Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
front_vibeke
 

YOGA: Vibeke Klemetsen mener alle kan gjøre yoga, uavhengig av vekt, alder og fysisk form. Foto: Helena Krekling

Derfor er Vibeke Klemetsen avhengig av yoga

De 5000 år gamle teknikkene er svært populære, og det for en grunn. Vibeke Klemetsen (41) anbefaler yoga for både vekten og psyken.

En nytrent og nydusjet Vibeke Klemetsen møter Vektklubb på Puro Yoga på Bygdøy Allé for å snakke om yoga. Den erfarne yogainstruktøren deltok på sitt første kurs i 1997, og da var det gjort.

Vibeke_profil
 

HARMONI: Yoga er ikke bare viktig for det fysiske, men holder også det mentale i sjakk. Foto: Helena Krekling

- Jeg har holdt på i 15 år og nå er jeg helt avhengig av det, men det er en god avhengighet, smiler Vibeke.

Dette intervjuet er tidligere publisert på vektklubb.no, men er løftet til interesse for våre nye lesere og medlemmer.

Yoga er en samling mentale og kroppslige teknikker med opprinnelse i de indiske religionene buddhisme og hinduisme. Målet med yoga er i utgangspunktet likevekt i sinnet. Men det er vel så mye fysisk trening som bidrar til bedre kroppsholdning, en mykere og sterkere muskulatur, som i tillegg blir mer bevegelig.

- Yoga er mitt verktøy i livet. Det er min treningsform og en livsstil. Yoga gjør at jeg holder meg i form fysisk, balansert og i harmoni mentalt. Jeg kan ikke gå mer enn to dager uten å trene yoga. Kjæresten min syns også det er greit at det ikke går så lang tid mellom, ler hun.

Vibeke forteller videre hvordan yoga påvirker søvnen, hvordan hun spiser og mestrer stress. At yoga har en positiv effekt på mental helse er godt dokumentert.

- Jeg elsker å ha yoga i livet mitt! Det gir meg alt jeg trenger.

Yoga i hjernen

 

Studier har vist at bare èn time med yoga kan ha positiv effekt på hjernen!
Yoga kan påvirke nivåene av gamma-aminosmørsyre (GABA), en substans involvert i overføringen av nerveimpulser fra en nervecelle til en annen. Angst og depresjon skyldes blant annet lave nivåer av GABA. Høye nivåer av GABA roer ned hjernen på linje med valium.

All fysisk aktivitet fører til økte GABA-nivåer, som er en av årsakene til at trening hjelper mot lett depresjon. Yoga øker GABA-nivåene i mye større grad enn annen aktivitet. En amerikansk studie fra 2007 viste at etter kun en time med yoga, økte GABA-nivåene med 27 prosent i forsøksgruppen på 8 personer, mot en kontrollgruppe på 11 personer.

Les om studien her.

Hjernen viser også andre fysiske forandringer etter bare noen uker med "oppmerksomhetstrening". Endringene var synlige i hjerneområder som er sentrale for stress, empati, selvfølelse og hukommelse.

Vibeke trener yoga to timer hver dag, og i motsetning til det mange skulle tro, kaller hun det en pause i hverdagen. Det betyr derimot ikke at yoga er det samme som å hvile.

Kan trene deg svett

- Det er mange former for yoga, som har ulik hensikt og effekt. Klassisk yoga blir du ikke svett av - det er en roligere treningsform enn ashtanga yoga, som jeg trener, forklarer Vibeke.

Ashtanga yoga er mer utfordrende fysisk. Bikram yoga, eller «hot yoga», er en type der man gjør yoga i 40 grader. Da svettes det!

­- Mange som vil ned i vekt trekkes mot denne typen yoga nettopp fordi det oppleves som slankende, men ashtanga yoga er definitivt den mest fysiske og tyngste yogaformen. Det har en svært god treningseffekt, forsikrer hun.

Gjør du solhilsen hver dag i tre uker, skal det godt gjøres ikke å merke forskjell. Vibeke forteller om elever som har følt seg både sterkere og mer avslappet samtidig som midjemålet har blitt redusert.

Les om hvordan du gjør solhilsen her.

Ingen speil

Har du noen gang lurt på hvorfor yogarom mangler speil? Det er det nemlig en grunn til.

- Yoga har et indre fokus. Det er ikke meningen man skal kikke på seg selv og ha fokuset der, noe man fort får om man blir plassert foran et speil. Det som er viktig er det som skjer på innsiden, forteller Vibeke.

- Yoga er både meditasjon og styrke på samme tid, og det fører til at man blir roligere, mindre stresset og mer fokusert.

Vibeke forteller videre om en tøff periode i livet, hvor hun gikk inn i en dyp barseldepresjon. Hun ble foreslått antidepressiva, men takket pent nei og fant heller tid til yoga. Selvom det var en lang vei å gå, var det ikke tvil om at yoga fungerte.

- Yoga var livsforandrende for meg, sier Vibeke.

4 kjappe med Vibeke

- Kan alle drive med yoga?

- JA, svaret kom fort.

Hatha yoga Pradipika har et vers (I:64) som sier:
"Whether young, old or very old, sick or debilitated, one who is vigilant attains success in all the yogas, by means of practice." De lærde sier at det er kun de late som ikke vil ha utbytte av yoga.

- Hvor begynner man?

Har du lyst til å begynne med yoga, anbefaler Vibeke å melde deg på et nybegynnerkurs. I tillegg kan du lære mye av YouTube og bøker.

- Om du bor på et sted uten yogastudioer tilgjengelig, finnes det et nettsted som heter yogobe.com hvor du kan lære mye. Flere av de som har tatt kurs hos meg, og de som går bare en gang i uken, fortsetter hjemme med denne nettsiden. Men om du har mulighet til å gå på kurs - gjør det, smiler Vibeke.

- Hvor lenge og hvor ofte må man gjøre yoga for at det skal ha en effekt?

- Jeg tenker at man gjør det man kan. 10 solhilsener hver dag er bedre enn ingenting. 15 minutter hver dag er bedre enn ingenting. Men for å se en effekt, kan jeg anbefale 1,5 timer to ganger i uken, det bør sette sine spor.

- Det skal egentlig ikke så mye til, så lenge det er regelmessig. Å ta en yogatime annenhver uke vil ikke ha noen effekt, påpeker hun.

- Hvilken yogatype egner seg best for overvektige?

- Det er svært individuelt hva man har behov for. Men den mest dynamiske, som gir mest treningsgevinst er ashtanga yoga.

Vibeke viser åtte effektive posisjoner som er egnet for nybegynnere:

1. Warrior pose

Vibeke_yoga8
 

Sett høyre ben ut, pekende til siden, med en 45 graders vinkel. Pek venstre fot frem. Pass på så høyre kne er rett over foten og distribuer vekten likt mellom begge bena. Pust inn og strekk armene ut til sidene, se over din høyre arm.

2. Extended side angle pose

Vibeke_yoga7
 

Pust ut, og len deg over høyre ben og strekk din venstre arm over ditt venstre øre. Sett høyre arm ned foran høyre fot. Se opp mot taket. Om du ikke klarer å sette armen ned i gulvet, lener du deg på benet som på bildet. Bytt side ved å snu høyre fot inn, og din venstre fot ut. Gjenta øvelsen på venstre side.

Kom opp og strekk ut bena.

3. Goddess pose

Vibeke_yoga5
 

Plasser begge føttene ut 45 grader. Senk hoftene slik at knærne er så nærme 90 grader du klarer. Knærne rett over anklene. Sørg for å være rett i ryggen, aktiver magemusklene. Trekk pusten dypt og strekk armene ut til siden.

4. Temple pose

Vibeke_yoga4
 

Pust ut og før høyre arm til ditt høyre lår, len deg over og se opp mot venstre arm. Om du klarer det, sett fingrene i gulvet som på bildet. Pust dypt inn og rett deg opp igjen. Gjenta øvelsen - pust ut, og før venstre arm til venstre lår.

5. Table pose

Vibeke_yoga3
 

Sitt ned med bena foran deg, bøyde knær, føttene parallelle og med hoftebreddes avstand. Plasser armene bak deg, skulder-avstand, med fingrende pekende mot deg. Om dette gjør vondt, kan du peke hendene bort fra deg. Rull skulderbladene ned, og løft deg opp. Dytt fra både hendene og føttene samtidig, og løft hoftene på innpust. Hvis det er greit for nakken din, slipp hodet sakte ned bakover. Sett deg ned på utpust.

6. Boat pose

Vibeke_yoga2
 

Sitt nede. Plasser hendene langs bena. På innpust, løft brystet ditt. På utpust, slapp av i skuldrene og len deg bakover på halebenet ditt. På innpust, løft bena fra gulvet, og strekk armene frem. Dra navlen inn mot ryggraden. Om det er vanskelig å strekke ut bena, kan du gjøre denne varianten (bildet under) med bøyde ben:

Vibeke_yoga1
 


7 og 8. Single leg raises

vibeke_yogasiste
 

Legg deg ned på ryggen. Strekk opp begge ben i en 90 graders vinkel. Om dette er vanskelig, bøy knærne. Føttene skal ha hoftebreddes avstand fra hverandre. Hvil armene på siden, med håndflaten mot gulvet. 

Ved innpust, dra navelen mot ryggraden, på utpust senk ditt høyre ben sakte ned mot gulvet og stopp når du er cirka 10 cm over gulvet.

Vibeke_yoga
 

Pust inn og bytt ben. Repeter 3-5 ganger. På utpust, bøy begge ben og trekk de til brystet, lukk øynene, hold armene tundt knærne og pust godt.

Kilde: Psychiatry research: Neuroimaging (2015); Buchsbaum, Dierks & Maurer
Alle foto: Helena Krekling

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Ferietrening i syden på 10 minutter

Appene som gjør det morsomt å trene i sommer

Sommerens sunneste burgerfest

JA til dessert hver dag