentasjon på at man kan bli avhengig av salt, sukker og fett på samme måte som narkotika og alkohol. Her må man skille mellom fysisk avhengighet og psykologisk avhengighet, sier Hjelmesæth.

De som hevder at man kan bli avhengige av sukker støtter seg på teorier om at sukker påvirker de samme banene i hjernen som alkohol og narkotika, forklarer han.

– Mange pasienter jeg møter, og medlemmer av VGs Vektklubb, forteller at de føler en slags abstinens når de ikke får sukker eller fet mat. Det er ikke tvil om at fett og sukker påvirker forskjellige områder i hjernen som gir et visst velvære. Å kutte ut fett og sukker kan bli et problem fordi man da ikke får denne gode følelsen, men vi snakker ikke om fysisk avhengighet, sier Hjelmesæth.

Søtt vil ha mer

Overlege og forfatter av boken Mat med mer, Berit Nordstrand, har jobbet med avhengighet i Rusbehandling Midt-Norge i femten år.

Hun kommer Michael Moss i møte når det gjelder folks forbruk av sukker. Jo mer søtt man spiser, dess større blir behovet for søtt.

– Når man spiser mye sukker skrur man ned sin følsomhet for søtsmak, og man trenger mer for å oppnå det velbehaget man får av sukker. Men forsøker du å gå en uke uten søtsmak, vil cellene igjen bli mer følsomme. Da vil du kanskje kjenne at teen du er vant til å drikke med sukker, er mer enn søt nok uten sukker.

Tar avstand

– Vi kjenner oss ikke igjen i Michael Moss’ beskrivelser. Vårt utgangspunkt er at forbrukerne skal kunne nyte våre produkter og samtidig ha en sunn livsstil. Vi investerer betydelig i innovasjon for å gjøre våre produkter best mulig og gi forbrukerne gode alternativer å velge mellom. Vi har fokus på å informere om innholdet i våre produkter, sier Kristian Hvilen, informasjonsdirektør i Mondelez International.

Mendelez International produserer blant annet sjokolade og kjeks.


Vil ha reklameforbud

Fedmeforskerne mener markedsføring av søt og fet mat rettet mot barn bør forbys. Men vi er langt unna et slikt forbud:

– Markedskreftene er sterke og krysser interessene til flere departementer, sier overlege Jøran Hjelmesæth.

Mondelez International sier følgende om forslaget om forbud mot markedsføring av usunn mat mot barn:

- Vi anerkjenner behovet for systematisk arbeid for å hindre overvekt blant barn. Spørsmålet om markedsføring er bare ett av mange elementer i et slikt arbeid. Hvis målet er å hindre markedsføring særskilt rettet mot barn, viser all erfaring at dette kan oppnås mer effektivt gjennom selvregulering enn omfattende forbud. Mondelez International jobber derfor sammen med resten av næringen for å utvikle den norske selvreguleringen, og har en god dialog med Helsedepartementet om dette. En ny selvreguleringsordning skal etter planen være på plass allerede før sommeren, sier informasjonsdirektør Kristian Hvilen.


I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.


Les flere saker fra Vektklubb:

Ta opp kampen mot søtsuget

Slik takler du helgen

Sol gjør deg slankere